Har nu monterat ner mitt avgassystem eftersom ett antal hål blivit lagad ett antal ggr, och det var dags för nytt hela vägen. Min verkstad visste att jag ville ha samma ljud som jag hade från den Simonz dämpare som satt där innan. Utan min protest så beställde han en Raptor i stället, som nu svetsats fast i det nya systemet för att uppnå "rallyljud". Åker därifrån och tycker att det låter lite mindre om den nya. Prio ett var givetvis att få ett helt och fräscht system, så jag har uppfyllt detta. Men bonus hade ju varit om det nya lät som det gamla. Har någon erfarenhet av dessa två märken och kan säga något om den största skillnaden. Eller är det bara jag som inbillar mig att det låter lite "tystare"...??? Hm... Effektskillnad?... nån som vet? Resten är 2,5" med främre dämpare org. och bilen är Seat Ibiza 1,6 sxe
klart det kan bli en annan ljudnivå beroende på vilken dämpare man väljer så det är väl inte så konstigt att den låter mindre eller annorlunda. Någon effektskillnad får du knappast.
Tack för konstruktiva svar! Att det låter annorlunda var just självklart - och inte konstigt alls. Som ovetande undrade jag mer om det finns någon som vet någonting om skillnaden mellan dessa märken på dämpare. Fabrikatets konstruktion och kvallitet tex? Att den behöver "köras in" var nytt för mig, och tackar för den upplysningen! Låter redan mer "intressant" ur systemet... Blir nog rätt nöjd ändå!