Kompressorknvertering av BMW 525TDS

bumpe Lastbilsmekaniker
24 oktober 2010 · 3 878 Inlägg

Har insett att min vinter/bruksbil behöver ersättas. Saab 900 går varken ha som packåsna eller är bra att dra släp med. Går inte att ta ett häng såhär framåt vintern med den heller sad Däremot ligger BMW E34 Touring bra till i mina ögon.

Ska man dra släp så måste man naturligtvis åka diesel med en del mos... Mr Dieselmeken kommer få fixa till en mekpump, jag oroar mig inte ens för att han kan lösa detta smile
Siktar på ca 300hk i maskin vilket känns lite lagom för en bruksare smile
Dvs det mesta på luftsidan kommer att behöva bytas ut mot bättre saker. Det är nu kompressorteorierna kommer in i bilden smile

Vet att det finns en del nackdelar med kompressor så som att den stjäl effekt, låter en del och man måste bygga om rem-driften men det borde övervägas med körbarheten som blir med kompressor.
Har kört både kompressor och turbo i bensinare men aldrig kompressordiesel.

1. Tycker dock att karaktären på en kompressormotor måste fungera bra på en diesel, eller tänker jag galet?
2. Hur mycket skiljer en diesel sig från en bensinare i mängden luft den vill ha för samma mängd effekt?

Ligger detta fel får någon gärna flytta smile

MVH Hampus

evo_krolle BMR
25 oktober 2010 · 1 513 Inlägg

jag har aldrig sett någon diesel med kompressor men kan tänka mig att med det höga komp som en diesel har å verknings graden på en kompressor blir att något går av typ stakarna då du kommer få ett fruktansvärt vrid i botten vilket jag undrar om en bimmer diesel pallar med då dom vill ha lite varv för att förflytta sig org jag hade nog satsat på en typ t04 snurra eller ett hx agg å en vettig pump inställning istället.

Von-Aron
25 oktober 2010 · 394 Inlägg

varför inte göra det svåra lite enklare - holset konventera! samt en bra pump.

vem fan är maptun?
Rinnegan Malleus Malificarum
25 oktober 2010 · 2 401 Inlägg

Diesel gillar helst turbo då den redan har bra grymt på låga varv. Såvidare du inte har en twin-screw kompressor eller roots så kommer det inte att bli så bra med just kompressor matning på diesel.

Turbo ger bra mycket mer kräm på höga varv medans kompressorer, förutom centrifugal kompressorer då, ger inte alls lika bra kräm på höga varv utan snarare dalar i kraft. Och du kan ju gissa att du kommer att få rätt jäkla bra tryck på låga varv men du kan ju nästan glömma kraft över 3.5k RPM i princip.

Så om jag vore du, så skulle jag slänga på en singel turbo då det lämpar sig bäst för diesel. Sen så är det dessutom en 2.5 liters sexa, då kommer parasit effekten från kompressor in i spel dessutom. Du kommer givetvis att få mer effekt än vad den drar men du kan trycka ut mer effekt för samma pengar med en turbo.



Kan säga att kompressor är BÄST lämpad för större motorer, t.ex V8'or.

Senast redigerat av Rinnegan (25 oktober 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
jonTe
25 oktober 2010 · 5 710 Inlägg

Dieselmotorer med kompressor är inte vanligt och den enda jag känner till är en gigantisk rysk torpedbåtsmotor som en motortokig kompis har ståendes smile
Turbo har ju däremot funnits på dieslar sedan långt tillbaka så jag kan hålla med de andra....varför ändra ett vinnande/fungerande koncept?

MVH Jonas
..............
jonTe
25 oktober 2010 · 5 710 Inlägg

Rinnegan skrev:
Kan säga att kompressor är BÄST lämpad för större motorer, t.ex V8'or.

Att V8 folket använder kompressorer i större omfattning än turbo är ju av praktiska skäl snarare att det skulle fungera bättre bara för att motorn är stor.
Även RIKTIGT stora motorer använder turbo som överladdningsmetod just p.g.a fördelarna.

