2433
Sök

Skisser på hembyggt avgassystem

212 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Tjena,
Nu börjar vårt projektarbete i sista året på gymnasiet närma sej. Tänkte bygga ett eget avgas som projekt.
Och som rubriken lyder så söker jag skisser eller program som kan visa hur jag bygger ett eget avgassystem. Finns det nån av er som använde nåt smart program eller en skiss när ni byggde era system, så dela gärna med er av dom.
Så ni som byggt egna system, hör av er i tråden.
Tack /Wetter

595 Inlägg
4 augusti 2010
Är inte meningen med projektarbetet att man ska göra det själv? smile
Fiska idéer från andra är väl inte att rekomendera.

Gör egna skisser. Då får du ju iallafall bättre betyg.

Bärs!
3 456 Inlägg
4 augusti 2010
Gissar att du menar grenrör, för ett avgasystem är ju verkligen ingen konst att knixa ihop?

Garaget.org peakade 2008.

502 Inlägg
4 augusti 2010
ja du får nog förtydliga dig lite, är det grenrör eller bara avgasystemet? är det en turbobil?

1 436 Inlägg
4 augusti 2010
Att bygga egna dämpare och polera och grejja kan ju ta lite tid, så det går väl att bygga afgas som projektarbete bara man överarbetar det tillräckligt...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

212 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
eacan: Meningen är självklart att man ska göra det själv. Men tänkte ni kunde hjälpa mej med en grund för att underlätta arbetet.

Aga_diff: Jag menar allt efter grenrör. Ett avgas kan vara svårt för mej då det är mitt första. wink

Så som sagt, vore trevligt om ni kunde hjälpa mej med en sjysst grund att bygga efter.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
4 augusti 2010
Lite svårt o ge en skiss då biltillverkare drar avgassystemen olika på typ varenda bilmodell som finns.

Vad ska ni bygga på för bil?

502 Inlägg
4 augusti 2010
jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men om du börjar med att berätta vad det är för bil så kan du ju iaf få tipps på hur grovt du ska bygga och hur många dämpare det kan gå åt

Ska ni bygga egna ljuddämpare?

212 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Det är till min Chrysler Neon -97. Alltså ingen turbo bil. Mitt mål är väl att skicka ut blåset på bägge sidor av bilen bak.
Har inte planerat att bygga egna ljuddämpare till den. Men visst det kan jag räkna med. Hur mycket ljuddämpning behöver jag tror ni!?
Senast redigerat av M-Wetter (4 augusti 2010)

502 Inlägg
4 augusti 2010
om det är trångt där bak skulle du nog försöka hitta en sån här dämpare

http://www.hpautoworks.com/images/perrin.jpg

502 Inlägg
4 augusti 2010
och när man bygger själva rören så behövs egentligen ingen skiss eller så, det är ju bara att börja i ena änden och bygga sig fram med rördelar som man kapar till rätt längd/böjning
Punkta ihop det under bilen så man vet att allt passar, ta ner och bränn ihop

När jag byggde till supran så började jag med att sätta upp dämparna där jag ville ha dem och sen gjorde jag rören mellan, men det går ju att göra på lite olika sätt.
Man ska tänka på att det ska kunna röra lite på sig och se till så det inte slår emot karossen nånstans, ett flexrör är bra att ha direkt efter grenröret så lite av motorns vibrationer försvinner

Sen får man ju se till att dela av rören där det behövs också

antar att du vill ha "sportdämpare" så då behövs nog minst 2st om du vill kunna åka längre sträckor i bilen utan att bli tokig
Senast redigerat av JoeyJ (4 augusti 2010)

212 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
JoeyJ skrev:
om det är trångt där bak skulle du nog försöka hitta en sån här dämpare

http://www.hpautoworks.com/images/perrin.jpg

Hade ju vart bra med en sån dämpare. Min original som sitter där ser ut så. fast med ett utblås då. Kan man inte svetsa om den befintliga dämparn? Bara sätta ett nytt rör åt sidan? Det lär väl låte lika mycket som ett sportutblås?

1 353 Inlägg
4 augusti 2010
* lyft upp bilen
* kolla under
* börja bygga
klart. vadå skisser? fan skaru me de till? bara o bygga efter vart de finns plats under bilen,
vill du ha dubbla utblås i dämparen som sitter där så ta hålborr och svetsa sen dit rör o böj o kapa upp kjolen,
fan har du ens kollat på bilen?

och du behöver inte tolka detta som nåt otrevligt för det är de inte, men oavsett om du aldrig byggt ett avgassystem så får du juh börja med o kolla hur de ser ut så kommer du själv komma på hur du ska bygga smile
kör hårt o glöm inte projekttråd med bilder

6 688 Inlägg
4 augusti 2010
Hitta inte på för stort också..Asmånga fick smäll på fingrarna när slutet kom vid projekt arbetet.

Projekt arbetet går ut på att FÖRKLARA HUR DU GICK TILL VÄGA.

Tips till de är att göra något "litet" på bilen och skriva om hur du gick till väga med de

De/Dem

212 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
Ok, tack crille. Så det är alltså möjligt att modda om den slutdämparn som sitter där. Fint, då blir det till att börja med den. Ska få ta material i skolan till resten av systemet så det kommer senare.

1 353 Inlägg
5 augusti 2010
ja allt är möjligt om man har tillgång till rätt saker, så bara att köra hårt!! smile

212 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
Skissen jag efterlyste i tråden har jag nu skapat själv. Jag kommer som sagt att börja med ljuddämparn då projektarbetet inte kommit igång i skolan än.
Försöker mej på att lägga upp en bild: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=975021
Senast redigerat av M-Wetter (5 augusti 2010)

Sök