4990
Sök

Dumpventil audi a4 vad är den god för?

Vestfold chiptuning Stockholm
2 405 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
Sitter med orginal återcirkulerande dump på min a4 b5 1,8t.
Laddet är givetvis höjt på bilen och har kvitter effekten på dump ljudet. Då är min fråga är de någon som har någon koll på hur mycke tryck org dumpen står pall för? funderat på att köpa en dahlbäck  dump men skulle va kul att veta innan man går på och köper en snor dyr pryl som igentligen kanske inte behövs (förmodar dock att den gör det).

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

5 710 Inlägg
25 maj 2010
Lite microvarm och med grillkrydda så är den rätt god.....wink

Mig vetligen använder VW-koncernen Bosch ventiler av samma snitt som SAAB.
De är ganska väl utprövade och laddar man inte över 1.5 bar är de helt ok men får en kortare livslängd.
Att den kvittrar i din bil lådet dock inte bra.....det skall den inte göra.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

2 405 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
Nej men pratat med många andra och de låter lika dant har även testat några st till och låter likadant på alla audi dumparna från dom här bilarna (jobbar på en bildemontering) känns udda om 4 st på rak e trasiga

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

930 Inlägg
26 maj 2010
Kvitter ljudet kommer när laddluften studsar tillbaka mot turbons impellrar "Stavning?" och vad jag har förstått så är det inte alls bra, turbon tar stryk av det.
Jag skulle tippa på att om du skulle sätta i en öppen dumpventil så skulle det inte kvittra.
Senast redigerat av Kamulen (26 maj 2010)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

2 405 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
Jo så långt är jag med vet vad problemet är och så men dumpventilen va klarar den av? Bestälde en ny återcikulerande ställbar nu men vore kul att veta alla jag pratat med som ställt upp just 1,8t 'n har fått samma läte

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

930 Inlägg
26 maj 2010
Nu vet inte jag om jag är ute och cylkar men, kan det inte vara så för att den dumpar igenom luftfiltret?
Har hört flera turbobilar med enbart ett öppetfilter som låter så när den dumpar, och dem säger att det är pga att den dumpar igenom luftfiltret. Vet inte alls kan ha fel.
Senast redigerat av Kamulen (26 maj 2010)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

2 405 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
Jo va inne på de spåret från början men alla trampade ner min åsikt och sa bestämt att den är trasig. har testat massa orginal dumpar på jobbet men dom har fungerat lika. Men då dom säger samma sak till mig är de väl bara va på de säkra. Beställt en ny ändå då jag kommer åka in på mappning med de och vill va säker på att den klarar av allt senare.

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

Sök