Partikelfilter, saab 9-3 TiD

kimztah 30 slak
11 augusti 2010 · 169 Inlägg

Har som sagt en saab 9-3 1.9 TiD och har planer på att byta avgassystem.
Efter många sökning och samtal till olika företag så var speedparts det ända företag som kunde ge mig ett vettigt svar vad det gäller vilket system som faktiskt skulle passa min diesel.

Det fanns inga helsatser som var 100% anpassade men dock hade dem sitt 3" halvsats med en dämpare som skulle passa, men då var jag tvungen att kapa röret för att det skulle passa med partikelfiltret.
Och det är där jag försvinner.. Är ny på dieselbiten och inte alls särskilt kunnig på det.
Så det skulle vara underbart om någon kunder förklara lite hur man går till väga när det gäller detta med filtret och om det är svårt att sätta på 3"s röret?
Sitter partikelfiltret i närheten av katten, eller är jag helt ute och cyklar?

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Tack på förhand, Kim.

kimztah 30 slak
11 augusti 2010 · 169 Inlägg

Någon som sitter inne på lite info?

Nick84
11 augusti 2010 · 7 Inlägg

Partikelfiltret sitter i början på avgassystemet typ mitt under bilen bakom motorn...
Bakre anslutningen på partikelfiltret är bara i tryckt så att säga med resten av avgassystemet en vanlig hedlig anslutning alltså med klamma på partikelfiltret....så bara och ta bort bakre avgassystem, sätta en övergång (tror det är 2.25 tum) i partikelfiltret till 3" o kapa av halvsatssystemet i lagom längd.

Bjork_Pagen Scania Euro 6 Trucker
11 augusti 2010 · 219 Inlägg

Nä det bör inte vara speciellt svårt, du får kapa röret och korta det ca 15-20cm, partikelt filtret sitter precis bakom katten, så den handlar inte om mycket du berhöver kapa! Så köp ditt 3"s rör och lägg den bredvid ditt gamla o mät hur mycket du behöver korta det, det är enkelt!! Hoppas du förståd annars så fråga på bara, hjälpte en polare med samma "problem" förra veckan;)

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
kimztah 30 slak
11 augusti 2010 · 169 Inlägg

Egentligen så var själva kapningen och modifikationen av rören inte det stora problemet, var bara orolig över hur det skulle bli med filtret, om det var så att det skulle ta skada eller liknande.
Men då behöver jag inte oroa mig :bb

Bjork_Pagen Scania Euro 6 Trucker
12 augusti 2010 · 219 Inlägg

Nädå partikelfiltret tar ingen skada av det, det fungerar precis lika bra även om du sätter 3"s efter

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
kimztah 30 slak
12 augusti 2010 · 169 Inlägg

Låter bra, dyker det upp problem så hojtar jag till. Lär väl inte bli förens den 25:e när det är löning som detta kommer göras smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang