Ryker blått när jag startar bilen

snoobben
5 oktober 2010 · 23 Inlägg

hej undrar om nån vet vad det kan vara om bilen ryker blått när motorn är kall precis när man startat den. när motorn blir varm så slutar det ryka.

snoobben
5 oktober 2010 · 23 Inlägg

haft bilen i 2 månader å ha fyllt på 4 liter redan. å den var inne på service precis innan jag köpte den. ska ut å kolla oljan senare idag igen för å se hur mycket den har tagit.

JonasK -.-
5 oktober 2010 · 383 Inlägg

Kan vara ventilstyrningar som läcker igenom lite eller kolvringar som läcker igenom lite grann.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
engolf
5 oktober 2010 · 3 235 Inlägg

Blårök vid start tyder på dåliga ventiltätningar, då rinner lite olja ner i cylindern, och oljan förbräns vid start.
Motorbromsa en längre bit och gasa direkt efter, blåryker det är dina ventiltätningar slut.

JonasK -.-
5 oktober 2010 · 383 Inlägg

Ventiltätningar menade jag ju såklart.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
embe Ex-08'a
5 oktober 2010 · 113 Inlägg

de kan vara turbon, min saab rök blått när motorn var kall sen slutade de, efter ca 1 ½ månad så gav turbon upp och började ryka på heltid. den drack också mycket olja men de kan vara väntiltätningarna också smile

Saab 9000 Aero "T5.2 Special" (1993)
Bullen1 Tekniker
5 oktober 2010 · 345 Inlägg

Ventiltätningar, eller en turbo som börjar ge upp sad

Det man inte dör av gör ont.
Blyfot_Racing
5 oktober 2010 · 904 Inlägg

turbon skulle jag tippa på det är vanligt fel på saab billigare än ventiltätningar

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
snoobben
8 oktober 2010 · 23 Inlägg

vet dom har bytt turbon för 3 år sen till en ny å samtidigt bytte dom kamkedjan. bilen har gått ca 6000 mil sen dess. lämnade in den på en verkstad som gick igenom bilen helt å det enda dom hittade på den var att kamkedjan är slut å måste bytas igen. har fått fylla på en liter olja till så det blir nog snart en ny bil igen.

TheBlackBullit
8 oktober 2010 · 195 Inlägg

Turbon tror jag du har ju den kända GT17 snurran så om du är händig av dig ta bort inlops röret(cobran) och känn på turbon!

BMW E39 M5 (2000)
snoobben
8 oktober 2010 · 23 Inlägg

hur vet jag om det e turbon som är kass? glapp eller?

jimmzzan
8 oktober 2010 · 1 168 Inlägg

ja och olja runt om brukar det väl vara, kolla om du kan vicka impelleraxeln upp och ner, in och ut ska den kunna röra sej lite. ska inte gå och vicka den upp och ner ,,

TheBlackBullit
8 oktober 2010 · 195 Inlägg

aa precis om den är glapp

BMW E39 M5 (2000)
TireSlayer Tvivlare
8 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

annars är igensatt vevhusventilation också väldigt vanligt förekommande på de bilarna.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Kekken
8 oktober 2010 · 54 Inlägg

Väldigt vanligt att folk inte vet hur man kör me en turbomotor. Så vissa gånger om man har otur så säger turbon upp sig rätt snabbt. Eller om de är kört me dålig olja. Men kolla turbon först. Lättast att utesluta/inringa smile

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang