Dumpventil på en volvo 850 t5?

Lajnas
15 juni 2010 · 150 Inlägg

tjenare är lite lost just nu , asså alla säger att det inte är bra för motorn att ha en dumpventil på 850 för det skadar lmm, men hur kan en del folk åka runt med dumpventil ???någon som har en vettig förklaring:D


Mvh Lajnas

Marlboroman
15 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Det är omöjligt att skada en lmm med en dump, såvida du inte kastar dumpen på lmm'en, för då kan den gå sönder.

Det händer inte så mycket med bilen egentligen, ja det är ju att katalysatorn tar lite mer stryk vid växlingar på lägre varv. Så länge man ghar en vettig ventil som är korrekt monterad så händer inga läskiga saker.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Tyskenracing BE*CE
15 juni 2010 · 419 Inlägg

gäller det även v70r -98an??

Volvo R racing
Lajnas
15 juni 2010 · 150 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det är omöjligt att skada en lmm med en dump, såvida du inte kastar dumpen på lmm'en, för då kan den gå sönder.

Det händer inte så mycket med bilen egentligen, ja det är ju att katalysatorn tar lite mer stryk vid växlingar på lägre varv. Så länge man ghar en vettig ventil som är korrekt monterad så händer inga läskiga saker.

hmm ojj kanske skrev lite fel, ehehh tongue ja meenade går bilen dåligt , hört att man kan få dålig tomgång osv,, eller hur är det ?

Marlboroman
15 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Taskig tomgång och såna saker får man om man antingen köper nå billigt skräp till ventil som läker eller gör en felaktig installation (här räknar jag in inställning), eller kombinerar dem båda felen. En bra ventil som är rätt installerad ger inga bekymmer med gången på motorn.

Tyskenracing: Samma sak gäller även dem.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
15 juni 2010 · 5 650 Inlägg

Marlboroman skrev:
Taskig tomgång och såna saker får man om man antingen köper nå billigt skräp till ventil som läker eller gör en felaktig installation (här räknar jag in inställning), eller kombinerar dem båda felen. En bra ventil som är rätt installerad ger inga bekymmer med gången på motorn.

Tyskenracing: Samma sak gäller även dem.

precis ända gången man ska undvika öppna dumps är på 740 och 940is deras motorstyrnings system är inte lika "hightech" och gör att dom går piss medans de funkar relativt bra på 850isarna

bara köra på riktiga grejjer och göra rätt så blire prefa

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
ostan Öss
15 juni 2010 · 24 Inlägg

MrEricsson skrev:

Marlboroman skrev:
Taskig tomgång och såna saker får man om man antingen köper nå billigt skräp till ventil som läker eller gör en felaktig installation (här räknar jag in inställning), eller kombinerar dem båda felen. En bra ventil som är rätt installerad ger inga bekymmer med gången på motorn.

Tyskenracing: Samma sak gäller även dem.

precis ända gången man ska undvika öppna dumps är på 740 och 940is deras motorstyrnings system är inte lika "hightech" och gör att dom går piss medans de funkar relativt bra på 850isarna

bara köra på riktiga grejjer och göra rätt så blire prefa

Det är ju precis tvärtom.... E ju på 740/940 det nästan kvittar för just att dom inte har så avancerade motorstyrsystem som 850 t.ex

Crille88
15 juni 2010 · 1 353 Inlägg

eller så hårdrar de och gör de rätt på bägge bilarna så funkar de för bägge, tror man kan låsa denna tråden eftersom ts fått sitt svar och de finns redan 234235432582522 trådar varav 43 kommit upp denna veckan,
för fan gott folk ut o testa istället för o skriva på forum, är inte svårare än så. är juh inte direkt så att dom som svarar rätt på frågan suttit o lärt sig de här inne, man har testat sig fram wink

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang