Stereo orkar inte driva slutsteget?

Leo86
8 augusti 2010 · 1 468 Inlägg

dbjanoz skrev:

Leo86 skrev:
Men rätta mig om ja har fel. 12.2 volt låter lite lite. om du har ett friskt batteri så ska du ha iaf 12.5-12.8volt. eller har ja fel drönirettab?

Och remoten måste som sagt ha 12 volt minst för att annars funkar de tinte som ovanstående säger smile.

Edit: Och om du har 12 volt på remoten o det inte orkar ändå så borde du nog skaffa ett annat batteri. smile

Ofta räcker det med 10-11 volt för att reläet i steget ska orka dra igång steget. Sen att steget slår ifrån vid belastning och spänningen sjunker till 11volt är en helt annan sak. Det har med skyddskretsarna att göra.

Men man ska juh inte ropa hej för det. då det finns en del 18 volt steg och även måååånga mindre steg som inte har sånt och transformatorer och motstånd går sönder i stället. så inget att rekomendera direkt iaf smile

Drönirettab
8 augusti 2010 · 21 761 Inlägg

Leo86 skrev:
Men styrkan kan tillfäligt sjunka till under 10 volt under en kort stund och sedan laddas upp igen

Ja, om strömförbrukningen är hög så kan spänningen sjunka så pass mycket utan att det är fel på batteriet, helt klart. Prova att mäta spänningen på batteriet när startmotorn går vid en kallstart utan motorvärmare och temperaturen är 20-30 minusgrader, då kan jag lova dig att det inte är 12 V iaf.

Egentligen heter det "återhämtar sig" istället för "laddas upp", men jag vet precis vad du menar. smile

När jag gjorde spänningstestet på mitt batteri så mätte jag upp dels ca 17,5 A och dels ca 43 A med tångamperemetern, med 17,5 A testade jag i 10 minuter och med 43 A testade jag i 5 minuter. Spänningen låg konstant på 12,1 V med 17,5 A belastning, med 43 A låg spänningen på 11,91-11,92 V och sjönk till 11,89 V sista minuten.

Vilospänningen var 12,75 V när jag hade 17,5 A och 12,66 V när jag hade 43 A. Testen gjordes vid två olika tillfällen och batteriet hade varit orört i minst ett dygn. Batteriet är Exide Maxxima 900 (ej DC) som är omkring 5-6 år gammalt (kanske 7 år, lite osäker), enligt ett testinstrument (Argus AA350) är kallstartströmmen runt 640 A så batteriet är åtminstone inte helt slutkört. smile

TooS Hjultomte
8 augusti 2010 · 1 500 Inlägg

Annars finns de sniket som min far gjorde. tongue han palla inte dra en remote genom hela kärran så bakljusena fick bli bra till o starta steget smile Ta blinkers eller bromsljus för häftigare effekt xD

Kan vara ett bra sätt o testa sakerna på för ibland så går saker isönder av ingen anledning. tongue

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
evilaudio
8 augusti 2010 · 16 195 Inlägg

TooS skrev:
Annars finns de sniket som min far gjorde. tongue han palla inte dra en remote genom hela kärran så bakljusena fick bli bra till o starta steget smile Ta blinkers eller bromsljus för häftigare effekt xD

Kan vara ett bra sätt o testa sakerna på för ibland så går saker isönder av ingen anledning. tongue

har du "glödtrådasvakt" så kommer de lysa en felsignal i panelen att en lampa e trasig.. har du CANbus så kommer du få andra mindre roliga problem..  så de e inget ja skulle rekomendera.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Frissan
8 augusti 2010 · 4 693 Inlägg

TooS skrev:
Annars finns de sniket som min far gjorde. tongue han palla inte dra en remote genom hela kärran så bakljusena fick bli bra till o starta steget smile Ta blinkers eller bromsljus för häftigare effekt xD

Kan vara ett bra sätt o testa sakerna på för ibland så går saker isönder av ingen anledning. tongue

Så har jag alltid haft och det har aldrig vart några problem.
Av samma orsak som din far, ja orkade helt enkelt inte tongue

Booyakasha!
Frissan
8 augusti 2010 · 4 693 Inlägg

Leo86 skrev:

stRaend skrev:

Softis skrev:

Gärna 13.8-14.4V

nu menade nog Leo86 när motorn inte är igång roll

Mycket riktigt. 13.5-14 volt när motorn är igång om ja inte missminner mig jag hade på mina batterier iaf.

Och så när volten kommer under 12.2 eller vad det är och det inte går o ladda till mer än så e d dags att byta batteri.

Men styrkan kan tillfäligt sjunka till under 10 volt under en kort stund och sedan laddas upp igen (vid te.x burpar eller dyligt.)

Det kan juh jag o softis teoretiskt bevisa då spänningen på min första tävling med mina saker i hans bil då vi pumpa ut 147.2db med 10 volt. men inte dog batteriet för det. eller hur softis wink

Absolut! Fattades 1 liter vatten i batteriet och 10v, men steget slog inte av ändå av någon anledning.
Och högt vart det big_smile

Booyakasha!
Leo86
8 augusti 2010 · 1 468 Inlägg

evilaudio skrev:

TooS skrev:
Annars finns de sniket som min far gjorde. tongue han palla inte dra en remote genom hela kärran så bakljusena fick bli bra till o starta steget smile Ta blinkers eller bromsljus för häftigare effekt xD

Kan vara ett bra sätt o testa sakerna på för ibland så går saker isönder av ingen anledning. tongue

har du "glödtrådasvakt" så kommer de lysa en felsignal i panelen att en lampa e trasig.. har du CANbus så kommer du få andra mindre roliga problem..  så de e inget ja skulle rekomendera.

Man kan juh koppla steget till bromsljuset om man inte vill dunka på HELA tiden roll

Finns det egentligen någonstans bak i en bil man kan koppla remoten utan framtida problem?
En del koppla juh på samma som antenen om man har eldriven etc. Lampan i taket? tända lampan o steget startar. inge bra omman glömmer släcka...

Leo86
8 augusti 2010 · 1 468 Inlägg

Softis skrev:

Leo86 skrev:

stRaend skrev:

nu menade nog Leo86 när motorn inte är igång roll

Mycket riktigt. 13.5-14 volt när motorn är igång om ja inte missminner mig jag hade på mina batterier iaf.

Och så när volten kommer under 12.2 eller vad det är och det inte går o ladda till mer än så e d dags att byta batteri.

Men styrkan kan tillfäligt sjunka till under 10 volt under en kort stund och sedan laddas upp igen (vid te.x burpar eller dyligt.)

Det kan juh jag o softis teoretiskt bevisa då spänningen på min första tävling med mina saker i hans bil då vi pumpa ut 147.2db med 10 volt. men inte dog batteriet för det. eller hur softis wink

Absolut! Fattades 1 liter vatten i batteriet och 10v, men steget slog inte av ändå av någon anledning.
Och högt vart det big_smile

skulle inte slängt med lådan med basen. hade gärna prövat med 13 volt wink. mera db kanske? wink.

Frissan
8 augusti 2010 · 4 693 Inlägg

Leo86 skrev:

evilaudio skrev:

TooS skrev:
Annars finns de sniket som min far gjorde. tongue han palla inte dra en remote genom hela kärran så bakljusena fick bli bra till o starta steget smile Ta blinkers eller bromsljus för häftigare effekt xD

Kan vara ett bra sätt o testa sakerna på för ibland så går saker isönder av ingen anledning. tongue

har du "glödtrådasvakt" så kommer de lysa en felsignal i panelen att en lampa e trasig.. har du CANbus så kommer du få andra mindre roliga problem..  så de e inget ja skulle rekomendera.

Man kan juh koppla steget till bromsljuset om man inte vill dunka på HELA tiden roll

Finns det egentligen någonstans bak i en bil man kan koppla remoten utan framtida problem?
En del koppla juh på samma som antenen om man har eldriven etc. Lampan i taket? tända lampan o steget startar. inge bra omman glömmer släcka...

Ja i vanliga baklyset, jag har aldrig haft den i HU:n

Booyakasha!
Lonefox Bad music kills good sound
8 augusti 2010 · 7 241 Inlägg

Softis> Och steget ligger och är igång även om man stänger av enheten.
BRA där....

I övrigt:
Skall vi nu snacka spänning utgående på remote så kan jag bara säga att det brukar vara runt 0.1-0.2V mindre ut på den än vad enheten har in.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
8 augusti 2010 · 4 693 Inlägg

Ja, men den är aldrig avstängd när jag är i bilen så mig kvittar det smile
Har haft så i snart 5 år utan några som helst problem.

Och OM jag nu skulle vilja stänga av steget av någon konstig anledning så fimpar jag bara lyset wink

Booyakasha!
Leo86
8 augusti 2010 · 1 468 Inlägg

Softis skrev:
Ja, men den är aldrig avstängd när jag är i bilen så mig kvittar det smile
Har haft så i snart 5 år utan några som helst problem.

Och OM jag nu skulle vilja stänga av steget av någon konstig anledning så fimpar jag bara lyset wink

Det funkar asbra för dig o ha det där juh cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang