150 hk i B230F - Räcker 2" system då?

Diesel_77
12 oktober 2010 · 407 Inlägg

Tänker pigga till min B230F bara till 150 Hk.
Det jag funderar på är:
* V-kam
* Planad och portad 530-topp
* Exktraktor
* Volvo 850 spridare
* Lättat svänghjul
* En socka som luftfilter.

Sen tänker jag låta det vara så.
Men då undrar jag. Klarar jag mej på 2" avgassystem?

Dom där punkterna där uppe är liksom gratis för mej smile

sleepyoh
12 oktober 2010 · 1 319 Inlägg

original är det väll 2.25?

_----------'
victor91
12 oktober 2010 · 446 Inlägg

sleepyoh skrev:
original är det väll 2.25?

japp men kör med 2.5 tum det funkar bra på sugmotor smile

lillkjell
12 oktober 2010 · 185 Inlägg

för att få ut best effekt ur en sug motor är 2.5" 3 då tappar den motstånd!

Volvo For Life
Volkswagen Bubbla 1303s cab "jägermiester" (1972)
Chevrolet camaro z28 350 TPI "on the road" (1991)
Volkswagen Golf Mk1 GTI "Renovering" (1977)
ajonasson
13 oktober 2010 · 583 Inlägg

lillkjell skrev:
för att få ut best effekt ur en sug motor är 2.5" 3 då tappar den motstånd!

Vet att detta säkerligen vart många diskusioner om, men en tvåtaktare behöver motstånd. Ej en fyrtaktare, de mår iprincip alltid bättre. Med motstånd så blir det svårare för kolven att pressa ut avgaserna under utblåsfasen.

Ifall det skulle vart så att det var bättre med motstånd skulle inte topfueldragsters haft mer än sina 30cm agassystem. Därimot är styrdatorn programerad efter fabriksförhållanden villket då förändras vid byte av avgassystem.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Arn87
13 oktober 2010 · 402 Inlägg

ajonasson skrev:

lillkjell skrev:
för att få ut best effekt ur en sug motor är 2.5" 3 då tappar den motstånd!

Vet att detta säkerligen vart många diskusioner om, men en tvåtaktare behöver motstånd. Ej en fyrtaktare, de mår iprincip alltid bättre. Med motstånd så blir det svårare för kolven att pressa ut avgaserna under utblåsfasen.

Ifall det skulle vart så att det var bättre med motstånd skulle inte topfueldragsters haft mer än sina 30cm agassystem. Därimot är styrdatorn programerad efter fabriksförhållanden villket då förändras vid byte av avgassystem.

Mvh
Anders

Visst är det så att en 2-taktare är väldigt beroende av avgasystemets utformning för att få ett visst mottryck.
Men 4 taktsmotor behöver också ett visst motstånd, du kan inte gämföra en toppfuelbil på 7000 hk som kör på nitrometan o en vanlig bruksmotor.
Därimot så stämmer det bättre in på en turbomotor. där behöver avgaserna mer fri passage genom avgassystemet för att inte bilda ett mottryck för turbon.

ajonasson
13 oktober 2010 · 583 Inlägg

Hedlisch skrev:

ajonasson skrev:

lillkjell skrev:
för att få ut best effekt ur en sug motor är 2.5" 3 då tappar den motstånd!

Vet att detta säkerligen vart många diskusioner om, men en tvåtaktare behöver motstånd. Ej en fyrtaktare, de mår iprincip alltid bättre. Med motstånd så blir det svårare för kolven att pressa ut avgaserna under utblåsfasen.

Ifall det skulle vart så att det var bättre med motstånd skulle inte topfueldragsters haft mer än sina 30cm agassystem. Därimot är styrdatorn programerad efter fabriksförhållanden villket då förändras vid byte av avgassystem.

Mvh
Anders

Visst är det så att en 2-taktare är väldigt beroende av avgasystemets utformning för att få ett visst mottryck.
Men 4 taktsmotor behöver också ett visst motstånd, du kan inte gämföra en toppfuelbil på 7000 hk som kör på nitrometan o en vanlig bruksmotor.
Därimot så stämmer det bättre in på en turbomotor. där behöver avgaserna mer fri passage genom avgassystemet för att inte bilda ett mottryck för turbon.

Jo många säger detta att motorer behöver ett visst mottryck. Lika många säger imot dock.
Vi som säger imot undrar givetvis 'varför' och accepterar inte ett svar "för det är så.

http://www.uucmotorwerks.com/html_produ … uemyth.htm

Ifall motorn inte klarar att ändra brännsle syre balansen i motorn så kan det ske skador och eller förlorad kraft.

Topfuel dragster var en tankegivare bara då de är extrema i alla former.

Detta är iaf så jag är lärd. Möjligen du har hört något helt annat, och isåfall undrar jag ifall jag kan få ta del av din information angående mottryck. Jag säger inte att ditt sätt är fel, bara så jag är lärd med den information jag blivit given.

Den enda nackdel jag vet med att ta för stort rör är utav värme problem i avgassystemet då gaserna rör sig långsammare i ett stort rör än i ett litet. Detta är givetvis direkt relaterat på villken motor, villket varvtal man kör på samt villken mängd gaser som rör sig i villken hastighet. Samt hur öppet avgassystemet sitter och dess egna kylarförmåga.

Mvh
Anders

Senast redigerat av ajonasson (13 oktober 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.
mats757
13 oktober 2010 · 915 Inlägg

Hedlisch skrev:

ajonasson skrev:

lillkjell skrev:
för att få ut best effekt ur en sug motor är 2.5" 3 då tappar den motstånd!

Vet att detta säkerligen vart många diskusioner om, men en tvåtaktare behöver motstånd. Ej en fyrtaktare, de mår iprincip alltid bättre. Med motstånd så blir det svårare för kolven att pressa ut avgaserna under utblåsfasen.

Ifall det skulle vart så att det var bättre med motstånd skulle inte topfueldragsters haft mer än sina 30cm agassystem. Därimot är styrdatorn programerad efter fabriksförhållanden villket då förändras vid byte av avgassystem.

Mvh
Anders

Visst är det så att en 2-taktare är väldigt beroende av avgasystemets utformning för att få ett visst mottryck.
Men 4 taktsmotor behöver också ett visst motstånd, du kan inte gämföra en toppfuelbil på 7000 hk som kör på nitrometan o en vanlig bruksmotor.
Därimot så stämmer det bättre in på en turbomotor. där behöver avgaserna mer fri passage genom avgassystemet för att inte bilda ett mottryck för turbon.

I båda fallen, 2-t och 4-t, så fungerar avgassystemen som en luftpump. Mam använder sig av energi som blivit över från förbränningen till att hjälpa motorn att andas istället. Som alla vet som försvinner väldigt stor del av energin vid förbränningen ut i avgasröret. I bästa fall är det 25-30% som driver vevaxeln, resten kyls eller leds bort i avgaserna. Men ett bra avgasrör tar till vara på en del av den energin till att "Turbomata" motorn. ("Turbomata" inte i bokstavlig mening. Men det hjälpet till att öka fyllnadsgraden i motorn.)

En tung lastbil krävs det väldiga bromsar för att få stop på. Ju fortare man kör, ju svårare att stanna. Fysik från högstadiet.
Precis lika är det med avgaserna också. Hög fart är svår att stoppa. Men i det här fallet utnyttjar man den höga farten att tömma nästa cylinder istället.
Avgasröret blir en pump som suger ut avgaser istället.
Tyvärr kan man inte få det fungera lika bra på alla varvtal, så man måste bestämma sig för vilket varvtal man vill ha bäst verkan.

Rätt motstånd, bör egentligen kallas, rätt gashastighet!

Mats

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 oktober 2010 · 13 757 Inlägg

som sagt för lågt motstånd blir skit på en sugmotor

alla har väll kört en bil med trasigt avgasystem och insett att bilen är TOK slö

2.5" är rimligt  men utan ett extraktor är det meningslöst
att krångla då fungerar orginal fin fint

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang