Råd för Trim på T5 B5234 motor!

Banz- StaticVikings
22 juni 2010 · 118 Inlägg

Tjo, börjar bli dax att få fingrarna ur att trimma motor, har då en undran över tex val av märke på grejer m.m. tex

siktar på 500hk strecket stabila hk som håller.

spm H-profil
spm Kolvar
köra på T5 veven eller Diesel vev
dubbla ventilfjädrar eller bara hårdare
förslag på turbo
nira i3 sprut
spridare
rakskurena drev i lådan
mapsensor
sinterlamell
glt kammar från -92 modellen
walbro pumpar
getrag eller m90
koppar packning
arp bultar
modifiering av vevhusventilation som jag hört att dem är dåliga.


ungefär något sådant jag har i tankarna just nu, sen kommer det ju planing,portning. Ramlager m.m har jag ingen aning om vad som är bäst

alla seriösa förslag, ideér eller liknande är välkomna och uppskattas!

Mvh

Senast redigerat av Banz- (22 juni 2010)

crank it up a bit! // Banz-
Marlboroman
22 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Hårdare ventilfjädrar är ju inte fel, men då ska du varva en hel del om du ska ha nå riktig nytta av det. Vanliga vevaxeln duger. Turbo finns det en massa alternativ på. Där beror det på vad du har för krav på pris och prestanda. Rakskurna drev till lådan lär du inte behöva om du kör getrag. kopparpackning kan du sippa, en vanlig duger utan bekymmer till dem där effekterna, speciellt om du kör med stumma toppbultar. Plana toppen undviker man i möjligaste mån, och behövs det så är det endast riktplaning som gäller. Portning, speciellt på avgassidan är dock värt en hel del.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Banz- StaticVikings
23 juni 2010 · 118 Inlägg

Marlboroman skrev:
Hårdare ventilfjädrar är ju inte fel, men då ska du varva en hel del om du ska ha nå riktig nytta av det. Vanliga vevaxeln duger. Turbo finns det en massa alternativ på. Där beror det på vad du har för krav på pris och prestanda. Rakskurna drev till lådan lär du inte behöva om du kör getrag. kopparpackning kan du sippa, en vanlig duger utan bekymmer till dem där effekterna, speciellt om du kör med stumma toppbultar. Plana toppen undviker man i möjligaste mån, och behövs det så är det endast riktplaning som gäller. Portning, speciellt på avgassidan är dock värt en hel del.

Tjo!

Låter gott, rakskurena drev i lådan är dock riktigt kaxigt smile blir portning både avgas och insug sen ska ja bygga plenum med. Vi får väl se vad som händer, får tacka för svaret! uppskattas

crank it up a bit! // Banz-
shorty Bilbyggare
21 september 2010 · 39 Inlägg

När det gäller växellådan så kan du hoppa över m90 lådan om du ska ha 500 hk! köp en zf låda

varför köra nytt när man kan köra 740
Sponsor: Swedbank
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang