Chippa volvo 940 ltt utan att ställa på laddtrycket?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
11 mars 2010 · 2 252 Inlägg

chippar du den så höjer den ladd av sig själv? mer bränsle och tändning fodrar högre ladd, att fara o vrida på det där själv är i sig bara dumt

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
pars Operatör
11 mars 2010 · 346 Inlägg

Min höjde då inget ladd.

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
Louksor
11 mars 2010 · 1 915 Inlägg

På en 940 ställer man laddtrycket mekaniskt.
Enda chippet ändrar är bränslet så motorn ska få mer bensin vid laddtryck.

På 850 osv så ändrar chippet även laddtrycket.

Det funkar bra att köra med chip även när man kör med original laddtryck, men blir ingen skillnad i effekt och med chip drar motorn oftast lite mer än original.



The_Mechanic skrev:
chippar du den så höjer den ladd av sig själv? mer bränsle och tändning fodrar högre ladd, att fara o vrida på det där själv är i sig bara dumt

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
frollen
10 april 2010 · 97 Inlägg

Funkar den här tryckklockan på min 940 original turbo direkt på? http://www.turbomeck.se/wastegate
Har en pysventil på nu men det ger ju bara ett sketet skenande ladd.

Jag har tänkt ett vikingchipp i bränsleboxen och sedan ett höjt ladd. Borde ge något?

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
Louksor
10 april 2010 · 1 915 Inlägg

Ja, den passar. Som det står på hemsidan:
Beskrivning
Wastegate med hårdare fjäder. Till 13C 940. Går att justera 0,5 till cirka 1,5bar.

Bara ta bort den gamla och sätta dit den nya.
Billigare alternativ är någon sorts laddtrycksstyrning, typ Dawes device. Har en sån på min LTT, funkar perfekt och stabilt laddtryck.

Med chip och ca 0,9bar laddtryck har du runt 200häst i motorn.

frollen skrev:
Funkar den här tryckklockan på min 940 original turbo direkt på? http://www.turbomeck.se/wastegate
Har en pysventil på nu men det ger ju bara ett sketet skenande ladd.

Jag har tänkt ett vikingchipp i bränsleboxen och sedan ett höjt ladd. Borde ge något?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
frollen
10 april 2010 · 97 Inlägg

Vad har du för uppsättning i din bil? både bränsle och tändchipp? Jag tänker köra utan tändchipp om det skulle gå, försöka slippa spikningarna. Sen en tryckklocka på de så jag kan ställa laddet, men vad sa du? Dawes device?

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
Sharky
10 april 2010 · 10 287 Inlägg

Knacksensorn detekterar spikningar en vecka innan du hör dom själv. Och när spikning detekteras så backas tändningen 5 grader vilket dödar motorns effekt rätt effektivt.

/Göran

frollen skrev:
försöka slippa spikningarna.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Louksor
10 april 2010 · 1 915 Inlägg

Dawes device = http://images.tradera.com/823/98150823_1.jpg
Finns på Ebay för runt 20$ och även Tradera för ett par hundra.
Innehåller en fjäder och en liten kula. Går att bygga liknande själv. Har för mig det finns nån tråd på Zatzy om det.

Tändchip behöver du inte ha förens du kommer upp i högre effekter(300+).

Jag har:
Helrenoverad motor för 1700mil sedan.
Vikingchip bränsle.
Piratchip tändning (hade liggandes, men märks ingen skillnad mot original tändning.)
531 topplock.
A-kamaxel.
JT 3" avgassystem från turbo med en dämpare.
Dawes device som sköter laddtrycket, inställt på 1,0bar. (original laddtrycksklocka 0,35bar)
Original turbo 13C, har en 15G liggandes som ska monteras nångång när jag får lust.

En bra början är bränslechip och laddtryck 0,9-1,0bar. Byt även ut original kamaxeln(T) mot en bättre, tex A, V, VX3 osv...

frollen skrev:
Vad har du för uppsättning i din bil? både bränsle och tändchipp? Jag tänker köra utan tändchipp om det skulle gå, försöka slippa spikningarna. Sen en tryckklocka på de så jag kan ställa laddet, men vad sa du? Dawes device?

Senast redigerat av Louksor (10 april 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
nordstromj
10 april 2010 · 1 772 Inlägg

Lånar tråden
Ni som handlat vikingchip, hur kommer ni i kontakt med dom? Verkar inte svara på mejl, är det bara telefon som gäller. Får vänta till måndag isf antar jag?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Sharky
10 april 2010 · 10 287 Inlägg

Nej, det behöver inte vara något måste, men det gör dock skillnad redan under 300Hkr. Exakt hur det lirar beror på hur motorkonceptet ser ut och det går inte utifrån erfarenhet av ett enda bygge att extrapolera så där väldigt lätt eller exakt för att kunna säga hur det beter sig för andra.

Hur såg dina resultat ut när du bromasde motorn med respektive utan tändchip? Eller påstår du att det är tillräckligt att jämföra "by the seat of your pants" för att avgöra skillnad?

Jag har tyvärr själv bara gjort detta en enda gång i bromsbänk och då sklijde det ca 15Hkr i toppeffekt på en 940 Turbo som bromsades till 280 Hkr. Men som sagt var så kan man inte extrapolera detta och sia om hur det påverkar i andras byggen eftersom det blir rätt så lurigt med det LH2.4 som sitter i 940 LTT/HPT i kombination med andra spridare och annan LMM.

Även utformning av topp, kamaxel och turbo spelar in.

Beroende på hur kombinationen tändchip - spridare -LMM ser ut så kan det mycket väl bli så att bilen spikar både med och utan ändrat tändchip. Vilket då kan nullifiera den fördel man får av att ha ett tändchip som backar tändningen på max signal från LMM.

/Göran


Louksor skrev:
Tändchip behöver du inte ha förens du kommer upp i högre effekter(300+).

Piratchip tändning (hade liggandes, men märks ingen skillnad mot original tändning.)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang