4124
Sök

regler angående max antal folk i bilen.

37 Inlägg
17 november 2006
Trådstartare
Som topic lyder så undrar jag lite hur många personer man max får vara i en bil. Eftersom jag har hört lite olika om det. Bland annat så har jag hört att man får vara hur många som hälst  bara man inte skymmer förarens synområde och att på alla ställen det finns bälte ska de vara på.

så jag undrar om det är någon som kan bekräfta det eller såga tongue

MVH Alclome

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
17 november 2006
Står i ditt regbevis hur många personer bilen är godkänd för

Bmw osv..

37 Inlägg
17 november 2006
Trådstartare
mjo, de vet jag. fast en kompis hade snackat med en polis när de var på crusing och då sa den polisen att man kunde vara hur många som hälst bara man inte skymde synen för föraren och att alla som kan ha bälte skulle ha de.

men iaf, om det inte är så vad är straffet exempelvios på att åka 7 pers i en bil som man bara får åka 4 i tongue

8 Inlägg
17 november 2006
tidigare vet jag de har varit att man får åka så många man vill bara man inte överstigar maxlasten! och att alla ska ha bälte som kan! men jag tror dom har gjort om dedär kring årsskiftet! men de är ju bara mata in folk och bränna förbi polisen några gånger och se bad dom säger!! big_smile

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
17 november 2006
Nya regler: Man får inte vara fler i bilen än vad som står på reg. beviset!
Började gälla fr.o.m. 2006 07 01. http://www.vv.se/templates/page3____16636.aspx
Senast redigerat av GT90 (17 november 2006)

37 Inlägg
17 november 2006
Trådstartare
okey smile tack för svaren, en sådan tur att man inte mötte farbror blå igår då smile

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
17 november 2006
Men ett av undantagen kan man kanske försöka med..
:Vid kortare färd i samband med kortege, uppvisning eller motsvarande får ytterligare passagerare tas med i en personbil. Passagerare måste färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte.

562 Inlägg
17 november 2006
Man får vara 8ta st i en bil om det nu finns så många plattser (normlant är det ju 5) om det är mera plattser så räknas det som en buss!

(det är ej dock helt säkert men så sa min teori lärare iaf)
Senast redigerat av tobi (17 november 2006)

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

Studerande
463 Inlägg
17 november 2006
tobi skrev:
Man får vara 8ta st i en bil om det nu finns så många plattser (normlant är det ju 5) om det är mera plattser så räknas det som en buss!

(det är ej dock helt säkert men så sa min teori lärare iaf)

De gamla reglerna. Förut fick man trycka in hur många man villen innan maxvikten överskreds, alltså ca 8 pers. Men de reglerna gäller alltså inte längre...

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

Sök