Solfilm genom besiktningen?

Richard_1 Elektriker
18 april 2008 · 42 Inlägg

Aga_Diff skrev:

rockabilly_v skrev:
angående solfilm.. va säger besiktingen om riktigt svarta rutor, får man ha hur svart man vill eller äre nå gräns?

Bakom B-stolpen får du måla dom om du vill det...

Man får solfilma sidofram rutorna vissa procent av rutan dock!

Lågt å Hårt
Audi S4 Avant "Familjebilen" (2004)
Amazon_123GT Driifter;)
18 april 2008 · 1 630 Inlägg

de finns väl ingen film som är tillräckligt ljus för att de ska gå igenom med film fram om man ska se till procenten för i princip alla rutor har ju lite toning från fabriken

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Phaetoon
18 april 2008 · 8 156 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
de finns väl ingen film som är tillräckligt ljus för att de ska gå igenom med film fram om man ska se till procenten för i princip alla rutor har ju lite toning från fabriken

Beror ju lite på åldern av bilen också. Din Amazon har ju ingen toning i sidorutan. Jag har en fundering som jag ska lägga fram i en tråd snart. (Det är ett resonemang angående lagtexten.)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Smajly
18 april 2008 · 3 059 Inlägg

RSB skrev:
Tjena!

Ni som har solfilm på framsidorutorna, hur gör ni när ni ska besikta bilen?
Har hört att man drar ner rutorna och skruvar ur säkringen?
Om detta är fallet blir det då inte j*****t dumt om det är 21 Februari och fullt snökaos och så glider man in glatt på besiktingen med rutorna fullt nerdragna? cool

//Robin

SÖK SÖK SÖK SÖK SÖK !!!!! Har skrivits i 234576 trådar före din. !!!!!!!
De va ju ett jedrans tjat om dessa tonade rutor..

Richard_1 Elektriker
15 maj 2008 · 42 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
de finns väl ingen film som är tillräckligt ljus för att de ska gå igenom med film fram om man ska se till procenten för i princip alla rutor har ju lite toning från fabriken

Nej det finns det inte!
men det finns eller om dom har ändrat det nu vet ej, men man får filma vissa procent av själva rutan. börjar längst bak vid B-stolpen sedan ganska fort rakt ner sedan lite snett ner mot A-stolpen.

FULT SOM STRYK MEN LAGLIGT

Lågt å Hårt
Audi S4 Avant "Familjebilen" (2004)
Crazygreek Billackerare
15 maj 2008 · 365 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
de finns väl ingen film som är tillräckligt ljus för att de ska gå igenom med film fram om man ska se till procenten för i princip alla rutor har ju lite toning från fabriken

alla bilar har en toning på ca 3-5% från fabrik, har ja för mej,  den kan va allt från svart, grön eller blå..
Mercedes har en riktigt snygg blå toning från fabrik på vissa modeller..

o sen om besiktningen vill va riktigt jävliga så står de ju färgkoder på alla rutor, dom kan ju se om de inte stämmer överens med färgen på toningen från fabrik tex om man tonat svart när man ska ha grön..men de gäller ju bara förar o passagerar rutorna fram..

Senast redigerat av Crazygreek (15 maj 2008)

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se
sexy_d
16 maj 2008 · 665 Inlägg

jag har tonade på min R32, går igenom besiktningen jämt. inga problem för min del.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Squadron
16 maj 2008 · 1 833 Inlägg

Första året hade jag inbrott i bilen, ena framrutan med film var pangad, så jag plocka ut den andra också å körde in. Han fråga " Går det inte hissa upp rutorna" -Jo, men jag har haft inbrott så det finns inga rutor. Sen var det inte mer med det.

När jag besiktiga i år så lånade jag polarens otonade rutor och satte i.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Stephane_
16 maj 2008 · 187 Inlägg

Är det inte lite onödigt att dra av toningen varje gång när man kan byta rutor bara, ganska onödigt pengar i längden oxå

Mr_Nicce
16 maj 2008 · 143 Inlägg

Onee skrev:
Kompisen hade full tonat på fin 850 T5 så han körde ner rutorna å drog säkringen men hans bil gick inte igenom på grund av det..
dom hälsade oss välkommen tillbaka när ni har hittat säkringen

haha  smile  big_smilelol

polaren försökte köra igenom me att ha rutorna också nere..
men utan fönster vev´n monterad.. va typ samma visa där

Phaetoon
16 maj 2008 · 8 156 Inlägg

rockabilly_v skrev:
angående solfilm.. va säger besiktingen om riktigt svarta rutor, får man ha hur svart man vill eller äre nå gräns?

