4108
Sök

Svetsa eller byta sprucket grenrör Volvo 850

Cupra_
29 oktober 2010
Tjena. På en bekants 850Gl -95 så har grenröret spruckit precis i skarven där flexröret är fastsvetsat. Det läcker alltså ut avgaser den vägen och det luktar riktigt illa i kupén, speciellt vid start.

Vi försökte svetsa det idag utan att demontera det då det till en början bara såg ut att vara på undersidan. Märkte sedan att det var helt av vid flexröret (så gott som iaf). Jag har fått ett pris på ca 1000kr för demontering, svetsning samt montering vid reparation av det gamla, och närmare 2900kr om vi ska ha dit ett helt nytt.

Bilen har nu gått 25000 mil och är väl kanske inte i toppskick.

Min fråga är då:
Är det värt att pröva att svetsa det gamla för en tusing eller brukar de ge med sig på ett annat ställe senare?

Eller är det bara att glömma att laga det gamla och skaffa ett nytt istället? Och är det värt det tycker ni?

Bilen är som sagt ganska sliten i övrigt (Dricker grymma mängder olja, har en del missljud i chassit) och kommer troligtvis ersättas inom 1-2år.

5 710 Inlägg
29 oktober 2010
Jag hade tagit ner första biten på avgassystemet och svetsat dit en ny flexdel. Iom  att du har tillgång till svets och kan hantera den  är det bästa/billigaste alternativet. Flexdelar finns "överallt" nuförtiden t.e.x på Biltema eller Mekonomen för småpengar.

MVH Jonas
..............

Cupra_
29 oktober 2010
Ok, ingen risk för konstiga spänningar så det spricker längre upp då? Typ vid den nya svetsfogen? Själva flexen läcker inte utan det är i skarven det har gått av, men jag förstår vad du menar med att köpa ny flex då det "gamla" röret sitter kvar i flexen..

Supraman
2 300 Inlägg
29 oktober 2010
Kolla biltemas och se om den kan va något för dit dilemma

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Cupra_
29 oktober 2010
Jo jag vet att de har flexen.. Huvudfrågan var ju just om det är värt att svetsa eller om det ändå lär spricka sen? Har hört att de grenrören skall vara klena nämligen. Så det är grenröret i sig som är den stora frågan, om man ska chansa och svetsa, eller om det är lika bra att byta ut hela?

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 oktober 2010
850ins grenrör är ju inga gjutna historier utan rikigt stålrör så jag hade helt klart testat svetsa på ny flexdel bara.. finns ju repsatser å köpa så man får en ny grenrörfläns å flexdel.
spricker vidare tror jag inte de gör.

Cupra_
29 oktober 2010
Ok, det tackar vi för smile

Sök