Snälla hjääälp! motorbyte volvo s4o/v40

so_loud_it_hz
31 mars 2010 · 91 Inlägg

hejsan alla! finns det någon motorguru som vet ganska mkt om volvo s40/v40????

jag har en volvo v40 2,0t där motoren rasade på idag sadsad brände en kolv!

nu kommer jag då till min fråga! finns det någon som vet om man kan lägga i en t4 istället för en vanlig 2,0t!? vill hellre ha en t4 så man slipper en massa klydd att det inte håller osv!? snälla hoppas att det finns någon som kan detta bra!


tack på förhand mvh maick

Volvo 945 classic "dagis räcern" (1993)
Volkswagen vr6 "dagis räcern 2" (1993)
Honda civic VTI "C YA" (1992)
baloo83
31 mars 2010 · 211 Inlägg

Motorerna ser väl likadana ut om det är rent mekaniskt förutom borrning osv så att lyfta i en är väl inga problem och sen få den att passa i bilen sen ska ju datan med från t4 oxå. Har sett en del folk som gjort liknande med s40 och v40 så kan dom kan du smile

kika även på detta: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p1074436

Fiat 500 (2010)
so_loud_it_hz
31 mars 2010 · 91 Inlägg

okej okej men e det bara databoxen man behöver byta om man vill ändra från 2,0 till t4!? isf väljer man jo t4 från årsmodell 00!? för den e jo den bästa enligt torpis o han borde man jo lita på!

mvh

Honda civic VTI "C YA" (1992)
Volkswagen vr6 "dagis räcern 2" (1993)
Volvo 945 classic "dagis räcern" (1993)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
31 mars 2010 · 3 180 Inlägg

tänk på att det kan bli klabb med ev immobilizers om du byter boxar, vet inte hur det funkar på just s/v40

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Busgrabb Rejsa ?
31 mars 2010 · 2 959 Inlägg

Motorn kan du skifta rätt över, sen drar du till Autotech så kan dom hjälpa dig att byta programvara i din styrbox eller så köper du en styrbox, tändningslås med nyklar och antenn från skroten så kan du köra så med. Men bättre att åka och få ett riktigt chipp insatt i din nuvarande box då kan du ju samtidigt få upp effekten i T4 maskinen.

Edit: Föresten, körde du 1.3 i ladd på en 2.0T som inte var chippad ?

Senast redigerat av Busgrabb (31 mars 2010)

Autotech
BMW 335D (2008)
so_loud_it_hz
1 april 2010 · 91 Inlägg

busgrabb! okej låter jo bra! för jag e inte sugen på att lägga i en 2,0 t igen o så möget rasar igen! du kan man lika bra göra det ordentligt denna gången! svar på din fråga! yes! jag tro inte att den e chippad men vet inte! köpte bilen med den laddet osv!

Volvo 945 classic "dagis räcern" (1993)
Volkswagen vr6 "dagis räcern 2" (1993)
Honda civic VTI "C YA" (1992)
Hassoni
1 april 2010 · 92 Inlägg

Torpis här på garaget är väldigt duktig när det gäller V/S40:)

Busgrabb Rejsa ?
2 april 2010 · 2 959 Inlägg

so_loud_it_hz skrev:
busgrabb! okej låter jo bra! för jag e inte sugen på att lägga i en 2,0 t igen o så möget rasar igen! du kan man lika bra göra det ordentligt denna gången! svar på din fråga! yes! jag tro inte att den e chippad men vet inte! köpte bilen med den laddet osv!

Ja då e det inte konstigt att det rasar....

Autotech
BMW 335D (2008)
baloo83
2 april 2010 · 211 Inlägg

känns konstigt att kunna köra med så högt ladd utan programvara till. borde bli helt galet med soppa/luft blandning så ska du byta så se till att göra det riktigt denna gången annars rasar nästa motor med om det så är t4 t5 eller t6.

Fiat 500 (2010)
MST4
8 april 2010 · 224 Inlägg

Det första du ska göra är att kolla laddtrycket.
vissa kör med pysventil på sina bilar och då går det så här 2.0t fas2 har väldigt klena kolvar, men plocka bort pysventilen om du sätter i en ny motor annars så är risken att de pajar igen, det blir väldigt varmt nämligen.
om du ska byta till T4 motorn så är ju det enklaste att bara chippa om orginalsprutet tex så gör autotech detta.
Vist det går att ta en styrbox från en T4 oxå men tänk då på att ta immobilizern från samma bil annars så får du inte igång den och du behöver även nycklen från samma bil, och om du byter nyckel så behöver du byta tändningslås, sen kan ju även vara bra att kunna låsa bilen oxå med nyckeln så då behöver du alla låsen från dörrarna, baklucka och handsfacket. Har nämligen själv gjort detta på en bil det jobbiga är bara att det inte finns nycklar till alla skrotade bilar.

mvh Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
so_loud_it_hz
13 april 2010 · 91 Inlägg

mst4 japp nya motorn rasade i fredags! hann köra ett par timmar sen brände jag 3 kolvar! sad men dom jag har pratat med har sagt att det jag har fel program vara! så nu får man riva ut denna motorn o revovera denna! jävla mög!

Volkswagen vr6 "dagis räcern 2" (1993)
Honda civic VTI "C YA" (1992)
Volvo 945 classic "dagis räcern" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang