Vad blir resultatet vid byte till sport/racingkatalysator?

Jimmyboy94
29 mars 2010 · 137 Inlägg

Tjena

Jag hade tänkt fräscha upp avgassystemet på en bil. Huvudsakligen är det mer ljud jag vill få ut av bilen och då hittade jag både sport och racingkatalysatorer. Mina frågor är då följande:

1. Blir det mer ljud om man byter till en sport/racingkatalysator?

2. Vad är skillnaden på sport och racingkatalysatorer, effekt, ljud?

3. Blir det ännu mer ljud om jag kombinerar en sport/racingkatalysator med ett större slutrör eller är det onödigt med jobb,  kanske det räcker med ett större slutrör för att få det där sportiga ljudet?

4. Om vi säger att vi sätter på en sport/racingkatalysator och ett större slutrör, kommer det att gå igenom besiktningen sedan? Då tänker jag på saker som decibell och avgaser m.m.

Tacksam för svar smile

Går det inte att laga med silvertejp är det sönder :P
BMW 116i "Blue Line" (2010)
jonTe
30 mars 2010 · 5 710 Inlägg

Jim01 skrev:
1. Blir det mer ljud om man byter till en sport/racingkatalysator?

Ja men inte så mycket. Ljud bör inte heller vara argumentet till att byta kat. Det finns andra/billigare sätt.

Jim01 skrev:
2. Vad är skillnaden på sport och racingkatalysatorer, effekt, ljud?

Ju lättare avgaserna flödar igenom katalysatorn destu bättre är det effektmässigt men det dämpar ljudet sämre.
Sport = sämre flöde, ljuddämpar mer
Race = bättre flöde, ljuddämpar mindre

Jim01 skrev:
3. Blir det ännu mer ljud om jag kombinerar en sport/racingkatalysator med ett större slutrör eller är det onödigt med jobb,  kanske det räcker med ett större slutrör för att få det där sportiga ljudet?

Ja eller att du demonterar en ljuddämpare.

Jim01 skrev:
4. Om vi säger att vi sätter på en sport/racingkatalysator och ett större slutrör, kommer det att gå igenom besiktningen sedan? Då tänker jag på saker som decibell och avgaser m.m.

Förmodligen....men det finns en regel som säger att den inte får låta för mycket eller betydligt mer än original. Vem som avgör det är besiktningsmannen......


Rent allmänt tycker jag man får ställa sig frågan vad målet med avgasbytet är och hur mycket pengar man vill lägga.
Är målet effekt = Köp ett stort system (3") hela vägen och en racekat.
Är målet högre ljud = demontera en ljuddämpare, kör original rördimension och kat.
Är målet att få ett fräsht system samt "sportigare ljud" = byt från katalysatorn och bakåt (2½-3") kör originalkat.


mvh jonas

MVH Jonas
..............
Jimmyboy94
30 mars 2010 · 137 Inlägg

tack så mycket för svaret smile

Går det inte att laga med silvertejp är det sönder :P
BMW 116i "Blue Line" (2010)
JoeyJ
30 mars 2010 · 502 Inlägg

På min bil vart det ungefär samma ljud att köra utan katt som med racekatt
Original katt dämpade däremot en hel del

Audi_powah
6 april 2010 · 1 515 Inlägg

Lånar tråden lite då smile

- Hade tänkt och köpa Ferrita system te min Audi. Det jag siktar på är ett "sportigare motor-ljud" då är frågan, ska jag köra med orginala katten och bara installera sportavgas-systemet? smile

MVH

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
JoeyJ
8 april 2010 · 502 Inlägg

själv tycker jag det är svårt att få nått roligt ljud alls ur en 4:a, om man nu inte varvar 9k vill säga...
men jo klart det blir sportigare även om du har kvar katalysatorn, som sagt känns onödigt att byta katalysatorn om det bara är ljudet man är ute efter, så himla stor skillnad gör det nog inte

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang