Öka effekten i Hyundai getz 1,3 gls

erik1983
16 augusti 2010 · 8 Inlägg

Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag om någon har nått fint förslag att öka effekten i min Hyundai gets 1,3 som jag har fått??

Bilen är lite små seg om man säger så med sin 82 hästar:)

Tacksam för tips

Janneutanb
16 augusti 2010 · 7 271 Inlägg

Nej.

Byt bil.

viccoA
16 augusti 2010 · 3 110 Inlägg

Hinka i en turbomotor. Att skrämma slag på det skrotet du har under locket på den där är ganska meningslöst.

erik1983
16 augusti 2010 · 8 Inlägg

viccoA skrev:
Hinka i en turbomotor. Att skrämma slag på det skrotet du har under locket på den där är ganska meningslöst.

Haha, jo kanske stämmer, den går ju billigt och bra och jag kan inte direkt sälja den nu då jag fått den av farsan, han kommer bli hel knäckt då om jag skickar iväg den direkt..

0-100 tar liksom en evighet finns det inget men kan göra på en sådan liten maskin?
Den e bra i stan men annars suger det ju hårt om jag säger så...

Janneutanb
16 augusti 2010 · 7 271 Inlägg

Alltså man skaffar sig inte en liten bil, utan turbo, som går billigt för att trimma.
Nej det finns inget som inom rimliga pengar kommer göra bilen roligare.
Med tanke på att ingen trimmar såna bilar så finns det inte heller några delar och allt måste byggas från scratch.

erik1983
16 augusti 2010 · 8 Inlägg

Brains skrev:
Alltså man skaffar sig inte en liten bil, utan turbo, som går billigt för att trimma.
Nej det finns inget som inom rimliga pengar kommer göra bilen roligare.
Med tanke på att ingen trimmar såna bilar så finns det inte heller några delar och allt måste byggas från scratch.

Ok då vet jag.

Var ju det jag misstänkte precis som du skrev men tänkte att det är alltid värt att höra sig för.
Får väll leva med att den är seeeeeeeeeeeeg..

Tack för din hjälp

Om någon mot förmodan skulle ha något tips så hojta till:)

wallbeeek
16 augusti 2010 · 87 Inlägg

Farsan hade en Gets 1,1 60hk innan och den kunde BSR öka effekten på med 6hk och 12Nm! Känns väll inte sådär lönt!

Classic
erik1983
16 augusti 2010 · 8 Inlägg

wallbeeek skrev:
Farsan hade en Gets 1,1 60hk innan och den kunde BSR öka effekten på med 6hk och 12Nm! Känns väll inte sådär lönt!

Haha okej:)


in som har 82 är tok slö, undrar hur trött 1,1l motorn på 60 häst är wink

trippelturbo Trucker
16 augusti 2010 · 2 710 Inlägg

erik1983 skrev:

wallbeeek skrev:
Farsan hade en Gets 1,1 60hk innan och den kunde BSR öka effekten på med 6hk och 12Nm! Känns väll inte sådär lönt!

Haha okej:)


in som har 82 är tok slö, undrar hur trött 1,1l motorn på 60 häst är wink

Trött lär den va men den är å andra sidan inte byggd för att rejsa med direkt. Som du själv nämnt, i stan går den bra o billig och det är precis vad den är gjord för! Skulle absolut inte vilja åka med den en 20mils sträcka..

Mvh

Fart missbrukare
Bjare
16 augusti 2010 · 945 Inlägg

Den jag brukar använda drar 0.7L/mil och är tokslö. Anledning till förbrukningen: Slö, måste gasa mycket.
Det är en spännande bil. Men tyvärr helt värdelös enligt min mening. Däremot skön att köra faktiskt.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
erik1983
16 augusti 2010 · 8 Inlägg

Bjare skrev:
Den jag brukar använda drar 0.7L/mil och är tokslö. Anledning till förbrukningen: Slö, måste gasa mycket.
Det är en spännande bil. Men tyvärr helt värdelös enligt min mening. Däremot skön att köra faktiskt.

Okej

Har du en själv eller någon du brukar låna?
0,7 är ju rätt mkt i en sådan liten bil..
Hade ju helt klart hoppats på mindre förbrukning

trippelturbo Trucker
16 augusti 2010 · 2 710 Inlägg

erik1983 skrev:

Bjare skrev:
Den jag brukar använda drar 0.7L/mil och är tokslö. Anledning till förbrukningen: Slö, måste gasa mycket.
Det är en spännande bil. Men tyvärr helt värdelös enligt min mening. Däremot skön att köra faktiskt.

Okej

Har du en själv eller någon du brukar låna?
0,7 är ju rätt mkt i en sådan liten bil..
Hade ju helt klart hoppats på mindre förbrukning

Definitivt! Min drar 0.75L i stan, enligt färddatorn :)Används dagligen..

Fart missbrukare
Bjare
16 augusti 2010 · 945 Inlägg

erik1983 skrev:

Bjare skrev:
Den jag brukar använda drar 0.7L/mil och är tokslö. Anledning till förbrukningen: Slö, måste gasa mycket.
Det är en spännande bil. Men tyvärr helt värdelös enligt min mening. Däremot skön att köra faktiskt.

Okej

Har du en själv eller någon du brukar låna?
0,7 är ju rätt mkt i en sådan liten bil..
Hade ju helt klart hoppats på mindre förbrukning

Vi har en i familjen kan vi kalla det.
0.7L/mil drar den blandad. Båstad-Sthlm. Sthlm-Båstad. Runt i städerna. Mycket stadstrafik.
Årsmodell -08/-09. Duktigt servad och underhållen. Anledningen är förmodligen den att man
måste hålla rätt mycket gas vid accelerationer för att bilen ska rulla fram. Det dricker lite soppa.

Skön att köra. Dricker som min Passat. Slöa hästar. Min Passat har mycket fler hästar.
Så om man ska bryta ner det till enklare text; Det är inte försvarbart att köpa en sådan bil.

Får man den billigt är det kanske annorlunda.

Lite som min teori och Volvo V70 -01 och uppåt. Motorn på 140hk. Slö som ett svin. Tung bil. Dyr att i skatt och dricker aldrig under litern. Bra andrahandsvärde så den är dyr. Min Passat är rätt stark med sina 150hk original och lättare än V70. Rätt billig i skatt. Lägre andrahandsvärde. Dricker sällan över litern med en kvinnlig förare bakom ratten.

Nu kommer många vakna och börja diskutera men jag har argument till er alla! smile

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
erik1983
16 augusti 2010 · 8 Inlägg

Bjare skrev:

erik1983 skrev:

Bjare skrev:
Den jag brukar använda drar 0.7L/mil och är tokslö. Anledning till förbrukningen: Slö, måste gasa mycket.
Det är en spännande bil. Men tyvärr helt värdelös enligt min mening. Däremot skön att köra faktiskt.

Okej

Har du en själv eller någon du brukar låna?
0,7 är ju rätt mkt i en sådan liten bil..
Hade ju helt klart hoppats på mindre förbrukning

Vi har en i familjen kan vi kalla det.
0.7L/mil drar den blandad. Båstad-Sthlm. Sthlm-Båstad. Runt i städerna. Mycket stadstrafik.
Årsmodell -08/-09. Duktigt servad och underhållen. Anledningen är förmodligen den att man
måste hålla rätt mycket gas vid accelerationer för att bilen ska rulla fram. Det dricker lite soppa.

Skön att köra. Dricker som min Passat. Slöa hästar. Min Passat har mycket fler hästar.
Så om man ska bryta ner det till enklare text; Det är inte försvarbart att köpa en sådan bil.

Får man den billigt är det kanske annorlunda.

Lite som min teori och Volvo V70 -01 och uppåt. Motorn på 140hk. Slö som ett svin. Tung bil. Dyr att i skatt och dricker aldrig under litern. Bra andrahandsvärde så den är dyr. Min Passat är rätt stark med sina 150hk original och lättare än V70. Rätt billig i skatt. Lägre andrahandsvärde. Dricker sällan över litern med en kvinnlig förare bakom ratten.

Nu kommer många vakna och börja diskutera men jag har argument till er alla! smile

Å fan......

Dricker den så mkt motorväg alltså?
Jaja har inte kört den tillräklig för att märka av soppa förbrukningen:)
Slö är den iaf den saken är säker, men som du skrev ganska skön att köra

Bjare
16 augusti 2010 · 945 Inlägg

Det som är lite kul med bilen är följande,

Du ligger i 40kmh och kör i valfri växel. Håller 3mm gas. Sen ger du fullgas. Det blir ingen skillnad.
Min poäng är att det känns på fullaste allvar ingen skillnad på halvgas och fullgas.

Det är grejen. boven. Den sörplar massa soppa i onödan tex. vid hallandsåsen och liknande.

Bilen är en ren och skär kopia av en Atos. Vill man investera rätt så köper man en Atos. Sjukt billiga.

Men annars är den som sagt skön att köra. Har tydligen bra högtalare fram original också.
Men om det räcker som argument till att köpa en sådan vet jag inte. big_smile

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
erik1983
17 augusti 2010 · 8 Inlägg

En annan fråga eftersom motron verkar hopplössmile

Svarta plastdetaljerna run om har mattats ner lite, är det värmepicka som gäller för att få dem som nya?
Ska mman köra med pickan och sen torka av eller hur går det till?

Finns det något annat kul man kan göra med bilen??
Den är pippigul:)

Bjare
17 augusti 2010 · 945 Inlägg

Värmepistol är bara en tillfällig lösning som inte varar speciellt länge tyvärr.
Vissa har fått behålla resultatet 4timmar medan andra lyckats närmare 6månader. Väldigt olika.

Själv hade jag valt ett medel tex. black chrome. Biltema, Jula, Statoil osv.
Listerna på min Passat är också värdelösa men fick en sådan behandling för 1år sen, håller ännu. smile

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
erik1983
17 augusti 2010 · 8 Inlägg

Bjare skrev:
Värmepistol är bara en tillfällig lösning som inte varar speciellt länge tyvärr.
Vissa har fått behålla resultatet 4timmar medan andra lyckats närmare 6månader. Väldigt olika.

Själv hade jag valt ett medel tex. black chrome. Biltema, Jula, Statoil osv.
Listerna på min Passat är också värdelösa men fick en sådan behandling för 1år sen, håller ännu. smile

Aha ska testa något av de medelna som du rekomenderar:)
Tack för tipset

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang