Speedworks dump

ankan88
2 oktober 2010 · 47 Inlägg

Har en blå återcirkulerande dump med texten speedworks monterad på min fiat coupe. Är det någon som har information om den här dumpen? Jag har inte lyckats hitta något. Skulle behöva veta vad den klarar för laddtryck. Om det är bra kvalité eller skräp osv. smile

Paint_it
4 oktober 2010 · 100 Inlägg

sök på google så hittar du nog info om den, dom flesta dumparna borde ju åtminstonde klara upp till 0,8bar skulle jag gissa på. jag har en bilig dump som är bara något hittepå men den klarar mitt 1bars ladd iallafall

BMW 328 e36 "Microtech LT 16" (1996)
ankan88
10 oktober 2010 · 47 Inlägg

kvant91 skrev:
sök på google så hittar du nog info om den, dom flesta dumparna borde ju åtminstonde klara upp till 0,8bar skulle jag gissa på. jag har en bilig dump som är bara något hittepå men den klarar mitt 1bars ladd iallafall

Har redan sökt på google men hittar inget! HJÄLP!

Min dump måste klara 1.5 och jag är orolig att den här inte gör det.

bumpe Lastbilsmekaniker
10 oktober 2010 · 3 878 Inlägg

Men prova så får du veta? Orkar den inte så kommer den ligga och småpysa hela tiden.
Vill du prova känslan av detta så ryck slangen till den så kommer den inte längre orka hålla tätt för original-laddtrycket ens!
Dessutom går den kanske justera så den blir hårdare i värsta fall smile

Janneutanb
10 oktober 2010 · 7 272 Inlägg

bumpe skrev:
Men prova så får du veta? Orkar den inte så kommer den ligga och småpysa hela tiden.
Vill du prova känslan av detta så ryck slangen till den så kommer den inte längre orka hålla tätt för original-laddtrycket ens!
Dessutom går den kanske justera så den blir hårdare i värsta fall smile

Det där är något jag har funderat på faktiskt.
I mitt huvud så borde den vara stängd oavsett om det är 0.5 bar eller 10 bar då man har samma tryck från bägge sidor, plus fjädern som ger den lite extra kraft.
Det enda jag kan tänka mig en större dump gör är att kunna evakuera laddtrycket snabbare.

Eller har jag missat något?

Marlboroman
10 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Brains skrev:
I mitt huvud så borde den vara stängd oavsett om det är 0.5 bar eller 10 bar då man har samma tryck från bägge sidor, plus fjädern som ger den lite extra kraft.

Helt rätt. Den ska hålla stängt tills det uppstår tryckkillnad. Man justerar ju in dumpen med motorn på tomgång. Håller den tätt då så håller den tätt vid i teorin ur högt tryck som helst. Sen kan det ju naturligtvis läka förbi kolven men det är ju en annan diskussion.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang