Nyinförskaffad 850 GLT. Vill ha öppet filter hur gör jag med LMM?!

st4rmine_junkie Honda freak
11 oktober 2010 · 137 Inlägg

Snälla kan någon hjälpa mig, jag har skaffat en 850 GLT årsm -93
Jag vill få ut lite mera drag ur bilen än orginal och just nu vill jag inte turbokonvertera.
Tänkte byte till öppet filter men hur gör jag med LMM? Den sitter ju fast i luftboxen...
Och får jag ta bort en ljuddämpare på avgassystemet när jag monterar japsdämp?!

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Lumik Däcksvarvare
11 oktober 2010 · 227 Inlägg

st4rmine_junkie skrev:
Snälla kan någon hjälpa mig, jag har skaffat en 850 GLT årsm -93
Jag vill få ut lite mera drag ur bilen än orginal och just nu vill jag inte turbokonvertera.
Tänkte byte till öppet filter men hur gör jag med LMM? Den sitter ju fast i luftboxen...
Och får jag ta bort en ljuddämpare på avgassystemet när jag monterar japsdämp?!

LMM borde gå att ta loss från luftboxen, behöver du öppet filter? jag har ett pipercross till salu.

Du får ta bort 1 ljuddämpare, finns ju decibelkrav på besiktningen, men 1 dämpare + japsdämp lär inte vara några problem alls.

Sen kan jag bara tillägga att öppet luftfilter på en bil utan turbo snarare ger negativa hästkrafter enligt tester. Ska du trimma är det bättre flöde i avgas, insuget kan man modifiera, eller byta kamaxlar (finns väl mycket mer, men detta är väl det billigaste och vanligaste att man börjar med?).

mvh Viktor

Senast redigerat av Lumik (11 oktober 2010)

The legendary
Hellectric Trött
11 oktober 2010 · 267 Inlägg

Att sätta dit öppet filter utan att göra något annat med motorn tjänar man ungefär en halv hk på. Låt originalfiltret sitta kvar och släng ur reservhjulet istället.

Blyfot_Racing
11 oktober 2010 · 904 Inlägg

du tar bort locket skruvar bort lmm fån boxen sätter filtret direkt på lmmspsrar skruvarna å locket å det vanliga filtret i fall du vill byta tillbaka

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Marlboroman
11 oktober 2010 · 8 228 Inlägg

st4rmine_junkie skrev:
Tänkte byte till öppet filter men hur gör jag med LMM? Den sitter ju fast i luftboxen...

På tidiga GLT har man 2 alternativ:

1: Man sågar helt enkelt loss lmm-hus ur locket på luftburken.

2: Man skaffar ett lmm-hus från en nyare som har löst lmm-hus.

Notera också att du måste bygga ett stag som håller fqast lmm'n om den ska hålla.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
st4rmine_junkie Honda freak
11 oktober 2010 · 137 Inlägg

ursäkta mig, känner mig asdum.. men vadå stag?! Asså.. menar du som en ställning så att den inte hänger löst i siliconslangen?!

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Marlboroman
11 oktober 2010 · 8 228 Inlägg

st4rmine_junkie skrev:
ursäkta mig, känner mig asdum.. men vadå stag?! Asså.. menar du som en ställning så att den inte hänger löst i siliconslangen?!

Precis. Lmm-huset måset sitta rätt stadigt. Annars skakar bimetallen sönder och då får man byta lmm istället.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
st4rmine_junkie Honda freak
11 oktober 2010 · 137 Inlägg

Okej, Jag får hitta på något bra där då!  smile

Men jag siktar nog på att skaffa mig en LMM från en nyare modell.. Känns lite tryggare så har man orginalgrejerna kvar! smile

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
st4rmine_junkie Honda freak
11 oktober 2010 · 137 Inlägg

Är det svårt att montera loss dom gråa listerna runtom bilen?! Tänkte ta och lacka om dom..

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Marlboroman
11 oktober 2010 · 8 228 Inlägg

st4rmine_junkie skrev:
Är det svårt att montera loss dom gråa listerna runtom bilen?! Tänkte ta och lacka om dom..

Nej, det är inte så svårt att ta loss dem.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
st4rmine_junkie Honda freak
11 oktober 2010 · 137 Inlägg

är det clips eller skruvat?! Limmat?!

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Marlboroman
11 oktober 2010 · 8 228 Inlägg

Sidolisterna på dörrarna skruvar man bara loss bakre clipset på och sen drar man dem bakåt. Dem på framskärmarna drar man bara rakt ut. Dem på stötfångarna är bara att bända loss

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
lillkjell
12 oktober 2010 · 185 Inlägg

det där med LMM. Du kan också ta ett 3" rör och kapa loss den plastbiten som luftmassumätaren sitter fast i och limma ditt på 3" röret och sedan koppla in luftmassumätaren.. men sen vet ja inte hur det blir med värdena ? kan ge felkoder.. men alltid en sak du kan göra! wink

Volvo For Life
Volkswagen Bubbla 1303s cab "jägermiester" (1972)
Chevrolet camaro z28 350 TPI "on the road" (1991)
Volkswagen Golf Mk1 GTI "Renovering" (1977)
Marlboroman
13 oktober 2010 · 8 228 Inlägg

lillkjell skrev:
det där med LMM. Du kan också ta ett 3" rör och kapa loss den plastbiten som luftmassumätaren sitter fast i och limma ditt på 3" röret och sedan koppla in luftmassumätaren.. men sen vet ja inte hur det blir med värdena ? kan ge felkoder.. men alltid en sak du kan göra! wink

Det blir helt åt skogen med ett så stort rör. Bättre att såga loss lmm'n eller skaffa ett nyare hus så det är rätt gjort och framförallt rätt storlek.

Senast redigerat av Marlboroman (13 oktober 2010)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Blyfot_Racing
13 oktober 2010 · 904 Inlägg

på min polares glt å min v70 så va den skruvad i luftburken

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
JimmyAndersson
13 oktober 2010 · 1 679 Inlägg

Såhär enkelt gjorde jag det smile
dock får man inte tillbaka orginal locket lika snyggt igen sen om man vill ha det smile
enkelt och snyggt tycker jag detta vart iaf
http://img409.imageshack.us/img409/4786/200809211092lr3.jpg

Volvo 244 "GLT" (1988)
st4rmine_junkie Honda freak
13 oktober 2010 · 137 Inlägg

Jag ska sätta i en kolfiberbox i bilen (cylinderformad) så den fina lösningen på bilden tror inte jag är något vidare bra för min del! Men tack för tipset.

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
13 oktober 2010 · 5 042 Inlägg

en fråga te trådskaparen. Hur F*n har du monterat vingen på din 850 ? ser ju hur sjukt ut som helst  neutral oftopic i know.

BTW såg nu att bilen var nyinförskaffad.
Men då måste jag fråga, Ska du ha kvar vingen like that ? tongue

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (13 oktober 2010)

C H E V R O L E T <3
st4rmine_junkie Honda freak
13 oktober 2010 · 137 Inlägg

Jag kommer nog att behålla vingen på det viset, tycker det är helt okej faktist.. Den är monterad så långt bak det går ska du veta! smile

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
13 oktober 2010 · 5 042 Inlägg

st4rmine_junkie skrev:
Jag kommer nog att behålla vingen på det viset, tycker det är helt okej faktist.. Den är monterad så långt bak det går ska du veta! smile

det är just det att den är långt bakmonterad, ser väldigt konstigt ut. men men baken e som smaken / delad smile

C H E V R O L E T <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang