Höga avgasvärden på BMW 320i

eFranky
23 juni 2010 · 112 Inlägg

CO: 0,1 (0,5)
CO2500: 0,3 (0,3)
HC: 999 (100)
LAMBDA: 1,09 (0,97-1,03)

Så ser mina värden ut, är det någon som har en ide vad det kan vara?

Vad jag har förstått så får bilen för mager bränsleluftblandning.
Och att tanka med etanol ska väl inte hjälpa mot HC om jag har fattat det rätt.
Förra ägaren säger sig ha bytt tändstift, olja och luftfilter men jag är osäker, har inte haft tid att kolla det heller, men ska skruva lite med den idag så då ska jag kolla.

Tacksam för svar!

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"
Andreas 940 -utan 940
23 juni 2010 · 1 728 Inlägg

Det kan vara en hel del saker men det är ju bara att börja felsöka det som inte kostar pengar. smile
Börja leta efter läckor, både på insugs -och avgassidan. Spreja startgas och se om motorn går upp i varv.
Kolla om det har bildats sot nånstans mellan grenröret och toppen, lyssna efter läckor när någon håller för avgasröret.
Kontrollera vevhusventilationen.
Hur långt har bilen gått? Lambda-sonden kan vara dålig men fortfarande fungera, min bil gick märkbart bättre med ny lambdasond (den gamla hade gått 24k mil) även om det inte var den som orsakade mitt höga HC-värde (det var två ventilstyrningar som var slut så det läckte ut bränsleblandning).

Gör ett komp-test, en mätare kostar inte mycket på Biltema och det säger mycket om motorns skick.

Förslag på saker som kan behöva bytas ut:
Packningar vid insug och grenrör
Lambda-sond
Katalysator
Bränsle -och luftfilter

Glöm inte att skriva vad felet var när du hittar det. smile

Senast redigerat av Andreas 940 (23 juni 2010)

jocke_gronberg
23 juni 2010 · 4 586 Inlägg

Din bil går tokfett. vilken årsmodell är det på 320. Bäst att stoppa i felkodsläsaren och se vad den säger

tobee
23 juni 2010 · 735 Inlägg

eXist3nZ skrev:
CO: 0,1 (0,5)
CO2500: 0,3 (0,3)
HC: 999 (100)
LAMBDA: 1,09 (0,97-1,03)

Så ser mina värden ut, är det någon som har en ide vad det kan vara?

Vad jag har förstått så får bilen för mager bränsleluftblandning.
Och att tanka med etanol ska väl inte hjälpa mot HC om jag har fattat det rätt.
Förra ägaren säger sig ha bytt tändstift, olja och luftfilter men jag är osäker, har inte haft tid att kolla det heller, men ska skruva lite med den idag så då ska jag kolla.

Tacksam för svar!

Höga HC värden tyder ju på höga halter av oförbränt bränsle(går fett som fan), men som du skriver så tyder lambdavärdet på att bilen går snålt.. Förvirrande.. Först skulle jag försäkra mig om att allt är tätt på insug,avgas, samt som du skriver kolla upp service.
Därefter skulle jag med tanke på M50s(gissar att du åker E36) förmåga att käka lambdasonder köpa en ny från biltema för en 500ing. Köra bilen tokvarmare än hetast och köra till besiktningen och hoppas att det inte är katten som gett upp.. M50 har en tålig topp som sällan krånglar, därför är det osannolikt att nått skulle vara knas där uppe bland ventiler och styrningar

Senast redigerat av tobee (23 juni 2010)

Grabber Dagdrömmare
23 juni 2010 · 2 836 Inlägg

LMM kan också ställa till en del men då går bilen knasigt på tomgång o tokiga avgas värden.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Noxxer
23 juni 2010 · 1 482 Inlägg

Läs av felkoder först. Har du inte möjlighet till det så köp ett interface och gör det själv. Interfacet kostade mig 750kr.

Det fungerar tillomed på min E30 efter lite pillande.

Från felkoderna bör du se direkt vad det är som inte lirar.

BLT Service
Theracords Music Label
eFranky
24 juni 2010 · 112 Inlägg

Bilen är en 320 E36 ja, av årsmodell -94.

Luftfiltret är i vilket fall inte bytt, så jag tror inte han har bytt bränslefilter och tändstift heller..
Så det blir att inhandla lite saker och göra en liten service på den.
Vad är det för olja jag ska ha förresten?

Och luftmassemätaren tror jag spökar med, för den ska ju sitta fast med clips eller liknande till luftburken, vilket den inte gör, någon som slarvat bort dessa fästen.
Fast det spelar ingen roll om jag drar ur kontakten till den, så bilen väljer att gå i nödläge, den går lika dåligt på tomgång för det.

Ska kika på det imorgon, idag hade jag fullt upp med att byta stötdämpare.
Kikade även lite på flickvännens S40, och så var det smörgåstårta och kaffe (det missar man ju inte)

Men tack för alla svar, skönt att det finns folk som kan lite om BMW, första gången jag skruvar med en smile

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"
eFranky
29 juni 2010 · 112 Inlägg

LMM spökar, för häromdagen så klarade bilen inte ens av en omkörning på 3an, den ville nästan dö när jag gasade, men ryckte loss kontakten till LMM och då gick bilen lite bättre, sen är servicen inte gjord, som jag misstänkte, så det ska göras.
Och nu måste jag ha tag i ett nytt hjulnav vänster bak, någon har dragit bultarna lite väl hårt så gängorna är helt slut.
Fast jag kanske ska prova att borra upp och gänga till större bult? Billigaste alternativet men...

