4464
Sök

Hur byter man vevaxelgivaren på Saab 900 2.0t?

1 037 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Fått bekräftat av saabverkstad att vevaxelgivaren är kass, men då jag inte vill lägga ut 3000 kr med felsökning +arbete så vill jag prova att byta ut den själv.

Någon som har en bra beskrivning på hur man gör och var den sitter? Det kan ju inte för så jäkla bökigt och byta den själv smile

888 Inlägg
19 oktober 2010
Sitter nere under grenröret på höger sida av motorn set framifrån, kabeln följer du upp ovanför termostaten där den sitter i ett kontaktstycke. Du behöver en insexnyckel en 5a eller 6a om jag minns rätt sen en 10mm ringnyckel.

1 212 Inlägg
19 oktober 2010
Mangisen skrev:
Fått bekräftat av saabverkstad att vevaxelgivaren är kass, men då jag inte vill lägga ut 3000 kr med felsökning +arbete så vill jag prova att byta ut den själv.

Någon som har en bra beskrivning på hur man gör och var den sitter? Det kan ju inte för så jäkla bökigt och byta den själv smile

hör med:
http://www.garaget.org/mrcarfreak

kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

1 037 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
HenkeTIC skrev:
Sitter nere under grenröret på höger sida av motorn set framifrån, kabeln följer du upp ovanför termostaten där den sitter i ett kontaktstycke. Du behöver en insexnyckel en 5a eller 6a om jag minns rätt sen en 10mm ringnyckel.

tackar big_smile
köpt givare, bilen startade med gamla och står nu i garaget tills våren smile

plankan
21 oktober 2010
Det är som att byta en ABS givare -
bara det att denna sitter aningen lättare wink

Sök