Audi a4 1.8tq, bygga 3" från turbo, vart köpa delar? osv.

JohanssonC
15 augusti 2010 · 158 Inlägg

Tjenare, skulle gärna vilja höra om nån har någe nice tips på bra å billigt ställe å köpa 3" rör.

Sen när det kommer till montering osv, går det å köpa rörbitar som är lite större i ena änden så man inte behöver svetsa? lite träligt med helsvetsat rör under.

Vill även höra om någon har nått tips om billig 3" "racecat"

Förövrigt blir det en simonsdämpare mitt under sen en 3" japs på slutet.

Alla tips och trix tar jag emot med glädje!

Har du erfarenhet av sånna här byggen skriv gärna några rader med bra å veta osv.

Tack på förhand!

// Chrille

Volvo 940 "Turbo goes Sugis and BACK" (1992)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
15 augusti 2010 · 2 203 Inlägg

Mekonomen har ju Simons universalrörbitar till avgassystem som du kan kapa/svetsa o sen pussla ihop.

Joel89
15 augusti 2010 · 221 Inlägg

Billigare på Biltema och tror knappast det är sämre kvalitet. Race kat kan du köpa på kl-racing eller på vilken styling/ tillbehörsfirma som helst. Dom brukar vara 2,5 som man kan kapa upp till 3- 3,5.

jonTe
16 augusti 2010 · 5 710 Inlägg

JohanssonC skrev:
Sen när det kommer till montering osv, går det å köpa rörbitar som är lite större i ena änden så man inte behöver svetsa? lite träligt med helsvetsat rör under.

Alla rör av typen "avgasrör" är tillverkade så.

MVH Jonas
..............
JohanssonC
16 augusti 2010 · 158 Inlägg

jonTe skrev:
Alla rör av typen "avgasrör" är tillverkade så.

Aha det va ju smart! tongue

Biltema nästa då!

Hitta en 300cells sportcat där, kan det vara något å ha eller ska man satsa på en dyrare?


Tack för alla svar! smile

Volvo 940 "Turbo goes Sugis and BACK" (1992)
jonTe
16 augusti 2010 · 5 710 Inlägg

Beror på vilken effekt du siktar på.
Prismässigt kan du hitta en 100 cells race-kat för samma pengar.

MVH Jonas
..............
AudiFille
16 augusti 2010 · 42 Inlägg

Hur ska du göra med katten eftersom den sitter direkt på turbon, lär man inte förlänga kablarna som går in i katten längre isåfall? blir inte det ett problem:)? jag har gått i samma tankar ett tag jag med att bygga ett direkt från turbon men vet inte riktigt hur jag ska göra när katten sitter direkt på turbon på dessa-.- om det nu är en b5´a

JohanssonC
17 augusti 2010 · 158 Inlägg

jonTe: Jag siktar inte på så värst högt. ska köra BSR "steg 1+" 209hk till att börja med. sen till nästa vinter kanske det blir att plocka i annan turbo och öka upp till 250-270hk, vill inte gå högre då ja inte har ork till att riva ur motorn och byta stakar osv.

AudiFille: Äsch, lamdan har väl bara 2 kablar som vanligt? antingen köper ja längre å byter ut dom eller så blire väl å klippa isär å löda ihop sen på med krympslang på dom, det är ju det minsta problemet.

Volvo 940 "Turbo goes Sugis and BACK" (1992)
jonTe
18 augusti 2010 · 5 710 Inlägg

Till 250-270 är nog vettigt med en race-kat.

MVH Jonas
..............
JohanssonC
18 augusti 2010 · 158 Inlägg

jonTe skrev:
Till 250-270 är nog vettigt med en race-kat.

Jag har kollat runt lite, och fått höra att katten ska bytas rätt så omgående, eftersom den sitter direkt efter turbon.

Ska in till feltema å kika på rör.

Någon som vet bra ställe å hitta rörbock?

Volvo 940 "Turbo goes Sugis and BACK" (1992)
jonTe
18 augusti 2010 · 5 710 Inlägg

JohanssonC skrev:
Någon som vet bra ställe å hitta rörbock?

Då krånglar du till det i onödan....det finns färdiga böjjar i olika °.
Behöver man någon special får man kapa+svetsa.
Har man ingen svets eller inte kan svetsa bör man inte ge sig på att bygga ett eget....då är det bättre att köpa färdigt.

MVH Jonas
..............
Piratstikin 2015 Dbakuten.
18 augusti 2010 · 5 092 Inlägg

kan kanske inte komma med nå bra att veta tipps. men jag byggde 3" själv nååstan från turbon. kapade original systemet och plockade ner det. sen la jag det mitt på golvet och svetsade efter originalet som mall smile fast det var inget seriöst utan bara för att bli av med 4 meter rör typ tongue kapade med rondellen och svetsade ihop. sen hängde jag på det igen och svetsade under bilen. det låter högt. vart inga ljuddämpare eller nått. men det kan man leva med tills i vinter då det kommer bli ett riktigt istället tongue

Lycka till iallafall & lägg ut bilder

JohanssonC
18 augusti 2010 · 158 Inlägg

jonTe skrev:

JohanssonC skrev:
Någon som vet bra ställe å hitta rörbock?

Då krånglar du till det i onödan....det finns färdiga böjjar i olika °.
Behöver man någon special får man kapa+svetsa.
Har man ingen svets eller inte kan svetsa bör man inte ge sig på att bygga ett eget....då är det bättre att köpa färdigt.

Jo ja har svets och kan svetsa cool

Jo ja såg att det fanns färdiga böjar men jag tänkte mest att det ser lite "proffsigare" ut om man inte har en halv miljon skarvar på bara downpipen, sen känns det som att det blir bättre flöde i systemet om det inte är skarvat så mycket. funderade även på att försöka bygga dubbla utblås.

mycket lättare att köpa 10m rör å bocka te det själv än å köpa 5 m rör å 20 böjar tongue

eller har ja fel?

Mvh Chrille

Volvo 940 "Turbo goes Sugis and BACK" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang