Montera japsdämpare på saab 9000.

Kamulen
15 april 2010 · 930 Inlägg

Som topic lyder, jag ska montera en japsdämpare på min saab 9000 och när jag kollar hur det gammla avgassystemet ser ut så blir jag bara gråhårig. Hur ska man bära sig åt då sista delen på orginal slutburken är böjd? är det någon som har en bild eller kan länka en bild på hur det ser ut under ifrån när japsen är monterad?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Sunndinn
15 april 2010 · 38 Inlägg

Om du bara ska ha slutet så är det väl bara kapa röret på lämpligt ställe, sedan köpa rörböjar på mekonomen eller nånstans och svetsa ihop dom så det blir rakt, bara köpa olika vinklar det och testa sig fram! Enkelt

Senast redigerat av Sunndinn (15 april 2010)

Nothing is impossible
Kamulen
15 april 2010 · 930 Inlägg

okej för dämparen är 500 lång så den läre nog sitta snett

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
jonTe
16 april 2010 · 5 710 Inlägg

Saab byggde bilen för att det inte skulle gå att ha japs-dämpare smile
Nä men det är trångt mellan bakaxel>bakkjol på en 9000 så det är knixit att få till ett snyggt utsläpp.
Är dämparen stor blir det än värre och detta kanske är något man får tä´nka på INNNAN man köper en dämpare.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
saabgripen
16 april 2010 · 50 Inlägg

Kamulen skrev:
Som topic lyder, jag ska montera en japsdämpare på min saab 9000 och när jag kollar hur det gammla avgassystemet ser ut så blir jag bara gråhårig. Hur ska man bära sig åt då sista delen på orginal slutburken är böjd? är det någon som har en bild eller kan länka en bild på hur det ser ut under ifrån när japsen är monterad?

ta och prata med Funkiee här på garaget han har precis gjort det på sin 9000

Sunndinn
16 april 2010 · 38 Inlägg

annars får du väl bara bygga om röret från någon delning? smile

Nothing is impossible
DooMoLiTioN
27 maj 2010 · 106 Inlägg

Såg att du fått dit Japsen nu smile Titta gärna på min, fick även dit min jävligt smidigt. Tog bara mig 20 minuter med 3 st 30graders 2,5" böjar, 3 klammrar och 2 upphängningar så var de på plats! Jag är jävligt nöjd med hur jag fick dit min japs, sitter som ett smeck! big_smile Diskret men ändå uppseendeväckande med sitt utseende och morr!
Där har du min!
http://www.garaget.org/?car=180749&image=1850803

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Kamulen
28 maj 2010 · 930 Inlägg

DooMoLiTioN skrev:
Såg att du fått dit Japsen nu smile Titta gärna på min, fick även dit min jävligt smidigt. Tog bara mig 20 minuter med 3 st 30graders 2,5" böjar, 3 klammrar och 2 upphängningar så var de på plats! Jag är jävligt nöjd med hur jag fick dit min japs, sitter som ett smeck! big_smile Diskret men ändå uppseendeväckande med sitt utseende och morr!
Där har du min!
http://www.garaget.org/?car=180749&image=1850803

hehe fan jag använde bara 2 rör tongue dock så slaktade jag det gammla och gick lös med rondellen på rören och japsen sen 3 klämmor big_smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang