Dum fråga, ljudsystemet till datorn + bil ?

TouchOfRed Meldem
3 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Tjena!

Är nybörjare på sånthär, billjud dvs. Så inga kommentarer om hur dum jag är osv, för jag kan ingeting om detta !

Men iaf, jag har ett Logitech Z-5500 till datorn, och undrar bara om det går att "konvertera" det till bilen, alltså bara slänga i skiten i kofferten och köpa en kabel på närmaste elbutik och koppla in?
Eller är det en större procedur?

smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
PrimoX88
4 augusti 2010 · 43 Inlägg

Tjenare! Alla är vi nybörjare nån gång och även jag för inte så länge sedan.

Jag är inte så inne i datahögtalare men jag antar att högtalarna z-5500 har separat strömförsörjning? Altså(230v) om den har det så går det inte så bra.

Men har den inte separat försörjning så skulle du kunna knippsa kablarna som går in till datorns ljudingångar från högtalarna och koppla varje högtalare till bilstereons kanaler. Problemet som du lär stöta på då är säkerligen att elementen som sitter på datahögtalarna är 8ohm och då behövs en redigt stark bilstereo ev. slutsteg för att kunna driva dom högtalarna och undvika bränd stereo.

Har faktist två högtalare i bilen som är från en vanlig hemmabioanläggning och det funkar sisådär men eftersom elementen är på 8ohm så får högtalarna inte tillräckligt med kraft samt att ljudet låter betydligt sämre än vad det gör hemma. så det ska bytas till riktiga bilhögtalare med lägre om så man får lite volym.

Om du har subwoofer till z5500 så antar jag att den är aktiv? altså inbyggt slutsteg med 230v strömförsörjning? Då skulle du kunna skruva loss elementet och koppla bort slutsteget och montera ett slutsteg med 12v för om du nu mot förmodad kopplar subben på någon av bilstereokanalerna så kommer du få diskant på basen. men även där om nu elementen är på 8ohm så kommer du få ha kraftiga grejer för att kunna få basen att kunna spela fullt ut beroende på vilken storlek du har på elementet samt W förstås.

Men i slutändan skulle jag satsa på att köpa några billiga bilhögtalare och en liten bilsub att koppla in. Det blir betydligt enklare/snyggare.

Men om högtalarna är i 4ohm så skulle du ha tagit och provat för då går det garranterat ganska bra.

/Patrik

Frankisch
4 augusti 2010 · 43 Inlägg

Jag har också ett likadant ljudsystem hemma vid datorn och rent tekniskt så skulle det väl funka.

Du skulle isåfall få koppla en AUX utgång från stereo till ingången på systemet.


Men, du skulle behöva skaffa dig en 12V-230V adapter som klarar av den effekten, gissar att den är dyr/svår att få tag på.

Sen har jag inte en aning om hur bra grejorna skulle låta i en bil, kanske inte det snyggaste heller med stora satelliter sittandes i bilen tongue

Jonathan_lindgren
4 augusti 2010 · 297 Inlägg

detta har diskuterats åtskilliga gånger, och jag rekommenderar det INTE!! kan bränna lite allt möjligt.

anledning: med den strömförsörjningen som blir kommer det bli massa störningar, inte bara det utan den är även inte så tillförlitlig, det du behöver isf är en riktig trafo som konverterar 230 v till 12 v å dom e inte billiga.

så i slutändan blir det både billigare och bättre att skaffa billjuds grejer direkt, orkade tyvär inte ge en allt för detaljerad förklaring, men sök i forumet så kommer det upp fler och betydligt mer detaljerade förklaringar. gick själv i samma tankar för ettag sen, dock var det då tal om ett pa steg för riktiga scen rack som jag ville montera in i instrumentpanelen roll

Lonefox Bad music kills good sound
4 augusti 2010 · 7 241 Inlägg

Ett: Det låter inte bra.

Två: Det låter inte bra.

Tre: Spänningen är redan 12V från trafon om jag inte minns fel.
Dock klarar grejerna inte av högre spänning och riskerar att b
Sakerna passar att vara kvar hemma.
Basen är ej beräkad för bilbruk heller.

Sade jag att det inte låter bra?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
TouchOfRed Meldem
4 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Okej, då fick jag svar på den frågan, Tackar ! big_smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Streethawk Billjuds Wannabe
4 augusti 2010 · 1 771 Inlägg

Lonefox skrev:
Ett: Det låter inte bra.

Två: Det låter inte bra.

Tre: Spänningen är redan 12V från trafon om jag inte minns fel.
Dock klarar grejerna inte av högre spänning och riskerar att b
Sakerna passar att vara kvar hemma.
Basen är ej beräkad för bilbruk heller.

Sade jag att det inte låter bra?

+1 du skrev ungefär exakt som jag skulle beskriva, dock med 1 rad till om att det inte låter bra.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
TouchOfRed Meldem
4 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Nu när vi ändå är inne på detta, mitt ljudsystem sprakar vid höga volymer, inte sprakar men..
Och det är BARA vid höga volymer och låtar med mycket bas.
Är membranet spräckt? Och om det är så låter väl det hela tiden?
Får systemet för lite ström, eller är det ljudkortet som inte pallar systemet?

MVH Andreas ! smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Streethawk Billjuds Wannabe
4 augusti 2010 · 1 771 Inlägg

TouchOfRed skrev:
Nu när vi ändå är inne på detta, mitt ljudsystem sprakar vid höga volymer, inte sprakar men..
Och det är BARA vid höga volymer och låtar med mycket bas.
Är membranet spräckt? Och om det är så låter väl det hela tiden?
Får systemet för lite ström, eller är det ljudkortet som inte pallar systemet?

MVH Andreas ! smile

Det är fortfarande z-5500 som vi pratar om va?
Mitt lät så innan den gav upp helt och hållet, podden gick sönder och någon garanti fanns inte kvar.
Kan även vara kass kvalle i låtarna.
Vilken är det som låter? basen eller högtalarna?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
TouchOfRed Meldem
4 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Streethawk skrev:

TouchOfRed skrev:
Nu när vi ändå är inne på detta, mitt ljudsystem sprakar vid höga volymer, inte sprakar men..
Och det är BARA vid höga volymer och låtar med mycket bas.
Är membranet spräckt? Och om det är så låter väl det hela tiden?
Får systemet för lite ström, eller är det ljudkortet som inte pallar systemet?

MVH Andreas ! smile

Det är fortfarande z-5500 som vi pratar om va?
Mitt lät så innan den gav upp helt och hållet, podden gick sönder och någon garanti fanns inte kvar.
Kan även vara kass kvalle i låtarna.
Vilken är det som låter? basen eller högtalarna?

Ja, vi pratar om Logitech z-5500.
För det har varit såhär ändå sen jag köpte det, köpte det dock beg av en kille, pallade inte lägga så mycket pengar på en nytt, som det kostade just då tongue
Det är ALLA låtar, vare sig jag spelar i Spotify,WMP, Youtube, eller VLC.
Subben som låter.

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
MartinF
4 augusti 2010 · 372 Inlägg

det du kan göra är väll att skruva bort den å se så att inget sitter löst. Eller så klarar basen ej av det helt enkelt ?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
4 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Den basen ska kunna spela skapligt brutalt så nåt är nog fel, har själv lillebror Z-2300 till datorn och den lilla 8an som sitter däri spelar så saker i andra änden på huset rör på sig! Risken är att baselementet i din sub är trasigt, har en kompis som har samma problem.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TouchOfRed Meldem
4 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Den basen ska kunna spela skapligt brutalt så nåt är nog fel, har själv lillebror Z-2300 till datorn och den lilla 8an som sitter däri spelar så saker i andra änden på huset rör på sig! Risken är att baselementet i din sub är trasigt, har en kompis som har samma problem.

Okej, vad kostar ett sådan element? antar att det inte är så billigt men..
Vill ju kunna maxxxxxa skiten !

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
4 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Inte den blekaste! Tror dock det är billigare att köpa nåt från nån annan tillverkare, men då är problemet att få tag på ett som funkar i den lådan och som dessutom nöjer sig med effekten som slutsteget ger ut.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TouchOfRed Meldem
4 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Inte den blekaste! Tror dock det är billigare att köpa nåt från nån annan tillverkare, men då är problemet att få tag på ett som funkar i den lådan och som dessutom nöjer sig med effekten som slutsteget ger ut.

Ja okej hmm.. Ljud asså..................

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang