Hedlisch skrev:
ajonasson skrev:
lillkjell skrev:
för att få ut best effekt ur en sug motor är 2.5" 3 då tappar den motstånd!
Vet att detta säkerligen vart många diskusioner om, men en tvåtaktare behöver motstånd. Ej en fyrtaktare, de mår iprincip alltid bättre. Med motstånd så blir det svårare för kolven att pressa ut avgaserna under utblåsfasen.
Ifall det skulle vart så att det var bättre med motstånd skulle inte topfueldragsters haft mer än sina 30cm agassystem. Därimot är styrdatorn programerad efter fabriksförhållanden villket då förändras vid byte av avgassystem.
Mvh
Anders
Visst är det så att en 2-taktare är väldigt beroende av avgasystemets utformning för att få ett visst mottryck.
Men 4 taktsmotor behöver också ett visst motstånd, du kan inte gämföra en toppfuelbil på 7000 hk som kör på nitrometan o en vanlig bruksmotor.
Därimot så stämmer det bättre in på en turbomotor. där behöver avgaserna mer fri passage genom avgassystemet för att inte bilda ett mottryck för turbon.
Jo många säger detta att motorer behöver ett visst mottryck. Lika många säger imot dock.
Vi som säger imot undrar givetvis 'varför' och accepterar inte ett svar "för det är så.
http://www.uucmotorwerks.com/html_produ … uemyth.htm
Ifall motorn inte klarar att ändra brännsle syre balansen i motorn så kan det ske skador och eller förlorad kraft.
Topfuel dragster var en tankegivare bara då de är extrema i alla former.
Detta är iaf så jag är lärd. Möjligen du har hört något helt annat, och isåfall undrar jag ifall jag kan få ta del av din information angående mottryck. Jag säger inte att ditt sätt är fel, bara så jag är lärd med den information jag blivit given.
Den enda nackdel jag vet med att ta för stort rör är utav värme problem i avgassystemet då gaserna rör sig långsammare i ett stort rör än i ett litet. Detta är givetvis direkt relaterat på villken motor, villket varvtal man kör på samt villken mängd gaser som rör sig i villken hastighet. Samt hur öppet avgassystemet sitter och dess egna kylarförmåga.
Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (13 oktober 2010)
Even with cruise control.. you still have to steer.