4842
Sök

Dimension på avgassystem

603 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
#1
Håller på och ska "bara" ha ihop en bils avgassystem för funktion och besiktning. Som information så är det en katalysatorbil om det har någon inverkan på följande frågeställning.
Min fråga är helt enkelt om det spelar någon praktiskt/funktionell roll hur man kombinerar dimensioner på avgassystemet.
Tex 2.5" fram, 2" på mitten och 3" bak. 3" fram, 2" på mitten och 2.5" bak osv. osv.
Dels om det blir någon effektmässig skillnad vid "strypning" och även om det är något skadligt för något annat?
Mvh Sebastian

In hoc signo vinces

10 287 Inlägg
22 juni 2010
#2
Desto hetare avgaserna är - desto grövre rör.
Raka rör kan vara klenare än rör med (tvära) krökar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 juni 2010
#3
Minst dimension längst bak.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 juni 2010
#4
Har själv 3" till sista halvmetern bak då dt går ut i 2,5" smile skulle kännas fel med mindre rör fram och grövre bak.


16 197 Inlägg
22 juni 2010
#5
Dark_Angel skrev:
Har själv 3" till sista halvmetern bak då dt går ut i 2,5" smile skulle kännas fel med mindre rör fram och grövre bak.

kanske känns fel men de är RÄTT..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 758 Inlägg
22 juni 2010
#6
Det man i första hand dimensionerar efter är förstås avgasflödet. Vad som är "bäst" ur effekt och ljudsynpunkt är dock en riktig djungel. Finns mängder med åsikter och beroende på motorn kan man få olika resultat beroende på hur man bygger.
Men ska det bara vara ett standardsystem till en "normal" bil så tycker jag inte man ska hålla på och krångla i onödan (går att räkna och experimentera fram till dagen man dör om man vill) - kolla hur originalsystemet ser ut och bygg efter det, det är mitt råd.

Som en liten parentes vill jag bara påpeka att "minst dimension längst bak" inte är helt självklart. Den som är intresserad kan googla på "stepped exhaust". Efter förbränningen tillförs ju ingen mer värme och avgaserna kräver då mindre utrymme ju svalare de blir - genom att då stegvis ÖKA dimensionen på rören i takt med att avgaserna kyls kan man få till ett slags "självsug" som hjälper till att så att säga dra ut avgaserna. Kräver dock en hel del arbete och avancerad räkning för att få till så det funkar bra, så det är knappast nåt man lägger tid och pengar på i sin bruksbil! smile

Som sagt, mitt råd: keep it simple om det inte är en racebil där varje hästkraft kan vara avgörande.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 juni 2010
#7
evilaudio skrev:
Dark_Angel skrev:
Har själv 3" till sista halvmetern bak då dt går ut i 2,5" smile skulle kännas fel med mindre rör fram och grövre bak.

kanske känns fel men de är RÄTT..

kanske? har aldrig hört eller tänkt på vad som är rätt eller inte tongue men som sagt skulle kännas helt fel att bygga tvärtom :S undrar hur mycket man gör som käns självklart fast det kanske är helt fel? haha


Forummoderator
9 299 Inlägg
22 juni 2010
#8
Självsuget arbetar åt båda håll så det är definitivt ingen fördel att utnyttja det. Minst dimension längst bak är enklast och bäst om man inte har för vana att åka runt med WOT jämt. Men störst rör bak kanske fixar ligg vid korvkiosken och det kan ju å andra sidan vara värt mer?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 758 Inlägg
22 juni 2010
#9
caromania skrev:
Självsuget arbetar åt båda håll så det är definitivt ingen fördel att utnyttja det. Minst dimension längst bak är enklast och bäst om man inte har för vana att åka runt med WOT jämt. Men störst rör bak kanske fixar ligg vid korvkiosken och det kan ju å andra sidan vara värt mer?

Intresset för ligg vid korvkiosken inom t.ex. F1 och flera andra hyffsat avancerade motorsportklasser är uppenbarligen stort då...
http://www.dailyicon.net/magazine/wp-content/uploads/2009/07/renault01dailyicon.jpg
http://uberkuul.files.wordpress.com/2007/02/f1-exhaust.jpg?w=460
http://image.europeancarweb.com/f/10065661+w750+st0/epcp_0805_03_z+f1_exhaust_signed_jean_todt+side_view.jpg
Sen handlar utformningen av dessa avgassystem även väldigt mycket om t.ex. pulsmatchning, men självsuget är också en stor anledning till att de ser ut som de gör.

Men som sagt: sånna här rör bygger man knappast till sin bruksbil bara för att göra Bilprovningen glada...

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 juni 2010
#10
caromania skrev:
WOT

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök