4069
Sök

Plana toppen b230 fb

176 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Hallij allihop, hoppas att få ett snabbt och bra svar på om hur mycket ja ska plana toppen utan att behöva kortare kamrem eller ställbart kamdrev ?? eller gör det någon skillnad på vridet ??

Har en 940 gl med 531 topp och vx3 kam ska tilläggas. Tacksam för snabba svar :

Mvh Leo
Senast redigerat av volvo_turbo_v40 (21 september 2010)

När pinnen går av på laddmätaren så är det dags att släppa lite på gasen :p

1 738 Inlägg
21 september 2010
volvo_turbo_v40 skrev:
Hallij allihop, hoppas att få ett snabbt och bra svar på om hur mycket ja ska plana toppen utan att behöva kortare kamrem eller ställbart kamdrev ?? eller gör det någon skillnad på vridet ??

Har en 940 gl med 531 topp och vx3 kam ska tilläggas. Tacksam för snabba svar :

Mvh Leo

Hur mycket hade du tänkt att plana toppen igentligen :S ? Du kommer alldrig att kunna plana toppen så mycket att du behöver byta längd på rem iaf wink 1mm är ingen fara iaf. Planade min 1,2mm utan några motorproblem

MVH

176 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
okeey, ne blev lite konfundersam för många ja frågat säger om man planar mer än typ 2 milimeter så behöver man kortare rem för den blir för låg :S ?

Men märks de någon skillnad då ? Tack för svar smile

689 Inlägg
21 september 2010
Ja om man planar mer än 2mm så behövs en kortare rem (från sierre har ja för mig) för spännrullen orkar inte spänna kamremmen tillräckligt!
Jag åkte 1,6mm planat på min b230F med 531 toppen..
Senast redigerat av Bagarn (21 september 2010)

176 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
okey smile tack så mycke (=

1 738 Inlägg
21 september 2010
Men alltså varför vill du plana så mycket? är den skev eller har det med komp att göra eftersom du ska plana 2mm?
i värsta fall får man ju ersätta med en tjockare packning! men vad är själva fallet för det första eftersom du ska plana så mycket så kan man svara lite bättre efter det ?

big_smile

689 Inlägg
21 september 2010
Antagligen för att få högre komp?!

1 738 Inlägg
21 september 2010
Bagarn skrev:
Antagligen för att få högre komp?!

Eller att toppen är skev???????????

176 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
ja svarar till alla, för att den e skev efter att toppackningen har gått, men tänkte eftersom ja måste plana den så den blir " plan " så kan ja ju lika väl plana ner den mer än nödvändigt.. men om det inte är värt de så skit ja ju i att plana mer än att ja får toppen plan igen.

va säger ni: blir det mer effekt eller ej ?

689 Inlägg
21 september 2010
Jag hade planat och portat upp toppen medans du ändå "har brallorna nere"

4 001 Inlägg
21 september 2010
volvo_turbo_v40 skrev:
ja svarar till alla, för att den e skev efter att toppackningen har gått, men tänkte eftersom ja måste plana den så den blir " plan " så kan ja ju lika väl plana ner den mer än nödvändigt.. men om det inte är värt de så skit ja ju i att plana mer än att ja får toppen plan igen.

va säger ni: blir det mer effekt eller ej ?

det blir inte så pass stor skillnad att det är värt att plana onödigt mycket, ta 1mm så finns det ju mer att plana om du skjuter en packning till tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

176 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
hehe ok, men säg hur mycke ja ska plana då, kostar lixom 250 spänn så ja kan lika väl ta lite mer än nödvändigt. alla söger olika ju tongue

1 738 Inlägg
21 september 2010
Bättre lycka nästa gång baggarn wink

Ja som sagt 1mm räcker, du kommer inte märka någon skilldnad om du planar mer om du inte tänkt att satsa rejält på trimning. porta är ju inte fel kan ju bli lite mer drag och en vassare kam. Men som sagt det är nog så lite så du kommer inte märka någon skilldnad!

Lycka till!!

MVH

176 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
okeey smile aja men huvudsaken e ju iaf att toppen blir plan igen och på med ny packning smile vilken e vassare än vx3:an ? kan du rekomondera någon ?

en annan fråga tongue  vet du om 740Ins fjäderben passar rakt på 940 ? bode väl göra de ? utan abs

1 738 Inlägg
21 september 2010
volvo_turbo_v40 skrev:
hehe ok, men säg hur mycke ja ska plana då, kostar lixom 250 spänn så ja kan lika väl ta lite mer än nödvändigt. alla söger olika ju tongue

Det avgör han som planar den om du inte vill ha mera alltså wink beror ju på hur skev den är men 1mm räcker garanterat! Har för mig att fb är väll en liten speciall motor? Djupare kant på kolvar? men ju mer du planar destå mer risk blir det ju att ventiler o kolvar kommer närmare varandra, planar du för mycket kan det ju slå ihop men det är nog ingen fara big_smile

1 738 Inlägg
21 september 2010
volvo_turbo_v40 skrev:
okeey smile aja men huvudsaken e ju iaf att toppen blir plan igen och på med ny packning smile vilken e vassare än vx3:an ? kan du rekomondera någon ?

en annan fråga tongue  vet du om 740Ins fjäderben passar rakt på 940 ? bode väl göra de ? utan abs

Ja vx3:an är vassast av alla original kamar! det ska passa bara inte någon av bilarna har abs original wink

MVH

176 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
okey (0 ja vet faktist inte mycke om fb motorn, men den ja har sitter de iaf 531 topp å vx3 kam på orginal, tänkte att en planing skulle göra lite skillnad på höga varv iaf, men tanke på att de e den vassaste orginalkammen tongue Mvh

1 738 Inlägg
21 september 2010
volvo_turbo_v40 skrev:
okey (0 ja vet faktist inte mycke om fb motorn, men den ja har sitter de iaf 531 topp å vx3 kam på orginal, tänkte att en planing skulle göra lite skillnad på höga varv iaf, men tanke på att de e den vassaste orginalkammen tongue Mvh

Heheh ok ne jag kan ha fel om den saken! Men som sagt man brukar säga att du får ge 1000kr hk:n vid trimning av sugis! och har du inte tänkt att köra på annat insug, värre kam än vx3/original, extraktor, spriddar, annat styrsystem osv så är det onödiga pengar wink spara o satsa på en turbo istället, för det lilla ingreppet du är sugen på att göra med din motor så kommer du nog bli väldigt missnöjd när du har förhoppning om att den kommer vara mycket värre än innan! Även att du får plana hur mycket du vill för 250 kr så är det bättre att bara få toppen rak, för tar du mer så måste du ju köpa längre rem mm o då blir det att tänka varje gång hur lång var remen jag satte på förra gången igentligen! ja du förstå vad jag menar?

Men sök lite på trådar som håller på att trimma sugmotorer så ser du ju vad som ska göras, hur mycket, vad du behöver göra, vad behöver du ha m.m!

Good luck!!

176 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
okeey smile jo ja vet att det är dyrt, men de var bara ifall ja ändå skulle plocka bort toppen smile ska satsa på annan motor eller anan bil tills nästa år smile

Tack för alla snabba och bra svar (=

ha de bäst

1 738 Inlägg
21 september 2010
volvo_turbo_v40 skrev:
okeey smile jo ja vet att det är dyrt, men de var bara ifall ja ändå skulle plocka bort toppen smile ska satsa på annan motor eller anan bil tills nästa år smile

Tack för alla snabba och bra svar (=

ha de bäst

wink desamma!!!

Sök