5563
Sök

Slutsteg: Nybörjar frågor.

1 468 Inlägg
8 augusti 2010
Vore jag du hade ja byggt en ny  låda o skaffat ett 2-kanal steg o 2st 6x9".  Kopplat in en 6x9" på varje kanal o sedan bryggat för baslådan. Tänk på att de där basarna du har har ja för mig om e på 150w-rms nåt. så dom är lättdrivna. om dom ska funka relativt så gör en låda på ca 50 liter för båda så som du sätter en 6" port i . Det är hur JAG skulle göra om jag hade haft sakerna.

Lite mer besvär mycket bättre ljud. Behöer inte kosta skjortan för sakerna. kolla blocket.se.

http://www.blocket.se/stockholm/GAS_Slu … 14&w=3

Där har du nog ett par steg du skulle bli ganska nöjd med för dom pengarna.
Dom kostade betydligt med i butik..

Mvh

629 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
6x9orna kopplar du in på kanal 1 och 2, baslådan kopplar du på kanal 3+ och kanal 4-. Högtalarna bryr sig inte i hur du kopplar in dom på steget, däremot så kan steget gå sönder om man belastar det för hårt. Så för att den koppling jag skrev ska fungera så får basen du kopplar in vara på lägst 4Ohm (om det inte är ett steg som tål ner till 1Ohm per kanal, då kan basen vara på 2Ohm).

Okej tackar, när jag OHm mäter på + och - på baksidan av baslådan (som består av 2 basar) så är det 4ohm, alltså törs jag testa att brygga?

Vad gäller 6*9orna är dom stendöda fast jag satt dom på 1 och 2 nu.
Behövs någon mer kabel än just högtalar kablarna för att få dom att funka?

Mröh

4 693 Inlägg
8 augusti 2010
Dagge88 skrev:
ChriZtoffer skrev:
6x9orna kopplar du in på kanal 1 och 2, baslådan kopplar du på kanal 3+ och kanal 4-. Högtalarna bryr sig inte i hur du kopplar in dom på steget, däremot så kan steget gå sönder om man belastar det för hårt. Så för att den koppling jag skrev ska fungera så får basen du kopplar in vara på lägst 4Ohm (om det inte är ett steg som tål ner till 1Ohm per kanal, då kan basen vara på 2Ohm).

Okej tackar, när jag OHm mäter på + och - på baksidan av baslådan (som består av 2 basar) så är det 4ohm, alltså törs jag testa att brygga?

Vad gäller 6*9orna är dom stendöda fast jag satt dom på 1 och 2 nu.
Behövs någon mer kabel än just högtalar kablarna för att få dom att funka?

Har du lågnivå in på steget på alla 4 kanaler?

Booyakasha!

629 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Har du lågnivå in på steget på alla 4 kanaler?

http://i33.tinypic.com/256cpxe.jpg

Så ser det ut, så jag antar jag behöver en till lågnivå (nånstans?).

Varför har jag två input och en output dessutom och vilka ska vara inkopplade på vad? :S

(och ja steget sitter tattigt just nu, men vill inte sätta fast det pga jag grejjar så mkt med ljudet just nu).
Senast redigerat av Dagge88 (8 augusti 2010)

Mröh

7 283 Inlägg
8 augusti 2010
Du har kopplat helt fel.
Signalerna FRÅN stereon går till en UTgång på steget.
Dom ska sitta kopplade på en INGÅNG.

Sen behöver du nog y-splittar så att du kan koppla in alla 4 INgångar.
Om du inte har fler utångar på stereon dvs.

629 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Du har kopplat helt fel.
Signalerna FRÅN stereon går till en UTgång på steget.
Dom ska sitta kopplade på en INGÅNG.

Sen behöver du nog y-splittar så att du kan koppla in alla 4 INgångar.
Om du inte har fler utångar på stereon dvs.

Okej, baslådan funkar fast den är felkopplad iallafall :s
fast kanske därför mina 6*9or är döda?

Har en till utgång på baksidan av stereon.

Mröh

7 283 Inlägg
8 augusti 2010
Förmodligen så är utgången och ingången bara parallelkopplade till varandra därav så fungerar kanal 1-2 iaf.
Dock bara en gissning.

Men antingen så drar du en ny lågnivå från stereon, vilket är att föredra då du kan styra basens volym från stereon, eller så monterar du splittar på din nuvarande lågnivå.

4 693 Inlägg
8 augusti 2010
Du ska ha lågnivå på INPUT 1, 2, 3 och 4 från stereon

Booyakasha!

629 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Okej , var ute och bryggade basen mellan ch3 + och ch4 - och det vart nog nästan bättre tryck i det tror jag smile

Får nog skaffa en såndär "splitt" då min stereo visst inte hade x2 lågnivå utgångar, jag som hade tittat fel.

Var kan man skaffa en sådan / hur ser den ut?
För 6*9orna är som sagt döda nu, dock testade jag att flytta nivå kabeln på steget till kanal 1 och 2 , och då hoppa dom igång aldedes utmärkt, men då var ju basen död istället.
Senast redigerat av Dagge88 (8 augusti 2010)

Mröh

400 Inlägg
8 augusti 2010
Dagge88 skrev:
Okej , var ute och bryggade basen mellan ch3 + och ch4 - och det vart nog nästan bättre tryck i det tror jag smile

Får nog skaffa en såndär "splitt" då min stereo visst inte hade x2 lågnivå utgångar, jag som hade tittat fel.

Var kan man skaffa en sådan / hur ser den ut?
För 6*9orna är som sagt döda nu, dock testade jag att flytta nivå kabeln på steget till kanal 1 och 2 , och då hoppa dom igång aldedes utmärkt, men då var ju basen död istället.

