3463
Sök

Problem med min nyköpta saab 9000 2.0t -1988

11 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Hejsan jag är ny medlem här på garaget och har lite frågor som jag behöver akut hjälp med att få svar på...

Det är så att jag igår köpte mig en saab 9000 2.0t -1988

Problem som är att:

Den ryker svart ur avgasröret vid stora gaspådrag vet inte om det har å göra med att den inte har någon katalysator inkopplad.

Det låter konstigt vid stora gaspådrag och laddar inte som den ska även när jag laddar fullt.

Den spinner iväg på ettan och tvåan men sen så vet jag inte om det slirar i kopplingen för han rör sig knappt och så luktar det gummi fast det kommer inte från däcken det kommer ifrån motorrummet någonstans.

Turbon värkar det inte vara några problem med alls jag tror snarare att det kanske kan vara nå fel med intercooler eller några slangar från turbo som ska leda någonvart. Vad tror ni?

Jag tänkte kolla om någon kan ge mig olika tips om vad jag ska kolla på bilen för att veta vad som är problemet och vad man ska kolla upp i första hand och vad ma sedan ska kolla vad som kan vara fel.

Mvh

Ns-crew
(medlem)

7 282 Inlägg
25 september 2010
Om varvmätaren ökar mycket mer än vad hastigheten gör så slirar kopplingen.

Om den inte laddar korrekt så kan det orsaka att bilen går fett och därav ryker det lite svart.
T ex om du har ett hål i en tryckslang/intercooler.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
25 september 2010
ligg i 50 på 5an och tryck ner kopplingen och släpp den snabbt hugger den så är kopplingen okhänger den inte med upp i samma varvtal igen så är den nog dålig

2slow

11 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Okej ska kolla upp detta och återkommer strax smile

tack för svar håller på att bli tokig tongue

Ns-crew
(medlem)

11 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Jag tänkte kolla om man kan öppna bagage luckan innifrån för den har kärvat sig och går ej att öppna från utsidan vet inte om den vill haka ur från låsningen.

Ns-crew
(medlem)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
25 september 2010
m1ka3lcarlss0n skrev:
Jag tänkte kolla om man kan öppna bagage luckan innifrån för den har kärvat sig och går ej att öppna från utsidan vet inte om den vill haka ur från låsningen.

Nej men skruvar du bort inredningen så kommer du ju åt låsmekanismen och tvinga upp låset

Rock'n Roll

Sök