5380
Sök

Trim till Toyota Celica GT

4 Inlägg
9 juli 2006
Trådstartare
Hej,
jag ska köpa en Toyota Celica GT -94 eller -95.
Vad jag har förståt så är det 173 eller 175 hk orginal.

Jag undrar om någon har några tips på trim för 5000-8000 kr, exlusive montering, och hur mycket hästkrafter man får ut av dessa trim. Givetvis så ska de passa ihop bra med bilen i övrigt så pärlan mår bra!

Väldigt tacksam för svar!

2 123 Inlägg
9 juli 2006
Du får väl chiptrimma bilen men det kostar en del och det är inget man kan göra i garaget om man inte har kunskap förstås.
Det är svårt att trimma en sådan bil eftersom det bara är Sugmotor. Svårt och svårt det kostar pengar i mängder.
Men satsa på chip, luftfilter, extratorgrenrör, sportavgas.
Sen kan man ju plana toppen, borra blocket, sätta i kraftigare kolvar, vevstake, kamaxlar m.m.
Men det kostar skjortan.
Köp en turbobil om du vill trimma.

4 Inlägg
9 juli 2006
Trådstartare
Tack för svaret!
Jag är inte ute efter att rå trimma bilen utan tänkte få upp den till ca 220-250 hk, alltså lägga på 50-75 hk.
Hur många extra hästar kommer chippning, sportluftfilter, extratorgrenrör och sportavgasrör ge på ett ungefär?

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
9 juli 2006
Max 200 skulle jag säga med allt det där tongue

Arbetslös luffare :'(
271 Inlägg
9 juli 2006
Fredrik.Gustavsson skrev:
Du får väl chiptrimma bilen men det kostar en del och det är inget man kan göra i garaget om man inte har kunskap förstås.
Det är svårt att trimma en sådan bil eftersom det bara är Sugmotor. Svårt och svårt det kostar pengar i mängder.
Men satsa på chip, luftfilter, extratorgrenrör, sportavgas.
Sen kan man ju plana toppen, borra blocket, sätta i kraftigare kolvar, vevstake, kamaxlar m.m.
Men det kostar skjortan.
Köp en turbobil om du vill trimma.

¨

ja ja tycker han svara på din fråga ganska bra...för vist du kan säkert få den till 220hk för dom pengarna men då fåru räkna med att fixa begagnat o sen att motornskär men aja big_smile

10 287 Inlägg
9 juli 2006
Kan någon skicka smör och salt....

Nog för att Toyota gör bra motorer, men öka en sugis 50Hkr för 8000 kr. Då äter jag upp min hatt.

Räkna mellan 500 - 1000kr/Hkr för trimning av sugmotorer. Turbobilar är billiga att trimma och där får man räkna runt 300kr/hkr.

Så 8000/500 = 16Hkr. Det tror jag rimligt med den budgeten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 Inlägg
10 juli 2006
Trådstartare
Tack för svaren.
Men vad skulle chippning, sportluftfilter, extratorgrenrör och sportavgasrör kosta, enbart i produktkostnader?
Och kommer man alltså få ut 25 hk, enligt calibar_nox, av de här trimmen?

4 571 Inlägg
10 juli 2006
sportavgassystem och en chippning så är du uppe i 8000:- nästan

10 287 Inlägg
10 juli 2006
Nej, du får inte ut några 25Hkr. Ofta får man ut mindre effekt med sportluftfilter eftersom man suger varmluft (om man inte bygger in filtret i en box, typ orginalboxen.....)

Chippning ger max 5 Hkr på i princip alla sugisar men kräver då oftast att man kör på 98 oktan.

Trimning av sugisar kräver i princip alltid ingrepp i motor, det enda yttre som ger något är om man får tag på korrekt byggda extraktorgrenrör. (att det bara är 4-2-1 säger inget, dom måste vara korrekt byggda map gashastigheter och egenskaper i toppen).

Att öka effekten 30% på en sugis kräver att man ökar motorns effektivitet (VE) i samband med höjning av varvtal och kostar duktigt med pengar.

/Göran

Jounior skrev:
Tack för svaren.
Men vad skulle chippning, sportluftfilter, extratorgrenrör och sportavgasrör kosta, enbart i produktkostnader?
Och kommer man alltså få ut 25 hk, enligt calibar_nox, av de här trimmen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 Inlägg
1 maj 2010
Izual skrev:
sportavgassystem och en chippning så är du uppe i 8000:- nästan

vart kan man köpa chip till en Toyota celica Gt 4?

Sök