5899
Sök

Storlek på kylfläktar??

337 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
Hej...

Som topic säger

Vad finns det för storlekt på eldrivna kylfläktar??

Min tanke var att ta bort den remdrivna och ersätta denna med en eldriven...där av frågan.

Trött på att den låter som ett reaplan när man startar den när han är kall..samt att den kyler motorn när den är kall. Bilen jag har tänkt att trycka ner den i är en Blazer -97.

Finns det 2 stegs?? Isåfall vilka modeller så jag vet vilka jag skall söka efter??

Mvh Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 juni 2010
Fel forumsdel.

Men iaf.

Spal har (vad jag sett hittils) allt från 8" upp till 14" fläktar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

337 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
Jo jag såg det efter jag postat den??

Men det var för sent, vet inte hur jag ändrar det??

Tack för svaret??

Mvh Micke

Eliminator
1 441 Inlägg
13 juni 2010
Not. fläkten kyler inte motorn, den kyler kylvätskan i kylaren, så länge inte termostaten öppnat blir inte motorn nerkyld.
En elfläkt låter betydligt högre, dock inte när du startar iofs, men ofta står den och låter som ett reaplan efter du stängt av motorn.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

337 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
Tackar men...

jag tänkte så som så här.

Jag vet att den kan låta som ett reaplan när man stänger av den, men man kan ju sätta ett tidrelä som är inställt på ja en stund sedan stängs den av.  Vet att alla bilar inte har eftergångs tid så är det ett måste?

Kanske resonerar fel men, motorn måste väl bli fortare uppvärmd om den inte har en fläkt som flåsar på den??
Som min körstil när bilen är kall så blir det mestadels fis körning till värmen börjar komma upp lite

För som det är nu så flåsar det rejält tills man kommit över ca 1500-2000 varv sedan blir det mindre flås ja. Så orginal fläkten funkerar som den skall. 

Kommentera gärna om jag är helt ut och cyklar??

Tommy det var inga dåliga bilar du har!!! Schysst samling!!

Mvh Micke
Senast redigerat av Mickeymouse (14 juni 2010)

5 710 Inlägg
16 juni 2010
Att en elfläkt går efter att man stängt av motorn är bara bra, det tyder på att motorn behöver kylas.

Uppvärmningstiden elfläkt vs mekanisk tror jag är försumbar MEN visst är det så att en mekanisk blåser på motorn och det är ju inte direkt en fördel......

Den stora vinsten tycker jag är ju att man tjänar effekt och spar bränsle.
En elfläkt går ju bara när den behövs, en helt mekanisk snurrar många gånger i onödan och tar därmed både effekt och soppa.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Eliminator
1 441 Inlägg
16 juni 2010
>Mickeymouse.

Jag tycker inte, om det nu kanske kan uppfattas så,, att du inte skall montera elfläktar.

Tidrelä eller inte, jag tycker inte du skall montera detta, då montorn alltid är som varmast efter den är avslagen, dvs elfläkten behöver gå, detta är en av fördelarna med just elfläkt.
Originalfläkten fyller bara sin funktion vid tomgångskörning o krypkörning, vid lite fart kyler fartvinden bättre.

Jag vet inte hur stor kylare du har, men ett billigt alternativ är volvo 850 fläkten (500:- från skrot) + en termostat (volvo 100-150:- ny) du kan borra in i nederdelen av kylaren. Den är av typen gummitätnig, borra hål och tryck i = klart.
Det finns också ett alternativ, mekanisk fläkt med clutch (koppling) som fungerar lite som elfläkt o styrs av temperatur.

mvh Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

2 117 Inlägg
16 juni 2010
En stor mekanisk kyler oftast bättre än elfläktar. Speciell när fläktkåpan sitter kvar. Tas den bort blir fläktens verkningsgrad urkass. Nackdelen med en mekanisk är att den temperaturreglerade  slirkopplingen kan ge med sig och då slirar den hela tiden eller låser fast i fulläge. Ljudet är inte speciellt kul, det håller jag med om.

Ska du byta tycker jag att du ska mäta upp kylaren och försöka täcka en så stor yta som möjligt.
En eller flera fläktar, viktigt att de placeras tätt intill kylaren så att de verkligen suger luften genom kylaren och inte tar luften vid sidan av. Samma gäller om du väljer påblåsande fläktar som placeras framför kylaren.

Jag har skrivit detaljerat om hur man kopplar in elektriska kylfläktar i min projekttråd. Det är flera sidor så du får leta lite.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
16 juni 2010
I Blazern sitter det väl en viskokoppling på fläkten, byt den och reaplansljudet försvinner. Eftermonterade elfläktar är ett jäkla bös och funkar sällan bättre än originalfläkten. Vinst i fråga om hästar och bränsleförbrukning är oxå försumbar.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

337 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
Jag tackar för era svar.. som jag förstår så finns det både för och nackdelar med allt...

Jag vet inte ännu om detta kommer att hända ännu eller inte.... har kollat lite på fläktar och hittat dubbla från en transporter. För en vettig peng.

Om man nu fortsätter lite med tanken så tänkte jag vidare lite och plastkåpan som orginalfläkten sitter i den åker bort, gör ny i plexiglas som passar runt kylet. Monterar dessa så nära kylet som möjligt. Vet ej riktigt hur nära man vågar sätta dom bara? Förslag?

Ytterligare en tanke är att om jag nu monterar dubbla fläktar som skulle man ju kunna köra dessa stegvis med
2st termostater en längst ned och en lite höger upp på kylet.

Till styrning en termostat, exempel den termostat som Tommy kom med som förslag.

Tidrelä ett frånslags fördröjt så att den får gå in t.ex 5min.

JonTe jag tycker lite som du att det måste vara bra att kyla motorn när det behövs efter det att man stängt av den visst den låter lite då men men... det är ju nästan bara på sommaren. Vinst i effekt och förbrukning kanske minimal men lite kul grej samt många bäckar små.. Var inte du mycket på Saabs forum... om det är du så fick jag mycket hjälp av dig med dina svar samt trådar som du lagt där. Min gamla Saab den jag hade då kan du kolla in på mina gamla bilar jag tröttnade på den!!

Shogun tittade i din projekt tråd inget dåligt bygge hoppas allt funkar för dig som du tänkt. Du hade tänkte ung. som jag med en extra brytare i kupen för tvångskörning.

Hottrodder Vinst i förbrukning och effekt som du säger minimal kanske?? Men många bäckar små... detta är mest kanske som en kul grej.

Men jag måste bara tacka för visat intresse. Vi får väl se hur det blir... kommer  ni eller någon annan på något så är det välkommmet med mera synpunkter...

Mvh Micke

Sök