5133
Sök

Hur skört är Vanos på BMW 3.2 liters motorer?

528 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Jag är lite sugen på en BMW från 98 med en 3.2 liters motor. Jag har aldrig ägt en bmw och kan inte mycket om vad som brukar krångla på dessa motorer men efter lite google-övningar så verkar deras Vanos vara ett problem för många?  Har jag för det första rätt i att det är ett problem? Eller är det bara ett problem för motorer som tokkörts av dårar?  Är det mil-tals relaterat så sätt att det är något som ger sig på en motor efter 10-20k mil eller är det oberoende av mil?

Stämmer det även att en reparation av Vanos kostar uppemåt 30.000?
Något säger mig att det inte kan vara just så tokigt att det är ett problem för de flesta av dessa motorer för det är väl en motor som bmw vunnit flertalet internationalla pris för?
Jag är inte så intresserad av enskilda fall - utan mer vad ni bmw-entusiaster säger som har kört bmw länge och som vet hur det brukar gå för de i samma sits..   Jag menar, det finns ju alltid de med "otur" och det innebär ju inte att det är ett problem för alla, ..

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
17 maj 2010
Har haft 6st BMW som bruksbilar varav 4 med vanos, både enkel och dubbelvanos och har aldrig haft något problem med dom.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

653 Inlägg
17 maj 2010
Jag har kört min sen i somras och jag har inte haft några problem, och då är min ganska hårt körd.

Smoke tires not drugs

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 maj 2010
"Vanos-problemet" är överdrivet, men visst förekommer det. Numera finns det dock alternativ till att köpa ny Vanos från BMW, drvanos.com säljer renoverade OCH uppgraderade vanosenheter till mycket bra pris. Ofta när en vanos "pajjar" så är det antingen lödningarna som gett sitt och/eller gummi-tätningarna

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök