12730
Sök

Konvertera styrsystem på Saab 9000 -88

Saabvilde!
1 708 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
Hej! Har en motor på G från en 9000 FTT med Tändkasett. Och i den sitter det väl T5 eller T5.5 i?

Då undrar jag följande :

* Kan jag konvertera om min 9000 med klassiskt brytarsysten till den nyare 9000 motorns styrsystem?

* Fördelar/Nackdelar

* Lättare att trimma?

Motorn är KOMPLETT med boxar och kabelhärvor!

Mvh Michael

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

888 Inlägg
19 juli 2010
vilken årsmodell är det på motorn?

Saabvilde!
1 708 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
HenkeTIC skrev:
vilken årsmodell är det på motorn?

Jag vet inte! det enda jag sett är att kontakterna på motorn är såna som man får peta upp med skruvmejsel om man säger. Såna som är röda.. och dom kom väl -91 eller nåt sånt tror jag. smile

Mvh
Senast redigerat av Larsson_Power (19 juli 2010)

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
Tror det är en med APC.

Mvh Michael

1 062 Inlägg
20 juli 2010
Är det separat APC (laddtrycksstyrning) så är det inte en motor med trionic.
Röd tändkasett kom -88 och "T5" kom -93 på 2,3T och -94 på resten av fyrorna i 9000, både ltt, ftt och de utan turbo.
Hur som helst så har 9000 aldrig haft brytarspetsar för den delen, men de äldre har fördelartändning.
Fördelen med T5 är att det är lätt att trimma och att man kan mappa det själv med T5 suite + att det är ju lite effektivare och bättre på många sätt.

M.V.H.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Är det separat APC (laddtrycksstyrning) så är det inte en motor med trionic.
Röd tändkasett kom -88 och "T5" kom -93 på 2,3T och -94 på resten av fyrorna i 9000, både ltt, ftt och de utan turbo.
Hur som helst så har 9000 aldrig haft brytarspetsar för den delen, men de äldre har fördelartändning.
Fördelen med T5 är att det är lätt att trimma och att man kan mappa det själv med T5 suite + att det är ju lite effektivare och bättre på många sätt.

M.V.H.

Ok! Ja det var ju självklart fördelare och rotor jag menade.. tongue

1 062 Inlägg
21 juli 2010
Är väl bara att hinka ner motorn då och koppla elen smile Två elhandböcker är bra att ha, en för nya motorn och en för bilen.
Du kan få byta motorkuddar och subframe också om du går från B202 till raka B2X4 b5locket...

M.V.H.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Är väl bara att hinka ner motorn då och koppla elen smile Två elhandböcker är bra att ha, en för nya motorn och en för bilen.
Du kan få byta motorkuddar och subframe också om du går från B202 till raka B2X4 b5locket...

M.V.H.

Okej, jo men motorn är komplett med framvagn med, så det blir ju "enkelt" om man säger. Men jag vet inte om det är värt det bara.. smile

Sök