På fredag nästa vecka ska hon in på bes, så vi får se hur det går, håller tummarna.

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"
Andreas 940 -utan 940
29 juni 2010 · 1 728 Inlägg

eXist3nZ skrev:
LMM spökar, för häromdagen så klarade bilen inte ens av en omkörning på 3an, den ville nästan dö när jag gasade, men ryckte loss kontakten till LMM och då gick bilen lite bättre, sen är servicen inte gjord, som jag misstänkte, så det ska göras.

Man kan göre rent trådarna i LMM:en genom att spruta startgas på dem (och låta torka en stund), det är säkert inte det felet men det skadar ju inte att prova om det är väldigt skitigt.

eFranky
2 juli 2010 · 112 Inlägg

Sådär, nu är LMM "renoverad" rengjord och kontrollerad, inget fel på den, men tomgången blev lite bättre.

Men det kan ju vara så att det är något med avgassystemet med, för det sitter 2,5" med en pytteliten biltema-dämpare längst bak, kan det vara så att det blir för lite "motstånd" i avgassystemet?

På lördag ska servicen göras på den, och även byta hjulnav vänster bak.
Någon har dragit hårt, hårt, hårt, med mutterknack så gängorna var helt slut, och gänga om gick inte, så det blev till att köpa nya grejer.

Och så ska blinkersen på ifram, sen är hon klar för besiktning, ska tanka lite etanol innan med för säkerhets skull.

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"
Andreas 940 -utan 940
5 juli 2010 · 1 728 Inlägg

eXist3nZ skrev:
Sådär, nu är LMM "renoverad" rengjord och kontrollerad, inget fel på den, men tomgången blev lite bättre.

Men det kan ju vara så att det är något med avgassystemet med, för det sitter 2,5" med en pytteliten biltema-dämpare längst bak, kan det vara så att det blir för lite "motstånd" i avgassystemet?

På lördag ska servicen göras på den, och även byta hjulnav vänster bak.
Någon har dragit hårt, hårt, hårt, med mutterknack så gängorna var helt slut, och gänga om gick inte, så det blev till att köpa nya grejer.

Och så ska blinkersen på ifram, sen är hon klar för besiktning, ska tanka lite etanol innan med för säkerhets skull.

Det är möjligt att den går lite sämre med ett dåligt anpassat avgassystem men knappast så det orsakar såna extrema avgasvärden som den har.
Etanol hjälper inte mot HC-värdet och det vore ju ändå ingen lösning på problemet.

eFranky
9 juli 2010 · 112 Inlägg

Jag är redan trött på BMW, gissar på att kolvringarna är slut i motorn, för ibland så tappar bilen all kraft, och efter någon minut så funkar hon helt prima igen. Har tankat etanol nu, orkar inte bråka mer med henne.
Men igår blev jag sur. Har ju bytt stötdämpare i bak, och bilen gick så fint, tills jag skulle åka ut till mor, kommer ut på en grusväg, och klonk hör jag ibak, då har den högra nya stötdämparlagringen gått igenom... Och bilen ska in på besiktning idag. Roligt värre.
Så det lär bli ombesiktning på den ändå... och nu är det för sent för att avboka sad

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"
kolvas
9 juli 2010 · 4 001 Inlägg

eXist3nZ skrev:
Jag är redan trött på BMW, gissar på att kolvringarna är slut i motorn, för ibland så tappar bilen all kraft, och efter någon minut så funkar hon helt prima igen. Har tankat etanol nu, orkar inte bråka mer med henne.
Men igår blev jag sur. Har ju bytt stötdämpare i bak, och bilen gick så fint, tills jag skulle åka ut till mor, kommer ut på en grusväg, och klonk hör jag ibak, då har den högra nya stötdämparlagringen gått igenom... Och bilen ska in på besiktning idag. Roligt värre.
Så det lär bli ombesiktning på den ändå... och nu är det för sent för att avboka sad

så blir det knappast av slut kolvringar.... då försvinner kraften för att aldrig mera återvända lol

med tanke på HC-värdet och vad du beskrivit innan i tråden + mina erfarenheter av BMW så är det hög tid för en topprenovering och gå igenom alla givare till motorstyrningen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
mozz-74
9 juli 2010 · 18 Inlägg

Noxxer skrev:
Läs av felkoder först. Har du inte möjlighet till det så köp ett interface och gör det själv. Interfacet kostade mig 750kr.

Det fungerar tillomed på min E30 efter lite pillande.

Från felkoderna bör du se direkt vad det är som inte lirar.

kolla även solenoiden till vanos enheten,,det kan vara så att den är paj..det behövet inte visa att det är den det är fel på,,även med data koll...ett tipps bara,,eftersom du tycker den går bra ibland och du har fixat lmm..

gör allt idag imorgon är det försent!!!! :)
Mitsubishi Evo lll "I-prinzip" (1995)
Mazda Rx8 "Wankel" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang