4711
Sök

Några frågor angående Hammarlack

603 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#1
Jag har skrapat rost och lackat för att rädda skärmar, dörrar mm. från att ätas upp helt av rost.
Tidigare har jag använt sprayburk (roststopp grundfärg, färg, klarlack)
Nu skulle samma jobb göras på volvon, jag bestämde mig för att istället måla Hammarlack med pensel. För att helt enkelt få mer färg per krona istället för en massa lösningsmedel som i sprayburkarna. Då en perfekt estetisk finnisch på lacken inte är nödvändig på denna bilen.

Ikväll skrapade och slipade jag rost och började måla, det gick bra. Var ovant att måla med pensel bara.
Tyvärr kröp sig kvällen på snabbare än jag tänkt och det började bli kallt. Jag hann bara lägga ett lager på rätt sätt.
Enligt burken skulle man låta torka i minst +8 grader innan man målade nästa lager efter ca 4 timmar.
Efter att jag väntat ca 30-40min hade temperaturen sjunkt till ca +5 sad
-jag provade att måla ett lager 2 på ena stället, det kändes inte bra. Ungefär som att jobba med spackel som håller på att stelna.

Så nu står jag här och har målat ett lager på dörr och baklucka och två lager (varav ett inte kändes alls bra) på en del av huven.

Hur mycket kan jag ha sabbat? Där jag bara hunnit lägga ett lager antar jag att jag bara kan göra rent och lägga på fler lager till exempel i morgon kväll??
Men vad rekomenderar ni att jag gör med ytan som jag "sabbat" på huven?

Är för övrigt väldigt nöjd med finnischen som blir av Hammarlacken.
En matt rå look. Nya smeknamnet på bilen får bli "pansarvagnen" tongue Köpa en stor burk och måla hela bilen kanske smile

//Sebbe

In hoc signo vinces


Sök