MVH Jonas
..............
Rinnegan Malleus Malificarum
25 oktober 2010 · 2 401 Inlägg

jonTe skrev:
Att V8 folket använder kompressorer i större omfattning än turbo är ju av praktiska skäl snarare att det skulle fungera bättre bara för att motorn är stor.
Även RIKTIGT stora motorer använder turbo som överladdningsmetod just p.g.a fördelarna.

V8'or är inte lika högvarviga som mindre motorer, alltså är de bättre lämpade för kompressorer då kompressorerna inte hinner börjar dala i kraft som i princip alla kompressorer gör förutom centrifugal och twin-screw.

Alltså är det en mer optimal användningsområde än om du t.ex sätter en roots kompressor på en S2000, då du når 9k RPM så har du förlorat en del kraft.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
mats757
25 oktober 2010 · 916 Inlägg

Rinnegan skrev:

jonTe skrev:
Att V8 folket använder kompressorer i större omfattning än turbo är ju av praktiska skäl snarare att det skulle fungera bättre bara för att motorn är stor.
Även RIKTIGT stora motorer använder turbo som överladdningsmetod just p.g.a fördelarna.

V8'or är inte lika högvarviga som mindre motorer, alltså är de bättre lämpade för kompressorer då kompressorerna inte hinner börjar dala i kraft som i princip alla kompressorer gör förutom centrifugal och twin-screw.

Alltså är det en mer optimal användningsområde än om du t.ex sätter en roots kompressor på en S2000, då du når 9k RPM så har du förlorat en del kraft.

Det där får du förklara lite bättre om jag ska tro på.

Enda anledningen till att ha kompressor på stor motor är att effekten blir ganska skaplig ändå pga att det finns så mycket motorvolym, Men effektivt är det inte. Är man rädd om dom hästar som finns och vill vårda dom på bästa sätt, så är det Turbo som gäller.
Klart mycket bättre verkningsgrad.

Mats

bumpe Lastbilsmekaniker
25 oktober 2010 · 3 878 Inlägg

Rinnegan skrev:
V8'or är inte lika högvarviga som mindre motorer, alltså är de bättre lämpade för kompressorer då kompressorerna inte hinner börjar dala i kraft som i princip alla kompressorer gör förutom centrifugal och twin-screw.

Hänger inte med i ditt resonemang, om kompressor är bra på lågvarviga motorer så borde det ju vara kanon på en diesel?

Rinnegan Malleus Malificarum
25 oktober 2010 · 2 401 Inlägg

mats757 skrev:
Det där får du förklara lite bättre om jag ska tro på.

Enda anledningen till att ha kompressor på stor motor är att effekten blir ganska skaplig ändå pga att det finns så mycket motorvolym, Men effektivt är det inte. Är man rädd om dom hästar som finns och vill vårda dom på bästa sätt, så är det Turbo som gäller.
Klart mycket bättre verkningsgrad.

Mats

Du märker av parasit effekten bra mycket mer om du utgår ifrån en motorsvag bil med liten volym än en motorstark bil med mycket volym. När det gäller just diesel så finns det en orsak varför de kör med turbo, helt enkelt för att det blir bättre på alla sätt och vis.

Dock så finns det ju definitivt en orsak varför det är bra många som kör med kompressorer på V8'or t.ex. Givetvis så får man ju en härlig gasrespons och bra med bottenvrid. Motorvolymen samt effekt registret hos V8'or är ypperligt för kompressormatning om man inte vill förlora det där bottenvridet för lite högre topp-effekt.

bumpe skrev:
Hänger inte med i ditt resonemang, om kompressor är bra på lågvarviga motorer så borde det ju vara kanon på en diesel?

Orsaken att det inte skulle lira så bra har att göra med motorn som sagt. Ja, kompressor är bra på låga varv men låga varv på en diesel är som sagt inte mycket att hurra för, du skulle ha en kraftökning upp tills 3.5k varv och sen dalar det fortare än fan.
Medans turbo då bara levererar tills du känner för att växla, vilket är riktigt roligt om man vill ha någon sorts topp-hastighet på dieseln.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang