5194
Sök

Racekatalysator från KLRacing, någon som provat?

956 Inlägg
25 juni 2010
Trådstartare
Tjena.

Någon som provat den här:

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … isn=Lista4

Och gör det den ska?
Förstår dock inte hur de menar att den ska kapas till, ska dit på ett 3" rör. Nån som gjort ett sådant ingrepp?

7 283 Inlägg
25 juni 2010
Rören är  koniska.
Ju längre in du kapar ändarna, ju större blir hålet.
T ex om den är 2" längt ut och 4" längst in mot katten så kapar du ändarna på hälften så får du 3".

956 Inlägg
25 juni 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Rören är  koniska.
Ju längre in du kapar ändarna, ju större blir hålet.
T ex om den är 2" längt ut och 4" längst in mot katten så kapar du ändarna på hälften så får du 3".

Aha okej! Men går det sätta fast röret med avgasklammer då, eller måste det svetsas?
För då röret inte är rakt, så borde väl 3" röret halka av hela tin, eller?

7 283 Inlägg
25 juni 2010
Den måste svetsas.

R1 driver!
5 128 Inlägg
25 juni 2010
Enklast är ju bara att ta 3" röret, stoppa över ena anslutningen till katten, rita sträck runt om, så har man en markering över var man ska kapa! Och sen blir det nog hållbarast om man kan lämna iväg (eller göra hemma om man har utrustning) och tiga ihop den?

956 Inlägg
25 juni 2010
Trådstartare
Okej. Men då får jag tacka med hjälpen. Men då måste avgasröret moddas lite. Om ni har lust att hjälpa till.
Så här ser det ut:

http://img191.imageshack.us/img191/3049/avgas.jpg

Röd där är DP:n som ska bytas ut till 3", lila är org.kat, grön är röret efter kat till ljuddämparn.
(Har ett 3"rör som ska sitta efter kat)

Men då måste katten svetsas i både det röda, och gröna röret. Men hur gör man isåfall för att man ska kunna demontera/montera röret lättare?

Det jag kan komma på är svetsa dit 2 st 3" muffar på racekatten så man kan sätta dit den med avgasklammer där, eller 1 st muff på det gröna röret så man kan dela röret där. Eller vad tror ni?
Senast redigerat av Glader9991 (25 juni 2010)

7 283 Inlägg
25 juni 2010
Svetsa dit någon slags anslutning t ex v-band.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 juni 2010
Precis, V-band är mycket smidigt att både svetsa dit och sen skruva isär det sen, säljs på KL det med smile

Du ska inte passa på att snickra ihop batteriböj med om du ändå kostar på en racekatt?

956 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Precis, V-band är mycket smidigt att både svetsa dit och sen skruva isär det sen, säljs på KL det med smile

Du ska inte passa på att snickra ihop batteriböj med om du ändå kostar på en racekatt?

Kommer en JT 3" DP sen efter hand. Hade vägarna förbi när KLRacing när jag ska till Saabens dagar. Så svänger förbi där o hämtar hem en kat o sparar på tills höst. Då jag ska börja bygga om bilen igen.

Sök