2793
Sök

Turbon laddar inte fullt ut - saab 900 2.0T 1997

853 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
Hej!

Tänkte dyka på problemet direkt.

Min Saab 900 laddar inte riktigt som jag vill, känns inte som att jag får ut 184 hästkrafter som jag borde få.

På turbo mätaren laddar den till hälften in på det gula, kanske lite lite mer. Och ibland vid fullt gaspådrag så känner jag hur bilen sänker farten, sedan ökar, sänker, ökar samtidigt som jag ser att turbo mätaren hugger.
Eller är turbon gjord så att den ska ligga där för att inte skada motorn?

Satt och läste lite och det var något snack om nån magnet ventil?

Eller går det att montera en dumpventil, blir det bättre då?
Senast redigerat av Johanness (5 oktober 2010)

853 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
Citerar själv här från en annan tråd:

"hade samma problem med min saab 900 T. svajande laddtryck för mig så bytta ja alla gummi slangar innan och efter intercooler pga torrspricker.
sen funkade min bil fin fint.
men du kommer alldrig kunna ladda fult på 1 an o 2 an."

Kan det vara så?

För i min mening så vill turbon jobba och ibland händer det att den drar på, men känns som om den drar luft. Som om det vore en spricka.
Senast redigerat av Johanness (5 oktober 2010)

Ex-08'a
113 Inlägg
5 oktober 2010
hej, joo du har nog sprickor eventuellt hål i nån av slangarna på tryck sidan, så kolla upp slangarna och kolla efter sprickor och hål. de kanske kan vara vaccum slangen till dumpventilen men tror att det är tyckslangarna smile
Senast redigerat av embe (5 oktober 2010)

853 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
embe skrev:
hej, joo du har nog sprickor eventuellt hål i nån av slangarna på tryck sidan, så kolla upp slangarna och kolla efter sprickor och hål. de kanske kan vara vaccum slangen till dumpventilen men tror att det är tyckslangarna smile

Hm, ja. Den till sidan av min dump (satte på en öppen idag), den slangen är väldigt gammal och sprickor över hela, men inte rakt igenom.

Sök