Behöver sjukvårdsupplysning till min Volvo 760 akut!

Rogan89
1 augusti 2010 · 67 Inlägg

Förra lördagen (24/7) när jag var ute och körde så gick bilen kanonfint, precis som den alltid gör. Det enda jag visste som var ett litet problem var att den drog lite kylarvatten. När jag hursomhelst hade parkerat i en kvart för att uträtta ärendet jag skulle uträtta försökte jag starta bilen som vägrade. Det lät som att den baktände på en cylinder. Efter många försök fick jag igång den, men den gick uselt på tomgång och vid aktsamt gaspådrag tvärdog den. Motorn var alltså fortfarande varm då.

Nästa dag gick det bra att starta och fram till att motorn (som är en B280F, ca. 24k mil) kom upp i temp gick den bra. Sen började den hacka och dö.

Har skruvat lös tändstift och lyst med en stark ficklampa ner i förbränningskamrarna och kunnat konstatera att det såg bra ut i alla cylindrar (gulgråfärgade) utom en, den hade en lite mer blåbrun färg. I samråd med en bekant som är bra på bilar antog vi att motorn baktände p.g.a. kylvätskeläckage in i den lite blåbrunfärgade cylindern. Därav att den dragit lite kylvätska, tänkte vi. Vi tog därför kompprov på alla cylindrar och alla värden var perfekta.
Har nu rivit ner motorn och noggrant granskat toppen, topplockspackningen, kolven till den problematiska cylindern m.m. men har inte kunnat hitta någon som helst tendens till läckage in i cylindern, vilket är mycket frustrerande. Det enda vi kunnat se är att ventilerna till den lite blåfärgade förbränningskammaren också var lite blå.
Motoroljan ser f.ö. perfekt brun ut, kylvätskan ser blå och fräsch ut och luktar inte det minsta avgaser.
Nu står motorn isärplockad och vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare...

Alla som har nåt tips eller som haft nåt liknande problem, skriv gärna. Alla tankar är välkomna.

Mvh. Robert

-Volvo 244 De Luxe-
Volvo 760 GLE "Räkmackan" (1990)
Rogan89
1 augusti 2010 · 67 Inlägg

Ingen som har någon teorì?

-Volvo 244 De Luxe-
Volvo 760 GLE "Räkmackan" (1990)
Hellectric Trött
1 augusti 2010 · 267 Inlägg

Om bilen misständer så är det något med tändsystemet. Stift, rotor, fördelare mm. Hoppas ni kollade det innan ni lyfte toppen...

Rogan89
1 augusti 2010 · 67 Inlägg

Ja det gjorde vi, den gick kanonfint innan den blev risig. Det är inte, och har inte varit några misständningar.

-Volvo 244 De Luxe-
Volvo 760 GLE "Räkmackan" (1990)
Sharky
1 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

§6 Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg

    * Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Göran
Moderator



BigCityGuy skrev:
Ingen som har någon teorì?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Bensinskallen P o r s c h e
1 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

Är tyvärr på semester, men hemma har jag en bok där det står om lite kända fel till din motor... Vill minnas att det kan bli något fel med oljekanalerna, men jag tror de var b28 och inte b280...

Tycker de är skumt att det blir blåaktig färg, tyder ju på lite väl hög temperatur... Hur ser cylinderfoder ut? Du har inte fått fodersläpp i den cylindern då ( som är ett vanligt fel på dessa motorer ) ? Kollat så spridaren till den cylindern går riktigt?

Du skulle ju ha kunnat flytta om spridare innan du rev isär motorn och testat men de är ju lite sent nu wink

Om ingen kommer med något riktigt bra tips tycker jag att du ska sätta ihop motorn noga och fint igen och försöka köra den igen. Jävlas den fortfarande kan du kolla lite med soppa, spridare, tändstift och så...

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang