4819
Sök

Motorrenovering - byte lager, kolvringar etc - vad behöver jag?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
Hej.

Efter detta kompprov har jag insett att jag behöver göra en motorrenovering och har då lite funderingar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/902833_8l1hzr.jpg

Första tankarna är vilka troliga fel det är inne i maskinen (är en RB25DET) som det kan vara och mina tankar är toppackning och kolvringar.
Hur troligt är det att det "bara" är ringarna och att kolvarna är helt okej?
Då kolvarna måste plockas ur misstänker jag att det är bra att byta alla lager, men hur vet jag vilka lager jag ska beställa? Måste jag dela motorn innan jag beställer delar?
Vilka andra delar bör jag byta när motorn delas?
Tips på var det är lämpligt att handla delarna? Vill gärna komma undan relativt billigt.

Jag vill helst ha alla delar på arbetsbänken den dag motorn kommer ur bilen för att bytet ska gå så fort som möjligt. Jag kommer ha hjälp av folk som skruvat med motorer tidigare, men jag vill inte terrorisera dem med alla frågor som dyker upp. tongue

936 Inlägg
13 april 2010
Det första du ska göra är att provtrycka motorn med tryckluft. Om du har kolven i topp och kammarna i tändläge, så kan du blåsa i 6-8bar i cylindern genom tändstiftshålet. Tillverka ett specialverktyg av ett kasserat tändstift.
Du måste låsa motorn så att den inte kan rotera runt när du blåser i luften.

Nu kan man tydligt höra vart luften tar vägen. Genom insugsröret, Avgasröret, eller vevhuset. eller kanske rent av genom kylaren.
Är det ventilerna så behöver du inte riva botten av motorn. Om du inte vill göra det för nöjes skull.

Mats

Sök