Volvo 850 T5 eller Saab 900 2,0T?

onlyturbo BSTare
18 oktober 2006 · 6 Inlägg

Nu håller jag på och gruvar mig för fullt och vänder mig till de som kan Volvo och Saab bäst! Jag är sjukt sugen på att köpa en turbobil och som ni kanske ser bestämt att välja mellan T5 och 2,0T. Båda är väldigt lättrimmade men vissa dilemman finns fortfarande kvar. Så nu är jag nyfiken på vad ni tycker.

Fördelarna som jag ser är att Volvo T5:an har mycker fler hästar och trimvänligare (t.ex. chip)
Nackdelarna är ju att en volvo är alltid en volvo och ser inte för granna ut:P (ursäkta  utrycket) Och dom är relativt dyrare i inköptspris!

Fördelarna med Saaben är att den är sjukt mycket snyggare och skiljer sig lite från mängden.
Nackdelarna är att den har mycket mindre effekt än volvon:(

2,0T:n har 185 hk original och T5:an har 225 hk original och jag är sjukt effektkåt!

Skriv nu så mycket för- och nackdelar ni kan hitta på, växellåda, koppling, rost, turbo? ALLT!!!

Tacksam för alla svar!

Turbo, the only help God ever gave us!
precision
18 oktober 2006 · 2 652 Inlägg

att saab skiljer sej från mängden har jag välldigt svårt att förstå men skit samma . jag skulle köra på saab iaf . om du måste ha någon av dom bilarna . pga att man åker mkt skönare i en saab . sen så får man inte ut speciellt mkt på chipp heller . jo visst ger de lite men man tröttnar fort .

volvo 850 har \haft problem med läckande packbox mellan låda\motor . vilken inte blir billigt att byat om du inte gör de själv .

Senast redigerat av precision (18 oktober 2006)

kwansa Hmm, vet inte?
18 oktober 2006 · 1 775 Inlägg

På någe sätt skulle jag satsa på Volvon och jag fick välja, desto mer hästar desto roligare? Du som är efektkåt skulle ju passa bra i en chippas 850 smile

Som du själv säger så är saab det billigare altinativet smile både i pris och försäkring.
men samtidigt så går det att få en 900 mycke snyggare än en 850 enligt mig.
Det är en smaksak smile

Man kan hålla på i veckor att vela framochtillbaka, ta en om du inte är nöjd så sälj vidare och köp annan smile

Annars, bygg en 900 t5 wink så blir det en god blandning smile

Btw, vad gör en chippad 850, 0-100 hmm

Senast redigerat av kwansa (18 oktober 2006)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
volvo v70 D5
18 oktober 2006 · 10 Inlägg

850 är fin bil. Om du ska chippa den så har autotech ett chip som sägs ge 280 HK /420 Nm  för 3995kr

Har för mig att det är dom äldre 850 som har haft mest problem med packbox mellan motor/låda. inte helt säker.

http://www.atechmotor.com/

Att Styla en Volvo är som att sminka en Brud! ;)
RobinS70 Volvo
18 oktober 2006 · 74 Inlägg

Kör på Volvon helt klart! Volvos femmor är svåra o motstå när du väl åkt i en! Sen är komforten (Tycker jag) skönare i en 850! Sen är de ju 225 HK orginal o de hänger väl me de mesta orginal.

Gör Som Ford - Köp Volvo | It´s Not The Fart That Kill´s, It´s The Smell
Volvo S80 "2.5T Summum Polestar" (2009)
THEBADGUY Gorgilus addictus
18 oktober 2006 · 4 736 Inlägg

Detta är ett val som nästan är helt omöjligt att säga.....vissa säger SAABen och vissa säger volvon......du får helt enkelt känna efter sj. De är de absolut bästa sättet smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
mr_loffe
18 oktober 2006 · 272 Inlägg

Volvo 850 t5 har även den framhjulsdrift....

Peter_J_H skrev:
Hejsan Björn.

Jag skulle ha satsat på SAAB:en. Vilka årsmodeller är det du tänker på?

Tyvärr är ju Saab:en Framhjulsdriven och har mindre Hk än vad Volvon har. Du kan ju börja med en BPU (Basic Power Upgrade) på den och sedan bygga vidare på den! Det går ju att göra mycket på de båda bilarna!

Mitt val hade legat på saaben om jag ska se till utseende. Tyvärr är saab lite tråkiga på inredningen, men man kan ju inte få allting.

Det enda jag kan se ned på på saab:en är att den har FWD, i övrigt är det en mycket bra bil! smile

Volvon har ju mer Hk i grunden, men man skall inte se så jättemycket till det.. Kolla efter trim och kolla till vilken bil det är billigast. Sedan går det ju alltid att ösa i en massa Hk om det behövs..

MVH Peter H

Tuffhaggman
18 oktober 2006 · 864 Inlägg

Det verkar som om du gillar Saaben lite mer så jag tycker du ska satsa på en sån, bry dig inte om grundeffekten allt för mycke, för drygt 4000:- så får du lika många hk som en t5 så det spelar ju inte så stor roll att volvon är snabbare orginal....kolla in http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning … sub_page=1 eller http://www.speedparts.se/prod/newupgrad … 4-98.shtml så ska du se att det går att tillfredsställa effektbegäret även i en saab.

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
18 oktober 2006 · 798 Inlägg

Varför har ingen nämnt att saabs växellådor är mkt sämre än volvos? Såg ett klipp för ett tag sen tror dt va en 900:a mot en 850 tror dom hade ungefär samma effekt men volvon spöa endå saaben utan problem p.g.a bättre låda bland annat! Jag röstar lätt på en T5:a Lätt mkt snyggare än saab!

2jzinside Fartygsingenjör
18 oktober 2006 · 550 Inlägg

Farsan kör T5 orginal -95a och är mkt nöjd med bilen, enda nackdelen som många säger är väl att den kanske inte är den fränaste bilen utanpå men ljudet av den raka 5an på höga varv är underbart wink, Vad jag hört så har 900an haft stora rost problem i skärmar och dörrar. Jag skulle iaf kört på T5an.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
BBR
18 oktober 2006 · 348 Inlägg

Kört bägge bilarna.

Jag tyckte om Saaben bättre, utav en stor orsak, körglädjen!
Jag har inga siffror på prestanda, 0-100 etc, men jag tycker att köra 850 är som att köra en stridsvagn nästintil, du åker 850:n, medans du kör 900:an. (Min personliga åsikt).

Det skiljer 40hk, dock så är inte 850 t5 så brutalt snabb, men bättre än 900:an går den (ska iaf).

Saaben går billigare, ser i mitt tycke snyggare ut, bra komfort, känns väldigt modern för sin årsmodell.

+ på 850:n, är la att det är skönare att åka 4-5 stycken i den än saaben, lite mer hk.

Nog sagt, inga dåliga bilarr någon av dom, men jag föredrar 900:an.

Bägge är lätta att trimma också, men saaben har fortfarande körkänslan 850:n saknar.

Roggan
18 oktober 2006 · 37 Inlägg

850 tycker jag är en skön bil att både åka i köra. Saaben är nog något roligare att köra i originalutförande. Sätter man däremot på rejäla fjädrar och däck på en 850 blir det genast skillnad. Om du ska köpa en 900 så var noga med att kolla efter rost i baksärmar o dörrar bara.
jag skulle valt en fräsch svensksåld 850 t5, -96a eller senare. Eller varför inte kolla in s70 t5 el s70 2,5t de börjar bli överkomliga i pris. Ibland kan det löna sig att lägga lite mer i inköp och lite mindre på rep kostnader. Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang