Dum fråga ang. kompressionsförhållande..

Freddah850 Elektriker
2 augusti 2010 · 139 Inlägg

Hej!

Har läst lite ang. "komp"
Både kompressionstryck och kompressionsförhållande.
(Bensin motor pratar vi om nu)

Kompressionstryck: Den "tätheten", mellan ventiler och cylinder och även kolvringar.
Detta ligger runt ca 10-12 bar.

Kompressionsförhållande: Som jag har fattat det så har sugmotorer högre kompressionsförhållande än turbo motorer.. och ett högre kompressionsförhållande ska ge "en högre mekanisk energi ur en given mängd blandning av luft och bränsle" (från wikepedia) Det vid säga ju högre kompressionsförhållande ju effektivare är motorn??

Då kommer frågan:
Vad skulle hända om man ex. bara tog en B234F (740 GLT 16ventilar' motor) och tryckte på ett hemmabyggt grenrör till en turbo. Och laddar ca 1bar.

Varför har turbomotorer lägre kompressionsförhållande än sugmotorer?
Är det för att de bygger upp ett tryck?

Skulle man inte helt enkelt bara kunna byta ut spridarna i B234F motorn och höja bränsletrycket?
Eller vad är det som skulle kunna gå galet?


Detta är bara någon idé som har slagit mig.. seriösa svar tack!
mvh

En riktig volvo är bakhjulsdriven!
Volvo 145 "Nyförvärvet" (1971)
Volvo Amazon "Amazonen" (1966)
Denniz_ Turbo?
3 augusti 2010 · 440 Inlägg

1. Trycket i motorn skulle bli så himmla stort att motorn skulle spika sönder innan du kommit upp till dina 1 bar.

2. Därför att de inte ska kunna bli för högt tryck i cylindrarna och att det är en säkerhets marginal. En turbo tvingar in luft i cylindrarna och då stiger trycket väldigt mycket. Så för att kunna ladda mycket kan man inte ha för högt cylindertryck för då blir temperaturen alldelles för hög och bensinen självantänds (Motorn spikar).

3. Visst går det att byta spridare och höja bränsletryck. Men höjer man bränsletrycket för mkt så förstör man spridarens dimning och de liknar mer en stråle.
Men om man ska trimma mer så kan man ofta inte köra med orginal styrsystem då de inte funkar som man helt vill att de ska göra.

(Är trött och så, så du får ursäkta oklarheter eller dåligt förklarat eller för lite förklarat, skrev ihop nått lite snabbt)

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
mats757
3 augusti 2010 · 915 Inlägg

Kompet blir alltid (Nästan, vissa undantag, osv.) högre i en Turbomotor. Skillnaden är att kompressionen sker i två steg. Första steget sker i Turbo/kompressorn, sedan ett andra steg i cylindern.
Så totalt sett blir kompet högre i en turbomotor!

Mats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang