Frågor om gjutning.

Peugeot_John
15 oktober 2006 · 62 Inlägg

Tja! Som ni ser äger jag en Peugeot 605. Jag vill göra den speciell och styla om den, men finns det färdiga spoilers till den? -Nej det gör det inte. Så det är bara att försöka tillverka det mesta själv. Så jag tänkte börja med grillen. Jag har gjort en ritnig och en mall för hur den ska se ut. Sen tänkte jag använda Bonocell att göra formen av. Sen lägga på polyester, fibermatta, polyester igen och slipa. Tror ni det funkar?  Att göra så kallade formar att gjuta i förstår jag ingenting av, det låter mkt enklare att göra formen som den ska vara och sen gjuta utanpå, alltså pensla utanpå formen istället för innuti en form om ni förstår vad jag menar. Har ni andra tips så kom gärna med dom.

MVH / John (En kille som vill lära sig)

Peugeot.. det är ju det som känns bäst :)
Roggan
17 oktober 2006 · 37 Inlägg

Tror det funkar bra, gjorde ungefär som du beskriver för att förlänga en vinge 10 cm, funkade jättebra. Glöm inte nån form av "fuktspärr" typ gelcoat efter polyester/fibermattan-lagret då detta släpper igenom fukt och kan göra att lacken blir sunkig efter ett tag (gjorde de misttaget själv ;-P ) Göra form är väl bara nödvändigt om man ska tillverka flera sedan... Mvh Roggan

Holme
18 oktober 2006 · 1 417 Inlägg

Du vill nog ha mer än bara ett lager matta. 3-4st borde räcka.
Glöm inte gelcoaten som sagt, kan även heta topcoat.

MICHAN Bas Connaisseur
18 oktober 2006 · 436 Inlägg

Det var någon tråd här på forumet för ett tag sen som innehöll en länk till en snubbe gjorde en exakt sådan form som du pratar om (tror jag) den var skitbra ska ska koll aom jag hittar den!

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<
MICHAN Bas Connaisseur
18 oktober 2006 · 436 Inlägg
Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<
Peugeot_John
19 oktober 2006 · 62 Inlägg

MICHAN skrev:
http://student.educ.umu.se/~loekul98/S60/Styling/front/Bygget/Bygget.htm

Tack så jättemkt för den länken! Nu fattar till och med Jag hur man ska gå till väga. Absolut den bästa informationen jag fått hittils!


MVH / John

Peugeot.. det är ju det som känns bäst :)
MICHAN Bas Connaisseur
19 oktober 2006 · 436 Inlägg

Inga problem mannen, lycka till!

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<
Lindström Envis optimist
20 oktober 2006 · 454 Inlägg

Nu när jag har gjort mina formar var jag i kontakt med en lokal firma som sålde polyester å annat. Ett tips är att försöka hitta något liknande där du bort för man får mkt tips. Bland annat så ska du INTE använda topcoat utan använd gelcoat. Enligt han på den lokala firman så är det stor skillnad på dessa två. Topcoat gör att om du skulle få ett stenskott på fronten senare är risken stor att det lossnar en större del av topcoaten så du förstör hela fronten!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang