2223
Sök

Byte av kamaxel i volvo 940 LTT

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 april 2010
#21
Sharky skrev:
Ja det låter skumt. Och det finns inte mycket att hämta där uppe såvida du inte har jättebra andning i maskin.
Skaffa shiftlite så du kan växla utan att behöva bry dig om varvräknaren och så att du alltid hamnar rätt.

/Göran

XeptiQ skrev:
hmm okej för under racet med 850in så 3:an växel till 6500 rpm, i med 4an lika mycket där med. slog inte i varvstoppet ?! skumt kanske ?


är det inte så att dom flyttar varvstoppet då ?
740\940 har ju 6200 som varvstopp å har för mig att vissa chipp förlänger dom det till typ 6700 eller nått sånt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 287 Inlägg
7 april 2010
#22
Jodå, sådana chip finns. Fast det är inte mycket mening på en 8V turbo såvida man inte har endera en bit över 400 Hkr eller har byggt helt åt skogen så man har skitdålig VE.

/Göran

turboforssen skrev:
740\940 har ju 6200 som varvstopp å har för mig att vissa chipp förlänger dom det till typ 6700 eller nått sånt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Move Your Mind
164 Inlägg
7 april 2010
#23
BrajjAxx skrev:
herrsiba skrev:
Jo, det är likadant på 900. Likadan turbo och motor, enda skillnaden är att lågtryckaren saknar IC och APC-boxen som styr laddtryck. Men hur kan man få ut mindre än 150 häst ur en 2,3:a med lågtrycksturbo? Gör 8 ventiler till så pass stor skillnad.
Som jämförelse plockar ju Saab ut 145 hästar ur og900 med 2,0 liters motor. Visserligen 16 ventiler.
9000 ger 170 häst ur 2,3 liter med lågtrycksturbo.

Ja dels de att den bara har 8v, men också för att den har en extremt lågvarvlig kamaxel. Vet inte hur mycket Saabarna har nu, men 940ltt har hela 230Nm...

Min förra 900 S, lågtryckare, hade 200 Nm original vid 0,45 bars laddtryck ur 2 liter. Fulltryckaren jag har nu ger 255 Nm i original utförande.
9000 Aero med 2,3T ger 225 häst och 342 Nm... Den är ruskigt trevlig den motorn... big_smile

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 april 2010
#24
Sharky skrev:
Jodå, sådana chip finns. Fast det är inte mycket mening på en 8V turbo såvida man inte har endera en bit över 400 Hkr eller har byggt helt åt skogen så man har skitdålig VE.

/Göran

turboforssen skrev:
740\940 har ju 6200 som varvstopp å har för mig att vissa chipp förlänger dom det till typ 6700 eller nått sånt


Hmm, men hur kommer de sig att jag inte känner av varvstoppet ?
kanske dags att ringa BSR och fråga? för på tomgång rusar jag upp den till en bit över 6-6500 varv.. hör ändå inte stoppet.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök