2148
Sök

Honda Civic -93 vilken motor ?

MrHarpun
35 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
Jag har en honda civic -93 och det sitter en D15Z i den men om man slår på bilen så har dom förmodligen bytt motor tidigare för det ska sitta en D15B2 i den ! Någon som vet skillnaden mer än att sistnämnda är en 16v.... är det så enkelt så den ena är 8V och andra e 16V ?? Och nu ska jag om jag inte får sålt eller bytt bort bilen byta motor i den... vilken ska jag sätta i ??

MrHarpun
35 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
Okej.... ja jag har laggt ut den på blocket ! Det blir nog en Volvo 940 turbo istället... lättare att hitta delar m.m. smile Och bakjhulsdrift smile

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
20 juli 2010
ang. att det är lättare och hitta delar?

har du ens tittat på www.ebay.com sök på "civic 92" så hittar du precis hur mycket som helst, både billigare och roligare än en volvo smile

MrHarpun
35 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
Nääää Det blev inte Volvo... jag gick och köpte en motor till min bil istället ! Den har gått 8700 mil och är från en 1994 som blev krockad år 2000 och sen dess har den ståt på hyllan på möndals bilskrot ! Så jag fortsätter med HONDA för jag e fan "kär" i min bil.... tycker dom e fräcka och lätt mekade !

MEN i skrivande stund så håller jag på att byta motor och ska lyfta/sänka ur min gammla som bara blocket är kvar....

MEN vilket håll ?? och ska lådan sitta kvar ??? SNÄLLA.. det är akut ! hjälp !!!

VD Hammar
613 Inlägg
24 juli 2010
lyft motorn och lådan kan du ha kvar

MVH Johan

MrHarpun
35 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
Tackar ! Det har varit många bud och jag har aldrig bytt motor på en bil, brukar sälja istället smile Men många förstår-sig-på som varit och pekat och diskuterat ! Men då gör jag ett försök med detta !

Men det verkar vara som att jag får ta den neråt för axeln som går in i vxl lådan är så lång så jag måste vinkla motorn neråt för att få loss den !!!
Senast redigerat av MrHarpun (24 juli 2010)

MrHarpun
35 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
Okej och om jag då förstått så ska jag lossa drivaxlarna ute vid hjulet på båda sidor ?? Och kopplings grejen som sitter fram på blocket där "gaffeln" går in i lådan ? Och sen bara vinkla och lyfta ?? Faller drivaxlarna ur lådan eller hänger dom kvar ??

MrHarpun
35 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
Okej ska ner igen nu.... ska kolla ! Återkommer !! Tack så länge Bullet---

MrHarpun
35 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Så där nu e gammla motorn ute och det är ett stort hål i motor rummet.... Fick hicka ett par gånger när drivaxlarna hoppade ut men visade sig att det skulle vara så och när dom väl va ur vägen så va det två man och en järnstång och jävlar annamma... så låg den på golvet brevid.... Så är det någon som ska byta motor någon gång så fråga mig... jag vet allt som kan lossna och gå fel och va lätt och mindre rätt... och så kan jag bidra med nåfra svärord jag kom på.... hahahaha Men än så e jag ju inte över bäcken så det kommer säkert fler frågor snart i denna tråden !

MrHarpun
35 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Jopp men nu funkar inte vxl lådan.... armen som går in känns "skranglig" och lös...

MrHarpun
35 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
Jopp.... fast gick ner inatt efter inte kunnat somna av ren irritation och plockade ner och såg att det hade hoppat isär vid urtrampningslagret ! smile Så idag ska jag kolla om jag kan hitta någon som kan hjälpa till att lyfta tebaxz lådan sen är det bara att bulta tebaxz allt igen runt om...

Sök