Splittarna kan du köpa lite varstans, de ser ut som så att det är en st RCA hon-kontakt som har två kablar ut från sig, till två stycket RCA han-kontakter. Vanligtvis ca. 10-15cm långa. Brukar väl kosta mellan 25-100kr stycket. Du behöver två sådana!

Mvh. Jonatan

629 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … r-RCA-2-4/

kan jag köpa den, sen sätta hanarna i stereon?

jag har ju 2st lågnivå kablar dragna till stereo-----------> slutsteg, bara det att stereon bara har en utgång.

Mröh

400 Inlägg
8 augusti 2010
Sen så ser det ut på bilden som om du har ena filtret på "Full". Nu vet jag ju inte om du kanske har detta med filtrena på klart redan, men jag kan ju skriva ner det kortfattat ifall om!

Har du 6x9" kopplade på Ch1 + 2 så ska du ha det filtret ställt på HPF, vridet till nånstans mellan 40-120 Hz eller så. Beroende på hur du tycker det låter bäst helt enkelt. Beror mycket på montering/bil/resten av anläggningen osv..

Sedan då du har basarna bryggkopplade till Ch3 + 4, ska du ha det filtret ställt på LPF, vridet till någonstans mellan 70-110Hz. Runt 80 borde bli bra. Samma sak här, lyssna lite hur du själv tycker det låter bäst.

Mvh. Jonatan

400 Inlägg
8 augusti 2010
Dagge88 skrev:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Forstarkare/Y-adapter-RCA-2-4/

kan jag köpa den, sen sätta hanarna i stereon?

jag har ju 2st lågnivå kablar dragna till stereo-----------> slutsteg, bara det att stereon bara har en utgång.

Japp den ska fungera bra att sätta där!

Mvh. Jonatan

629 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Tackar och bockar då är frågorna besvarade igen , men det är mycket möjligt det dyker upp fler, men ni ska ha stort tack för hjälpen alla!

MVH Daniel

Mröh

7 283 Inlägg
8 augusti 2010
Spelar ingen roll vart du sätter y-splitten.
Dock har du lite mer plats vid steget kan jag tänka mig.

Vet du hur man ställer in gain och filter?

629 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Spelar ingen roll vart du sätter y-splitten.
Dock har du lite mer plats vid steget kan jag tänka mig.

Vet du hur man ställer in gain och filter?

Det märks nog, köper en y-splitt imorgon.

Nepp ingen aning faktiskt, är som sagt väldigt ny på detta med billjud osv.
Men antar det "bara" är att skruva lite och lyssna så det låter vettigt?

Mröh

7 283 Inlägg
8 augusti 2010
Till högtalarna så ställer du in filtret på HPF, high pass filter.
Dvs den släpper fram alla frekvenser ÖVER den inställda frekvensen.
Beroende på högtalare så NORMALT sett ställer man den någonstans mellan 50-120hz.
Ju lägre ner du ställer den ju djupare bas kan den spela men den slår också igenom lättare.

Till basen så ställer du in tvärtom, dvs LPF filter. Low pass filter.
Den släpper genom allt UNDER den inställda frekvensen.
Brukar variera lite grann mellan 50-80hz. Allt efter vad man själv tycker låter bäst.

När du ställer in gainen så brukar man göra som så att man ställer huvudenhetens volym på drygt 3/4 av max.
Sen vrider upp gainen på steget tills att det börjar låta dåligt ifrån högtalaren/basen, sen vrider du tillbaka lite grann igen så att det låter bra.
Då har du ställt in allt så att det ska spela max vid 3/4 volym så om du har en lågt inspelad låt så kan du fortfarande höja lite mer på stereon.

Bass boost och ev. basförstärkning i stereo ställer du på 0. Denna funktion ökar basen bara vid en viss frekvens.
Brukar sluta med att man eldar upp basen/högtalaren då man vill att det ska spela högre än vad steget orkar.

Men som sagt, det mesta är lyssna och bestäm efter eget tycke.
Senast redigerat av Brains (8 augusti 2010)

629 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Till högtalarna så ställer du in filtret på HPF, high pass filter.
Dvs den släpper fram alla frekvenser ÖVER den inställda frekvensen.
Beroende på högtalare så NORMALT sett ställer man den någonstans mellan 50-120hz.
Ju lägre ner du ställer den ju djupare bas kan den spela men den slår också igenom lättare.

Till basen så ställer du in tvärtom, dvs LPF filter. Low pass filter.
Den släpper genom allt UNDER den inställda frekvensen.
Brukar variera lite grann mellan 50-80hz. Allt efter vad man själv tycker låter bäst.

När du ställer in gainen så brukar man göra som så att man ställer huvudenhetens volym på drygt 3/4 av max.
Sen vrider upp gainen på steget tills att det börjar låta dåligt ifrån högtalaren/basen, sen vrider du tillbaka lite grann igen så att det låter bra.
Då har du ställt in allt så att det ska spela max vid 3/4 volym så om du har en lågt inspelad låt så kan du fortfarande höja lite mer på stereon.

Bass boost och ev. basförstärkning i stereo ställer du på 0. Denna funktion ökar basen bara vid en viss frekvens.
Brukar sluta med att man eldar upp basen/högtalaren då man vill att det ska spela högre än vad steget orkar.

Men som sagt, det mesta är lyssna och bestäm efter eget tycke.

Bra skrivet, ställde in efter det du sa, och ljudet var mycket bättre!
Basreglaget på steget är bara att vrida på tills man är nöjd där oxå, eller ska jag inte pilla på det reglaget? (det är inställt på 0 nu på steget).

Mröh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 augusti 2010
Det ratt som heter Bass Boost på steget ska du låta bli, den ska stå på 0. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök