2485
Sök

Däckproblem

20 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Har nu lagt om däck på två stycken bilar. Men efter båda bytena har bilarna börjat bettet sig konstigt. Den känns liksom midjestyrd på något vis i högre farter. Rör jag ratten lite fram och tillbaka så känns de som om bakdäcken släpper fast dom inte gör de :S Vad kan vara problemet? Båda bilarna har hissats med domkraft och båda bilarna har haft sänkfjädrar.

Notera att de inte varit så före däckbytet. Däck sitter även i rätt rotationsriktning

Blir fan tokig, minsta lila väjning för något så känns de som om bilen ska tappa fäste i bakvagn.

1 422 Inlägg
28 september 2010
bara däck och inte fälgar? Nya däck? Lufttryck? Känns den svajig och gungig också? Någon obalans också?

20 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Första gången la jag på lite billigare däck, 215/35-18 på fälg. Denna gång satt redan däck på fälgarna, relativt nya dubbade vinterdäck, 185/65-15. Inga billiga skitdäck.
Ingen obalans, men bilen känns mycket mer gungig än den gjorde innan.
Senast redigerat av zilkore (28 september 2010)

1 422 Inlägg
28 september 2010
Däcken är ju mycket slappare med så hög profil och det kommer man ju inte undan. skillnaden på 35 och 65 profil är rätt mycket och det märks ju men ska ju inte vara så bilen blir "sladdrig" för det. Kan inte vara så att någon fjäder eller så har gått av? Vad har du pumpat i för lufttryck?

Däcken är helt runda också? Är det något chordsläpp brukar det kunna bli ganska sladdrigt men brukar märkas rätt snabbt på obalans då med.

Japan Quality
670 Inlägg
28 september 2010
Bör inte alltid däcken balanseras på fälgen när man skiftar om däck?

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

20 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Men 35 profildäcken var ju på 200an och där hade jag exakt likadana däck innan bytet. Ingen cord framme, däckena är runda. Rullar hur mjukt och fint som helst.

65 däcken sitter nu på volvon då mina sommar däck, 205/60-15 var blankslitna. Dvs Sommardäcken var högre än vinterdäcken, men denna känsla fanns inte då. Ingen fjäder av. Men börjar luska lite på att dom inte sitter fast riktigt då de är sänkfjädrar (satt både på 200an och nu på volvon) och jag har höjt bilen med domkraft. Så kanske dom har hoppat ur sitt "spår" eller något.

20 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Powerman skrev:
Bör inte alltid däcken balanseras på fälgen när man skiftar om däck?

Dom 215/35-18 däcken blev balanserade när jag bytte. Vet dock inte hur de är med dom jag har nu då dom redan satt på fälg. Men de är ingen obalans i dom..

3 259 Inlägg
28 september 2010
Som frågat tidigare, vad kör du med för lufttryck?? Att en fjäder har lossnat eller är av och att bilen skulle bete sig på detta vis pågrund av det är ju väldigt osannolikt.. Jag tror det beror på för lite lufttryck eller att du inte är van vid att åka med hög profil på bilen...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

20 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
JonR skrev:
Som frågat tidigare, vad kör du med för lufttryck?? Att en fjäder har lossnat eller är av och att bilen skulle bete sig på detta vis pågrund av det är ju väldigt osannolikt.. Jag tror det beror på för lite lufttryck eller att du inte är van vid att åka med hög profil på bilen...

Mvh/Jon

2.6bar fram
2.3bar bak.

Tror inte de är för lite luft.

3 259 Inlägg
28 september 2010
Då ska inte problemet ligga där.. bara ett alternativ kvar! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sök