3599
Sök

Frågor ang ljudbygge

605 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
har en del frågor så jag fortsätter i denna tråden!

har ett nytt ljudbygge på gång nu, i en 740 den här gången med, jag har hela baksätet att bygga i.
min tanke är att använda mig utav 2 st SPL Dynamics XTR-300D4 12" på varsitt carpower syntex 1000d, slutstegen kommer få hyffsat med ström från mina 2 st stinger spv 70. hela karossen är dämpad med ungefär 80 m1 mattor, så det är stumt!smile
kan detta lira på bra?

kanske en konstig fråga, hur mycket skillnad blir det om jag kör med endast en bas och mer effekt ist?

någon som har förslag på låda?
vill kunna spela så högt det bara går UTAN att det ska låta illa och hålla på att gå i sönder.

har även lite funderingar på mitt framsystem, tänkte köra 5 st 5,25 i var dörr, hur ska jag koppla in dessa på mitt udimension 500.24?

tacksam för snabba svar mvh robin

Gladen Audio
2 388 Inlägg
11 augusti 2010
120L totalt inkl basar o en 6" aeroport med 20cm rör o sen trattar vet ja funkar bra i halvkombis iaf

kör bara med 4 koaxer per dörr, ananrs vet ja inte hur du tänkt koppla.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
11 augusti 2010
sveaochedith skrev:

har ett nytt ljudbygge på gång nu, i en 740 den här gången med, jag har hela baksätet att bygga i.
min tanke är att använda mig utav 2 st SPL Dynamics XTR-300D4 12" på varsitt carpower syntex 1000d, slutstegen kommer få hyffsat med ström från mina 2 st stinger spv 70. hela karossen är dämpad med ungefär 80 m1 mattor, så det är stumt!smile
kan detta lira på bra?

kanske en konstig fråga, hur mycket skillnad blir det om jag kör med endast en bas och mer effekt ist?

vill kunna spela så högt det bara går UTAN att det ska låta illa och hålla på att gå i sönder.

har även lite funderingar på mitt framsystem, tänkte köra 5 st 5,25 i var dörr, hur ska jag koppla in dessa på mitt udimension 500.24?

Angående med mer effekt så räcker det gott med max 1000W rms till en SPL XTR 12" mer effekt gör inte så stor nytta när man ska spela musik.

Då är det bättre med 2st basar med lagom med effekt än en med för mycket effekt när man väljer den basen.

Ska du ha en 12" bas från SPL Dynamics så rek jag en SPL 300D1A som trivs bra med 2000W rms till musik.

MVH//Björn

www.dbakuten.se

605 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Frippe_L skrev:
120L totalt inkl basar o en 6" aeroport med 20cm rör o sen trattar vet ja funkar bra i halvkombis iaf

kör bara med 4 koaxer per dörr, ananrs vet ja inte hur du tänkt koppla.

då kör jag på det:)
då får det bli 4 koaxer i bakdörrarna ist:)

605 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
dbakuten skrev:
sveaochedith skrev:

kan detta lira på bra?

Angående med mer effekt så räcker det gott med max 1000W rms till en SPL XTR 12" mer effekt gör inte så stor nytta när man ska spela musik.

Då är det bättre med 2st basar med lagom med effekt än en med för mycket effekt när man väljer den basen.

Ska du ha en 12" bas från SPL Dynamics så rek jag en SPL 300D1A som trivs bra med 2000W rms till musik.

MVH//Björn

www.dbakuten.se

men är det nåt fel på dessa basarna?
har lixom redan beställt dom:P

400 Inlägg
11 augusti 2010
sveaochedith skrev:

han menade nog bara att ifall du prompt vill ha endast en bas, så vore SPL basen att föredra.. Iaf så som jag tolkade det smile Tror inte det är fåt fel alls på XTR:arna.

Mvh. Jonatan

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
11 augusti 2010
sveaochedith skrev:
dbakuten skrev:
sveaochedith skrev:

kan detta lira på bra?

MVH//Björn

www.dbakuten.se

Fel är det inte men de går inte skuta i hur mycket effekt i dom och hoppas på att det blir bara bättre o bättre så är det med alla basar då de finns ett användbart effekt område.

XTR basarna är sjukt trevliga och prisvärda.

MVH//Björn

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
11 augusti 2010
JonatanR skrev:
sveaochedith skrev:

han menade nog bara att ifall du prompt vill ha endast en bas, så vore SPL basen att föredra.. Iaf så som jag tolkade det smile Tror inte det är fåt fel alls på XTR:arna.

Mvh. Jonatan

Så var det ja. Det är inte alltid lätt att göra sig förstådd på ett forum.

MVH//Björn

605 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
JonatanR skrev:
sveaochedith skrev:

Mvh. Jonatan

det blir 2 sånna:)

605 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
dbakuten skrev:
sveaochedith skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn

www.dbakuten.se

Fel är det inte men de går inte skuta i hur mycket effekt i dom och hoppas på att det blir bara bättre o bättre så är det med alla basar då de finns ett användbart effekt område.

XTR basarna är sjukt trevliga och prisvärda.

MVH//Björn

men då är min effekt lagom:)

605 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
har nu fått hem basarna, jag blev jävligt impad av dom:)

jag blev lite smått förälskad i magneterna, så därför tänkte jag köra med magneterna utåt, i en 120liters låda med 6" port, så är det ju lagom om man vill vända dom med:)

tror ni det räcker med 19mm mdf? om jag förstärker?
eller ska jag köra 22mm spån?

någon som är sugen på att göra ett kapschema?

4 693 Inlägg
12 augusti 2010
Lika bra att köra på 22mm, skiljer knappt något i pris

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 augusti 2010
Ja det finns 22mm MDF men det brukar vara beställningsvara. Finns 30mm också. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

605 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ja det finns 22mm MDF men det brukar vara beställningsvara. Finns 30mm också. wink

limmar 2 st 19mm wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 augusti 2010
Kan man också göra, då blir det tjockt och stabilt. smile Men du tjänar mer på att staga och då blir även lådan lättare, bara så du vet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
12 augusti 2010
Det vet JAG, limmade ju 2 st 22mm spånskiva till min 178 liters låda jag hade.
Vägde runt 60 kg TOM om jag inte minns fel. Vart stabilt, men aldrig igen. Hellre regla.

Booyakasha!

605 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Vägde runt 60 kg TOM om jag inte minns fel. Vart stabilt, men aldrig igen. Hellre regla.

hehe
jag limmade 3 st 19mm mdf till en 200 liters låda(A)
bilen var låg efter det:P

4 693 Inlägg
13 augusti 2010
sveaochedith skrev:
Softis skrev:

hehe
jag limmade 3 st 19mm mdf till en 200 liters låda(A)
bilen var låg efter det:P

Haha! Jag hade/har 180 kg batterier också så jag fick höja bilen 10 cm bak och 3kg i bakdäcken big_smile

Booyakasha!

605 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
det verkar lagom:P

Sök