5093
Sök

Generator och laddregulator problem.?

14 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
hej nu är det så att  tycker mig ha ett problem har bytt laddregulator i min generator och skaffa mig en på 15volt och tycker då att de ska väl ladda 15volt då lr har jag helt galet fel.
har bytt alla jord kablar och +kabeln och jag har en laddström på 14,5volt. är en 70A bosch ifråga. och bilen är en opel calibra om det ska va till hjälp.
är det nån som har en anning hur det kan va.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 april 2008
Till att börja med, varför 15V? Man ska aldrig gå högre än 15v laddspänning med risk för att elektronik mm går sönder...
Hur exakt är din mätare? Vid vilket varvtal mätte du? Hur mkt belastad var generatorn?

14 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
varför jag vill ha 15v är för bilstereon. och hur exakt min mätare är vet jag inte. mätte på ett varv tal mellan 1000-1500. med halvljus på.

21 761 Inlägg
15 april 2008
Jo, vid de varven och endast halvljuset påslaget så borde nog generatorn kunna ge ut sina 15V tycker jag. Men jag tycker också som bumpe, 15V är lite i högsta laget. Hur pass hög laddspänning som bilar normalt sett tål vet jag inte riktigt, men tex batteriet kan ju riskera att bli överladdat och till slut förlora en del vätska.

Mät spänningen med en multimeter, de brukar vara hyffsat exakta.

14,5V är dock en mycket bra laddspänning, det ska du inte vara missnöjd med. Fast jag förstår förstås att du vill att regulatorn ska ge ut den spänning som står angivet, helt klart.
Senast redigerat av Drönirettab (15 april 2008)

blacken
15 april 2008
Kan nog bero på att regulatorn INTE ska kunna ge mer än 15 V, så spänningen kan variera mellan 13,8-14,8. har med tillverknings toleranser att göra..

2 Inlägg
3 augusti 2010
Tja lånar en rad eller två i tråden då det gäller calibra.
har problem med generatorn som inte laddar fick ut den idag fan inge vidare att skruva i v6 kan ja säga.
men tänkte kolla om någon vet vart jorden till generatorn sitter så jag inte spring iväg och köper en ny generator då den verka vara i okej skick. smile eller annat tips på de kan vara då den inte laddar som den ska.

Sök