Du får måla över rutorna bakom b-stolpen om du vill (om du har backspeglar)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
16 maj 2008 · 8 156 Inlägg

När jag kommer hem ikväll så ska jag posta lagtexten.
Annars kan ni läsa den här:
http://www3.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20 … oc38872863

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Jerk-R
6 maj 2010 · 593 Inlägg

SolfilmoSakerhet

Vadå mäta ljusgenomsläppet, lagen är väl ändrad till att man INTE FÅR ha NÅGON film alls på framrutorna, oavsett ljusgenomsläpp!?

/Jerker

Seth
6 maj 2010 · 3 354 Inlägg

Jerk-R skrev:
SolfilmoSakerhet

Vadå mäta ljusgenomsläppet, lagen är väl ändrad till att man INTE FÅR ha NÅGON film alls på framrutorna, oavsett ljusgenomsläpp!?

/Jerker

ja det ser ut så iaf när man kollar på transportstyrelsen
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -bilrutor/

Tonade bilrutor
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor. bara undra med tanke på denna text: hur fungerar det med krom/silver/spegeltoning?

Senast redigerat av Seth (6 maj 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
wange_82
6 maj 2010 · 164 Inlägg

Man får inte belägga framrutor med någon film alls, så kvittar om man lägger en transperant film på sidorutorna fram så kan dom klaga på det...

BMW E30 Cab "Atlantic blue metallic" (1993)
Audi A6 "Ådi" (2006)
Melker_elk Blyfot och motor dödare
6 maj 2010 · 388 Inlägg

SolfilmoSakerhet skrev:

RSB skrev:
Tjena!

Ni som har solfilm på framsidorutorna, hur gör ni när ni ska besikta bilen?
Har hört att man drar ner rutorna och skruvar ur säkringen?
Om detta är fallet blir det då inte j*****t dumt om det är 21 Februari och fullt snökaos och så glider man in glatt på besiktingen med rutorna fullt nerdragna? cool

//Robin

Kolla in Solar Gard UP(Ultra Performance) 75 om ni vi ha solfilm till framdörrarna!
En av få solfilmer som kan klara besiktningskraven på bilprovningen.

Ger 25% toning och 75% ljusgenomsläpp.
Extremt snygg och ljus toning.
TSER på 40%. TSER=total solenergi reduktion vilket betyder att trots att den är så ljus så dämpar den värmen ifrån solen mycket bra.

Med UP 75 riktigt installallerat på framdörrarna så skall det mycket till att bilprovningen skall ge dig "2:a" för det.
Om de skulle se filmen på framdörrarna måste de mäta ljusgenomsläppet och den utrustningen har de flesta inte, men vi har den....

värt å lyfta en 2 år gammal tråd? sen alla bilar har olika toning från fabrik så det är lite svårt att säga att den är laglig, samt att lagen har ändrats.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Seth
6 maj 2010 · 3 354 Inlägg

Då har jag 3 frågor:
Vad ligger ljusgenomsläppet på en vanlig bilruta på då?
Är det skillnad på ljusgenomsläppet på solfilmen inifrån och utifrån?
Vad har Ljusgenomsläppet hamnat på när ni mätt då med apparaten?

sen fastän att de inte har störande reflektioner på toningen så kan det fortfarande vara otillåten, Kravregeln med reflektioner gäller inte bara främre sidorutor,

Senast redigerat av Seth (6 maj 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
titum
6 maj 2010 · 164 Inlägg

min gamla skoda fabia årsmodell 2007 låg på 70% på sidorutorna, hade förlite ljusgenomsläpp när de var lite skitiga så fick putsa dem för att klara 70% gränsen.........

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Freddan
6 maj 2010 · 282 Inlägg

Kan inte nån ringa o fråga vad som verkligen gäller, lagar går alltid tolka på olika sätt. De intressanta är hur Polis och Bilprovning tolkar den..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang