tips på nån bra olja ???

940R
28 mars 2007 · 1 567 Inlägg

Det är stor skillnad på Nordsjöoljor och det som pumpas upp utanför USA .Vad jag fått lära mig är Amerikanska oljor bättre än europeska.Men det är ju bara vad jag hört!!
Men skall man en bra olja så skall man köra på något ifrån pennzoils raffinaderi.

Själv kör jag på Kendall GT-1 10-40 olja i min bil.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
940R
28 mars 2007 · 1 567 Inlägg

940R skrev:
Det är stor skillnad på Nordsjöoljor och det som pumpas upp utanför USA .Vad jag fått lära mig är Amerikanska oljor bättre än europeska.Men det är ju bara vad jag hört!!
Men skall man en bra olja så skall man köra på något ifrån pennzoils raffinaderi.

Själv kör jag på Kendall GT-1 10-40 olja i min bil.

Det skall ju även tillägas att så fort en sådan här Tråd om vad som är bra eller dåligt.Så slutar det alltid med att folk bråkar om vad som är bäst och vilket som inte är det.

Biltemas oljor kommer alltid upp samt att folk säger att den oljan  just dom kör på är den bästa...Vilket inte betyder att den är det för det. Finns det någon (bästa oljan)??

Se till det behov din bilmotor,dittkörsätt och hur sleten din motor är när du skall köpa olja.
Fråga personalen i din butik.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
NmRi Drifttekniker
28 mars 2007 · 224 Inlägg

940R skrev:

940R skrev:
Det är stor skillnad på Nordsjöoljor och det som pumpas upp utanför USA .Vad jag fått lära mig är Amerikanska oljor bättre än europeska.Men det är ju bara vad jag hört!!
Men skall man en bra olja så skall man köra på något ifrån pennzoils raffinaderi.

Själv kör jag på Kendall GT-1 10-40 olja i min bil.

Det skall ju även tillägas att så fort en sådan här Tråd om vad som är bra eller dåligt.Så slutar det alltid med att folk bråkar om vad som är bäst och vilket som inte är det.

Biltemas oljor kommer alltid upp samt att folk säger att den oljan  just dom kör på är den bästa...Vilket inte betyder att den är det för det. Finns det någon (bästa oljan)??

Se till det behov din bilmotor,dittkörsätt och hur sleten din motor är när du skall köpa olja.
Fråga personalen i din butik.

Just nu diskuterar vi ju huvida biltema oljan eller andra billigare oljor som är klassade håller samma kvalité som dyrare olja eller inte. Jag anser att den gör det.
När man köper olja så bör man snarare titta i sin instruktionsbok som hör till bilen, där står vilka klassificeringar oljan ska ha. Om man frågar personalen så kanske du får ett felaktigt svar, vilket inte är helt ovanligt.

AeroAnders Saab frälst
28 mars 2007 · 43 Inlägg

Du får gärna ta reda på det men jag lägger ner, det finns ingen anledning att lära gamla hundar sitta.

Varför kör hela STCC på Castrol TWS 10W-60 och inte på biltemas super dunder olja? Inte därför att den är billigare i alla fall...

Saablar Aset Axsar Bra!!!
NmRi Drifttekniker
28 mars 2007 · 224 Inlägg

AeroAnders skrev:
Du får gärna ta reda på det men jag lägger ner, det finns ingen anledning att lära gamla hundar sitta.

Varför kör hela STCC på Castrol TWS 10W-60 och inte på biltemas super dunder olja? Inte därför att den är billigare i alla fall...

roll Ok, lära gamla hundar att sitta ? Om du inte längre vill diskutera saken så är det helt ok med mig. Konstigt att du inte är intresserad av hur det verkligen ligger till med klassificeringarna.
Anledningen till att de bara kör på den oljan är nog delvis något som kallas sponsoravtal osv. Givetvis kör dom inte på biltema olja, men antagligen inte för att det inte skulle fungera.
Jag tror att du missat en sak här ! Jag har inte påstått att biltemas olja skulle vara bättre än någon annan likvärdig olja, utan att om den är klassad lika som en annan olja så borde den ha lika goda egenskaper.

Senast redigerat av NmRi (28 mars 2007)

JW
28 mars 2007 · 281 Inlägg

Man ska inte haka upp sig för mycket på VAD för MÄRKE på olja man köper... huvudsaken är ju att man Använder sig av rätt sort och byter oljan ordentligt smile

Hadetbra allihop

Mvh Jonas

AeroAnders Saab frälst
28 mars 2007 · 43 Inlägg

"Konstigt att du inte är intresserad av hur det verkligen ligger till med klassificeringarna."

Va? vadå intresserad? Jag vet hur det ligger till, försöker bara förklara hur det ligger till. Även om inte jag är rätt kille att "försvara" de dyra oljorna så vet jag tillräckligt mycket för att slå i bra olja i mina motorer.

Om du vill tala med en kille som verkligen kan/vet mycket om oljor så tror jag att jag har ett nummer till "kotten", föredetta roadracingförare som nu har sadlat om till säljare för ett hyffsat stor oljebolag.

Senast redigerat av AeroAnders (28 mars 2007)

Saablar Aset Axsar Bra!!!
twin_cam Smålänning
28 mars 2007 · 7 877 Inlägg

Jag erkänner. Jag kör på skitolja från coop. Men min motor lever ändå!

Ska snart byta olja och då blir det antagligen kombiolja för traktorer 10W-30. Säkert en skitolja det också, eftersom lantbrukarna kör sina traktorer på den och dom lever, trots att dom körs på full belastning flera timmar i sträck. Men den är billig. Så det är en skitolja, men jag kör på den ändå, eftersom den är bättre än det som fanns när bilen var ny.

Sen har jag hört ett annat rykte; Gamla bilar byggda för mineralolja är mindre känsliga för kvalitén på smörjmedlet än moderna bilar byggda för helsyntet.

kan någon avfärda/bekräfta så vore jag glad.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
28 mars 2007 · 285 Inlägg

Gammla bilar är byggda för den oljan som fanns på den tiden, om du tar en för "bra" olja och häller i så kommer det inte bli lyckat... bättre att du kör på en sämmre olja då som är gjord för din motor. Men jag säger itne du ska ha en traktor olja eftersom den är gjord för traktorer, men det kan säkert funka, är du nöjd med det så.

Och ja gammla bilar är inte lika känsliga men de ska inte ha en för bra olja... så köp en lagom bra mineral eller delsyntet så är det inga problem.

Mattias_M
28 mars 2007 · 169 Inlägg

whitesnake skrev:
En sak till som skiljer mellan bra och dålig olja är hur bra de uppfyller viskositeten, han som höll i den oljekursen ja va på förra veckan han hade tydligen gjort ett test med biltema olja och castrols motsvarande olja med viskositet 10W40.

Den ska klara ca -25grader innan den blir för tjock, så han satten den i frysen och redan vid ca -10grade så var ej bilteman oljan flytande, den var trögare än sirap medan castrols funkade än....

Jag har själv inte provat detta men om du vill så kan du ju testa och se resultatet.

Mvh Dennis

Att biltemas olja inte skulle flyta vid -10 grader är en stor lögn! Använde just den oljan när jag renoverat toppen och sköljde ur motorn. Nu kör jag med biltemas helsyntetiska 5W50 och motorn går tyst och fint. Mina nya lyftare är också knäpp tysta. Har både mobil1 olja och 5W50 från biltema hemma och ska med glädje stoppa ner flaskorna i frysen och se med egna ögon om man kan märka någon större skillnad.

Har tidigare kört med både Castrol Magnatec och Mobil1 men kan inte påstå att jag märkt att dom skulle vara bättre på nått sätt. Helt klart är det bra oljor men om dom rättfärdigar det 3 dubbla priset betvivlar jag starkt. 

Under länkarna nedan kan man jämföra specifikationer för två olika 5W40 oljor.
Biltemas helsyntet 5W40 spec:
http://www.biltema.se/Archive/Documents … 36-430.pdf

Castrol Magnatec 5W40 spec:
http://129.35.64.91/bpglis/lubtds.nsf/t … enDocument

Mvh Mattias

jocke_gronberg
18 maj 2007 · 4 586 Inlägg

jag hade alltid en biltema dunk i min gti jag hade då den är billig samt fungerar bra på en gammal bil som drar lite olja wink i min nya golf så kör jag med castrol olja å den fungerar mkt bra men säkert samma typ av olja i alla dunkar med samma viskositet

Sokrates Eliminator
18 maj 2007 · 1 441 Inlägg

Köp en olja håll dig till den,, ett tips som håller i alla lägen.
Det företaget (Ett oberoende av märke) jag jobbar på gör tester på oljor bensin etc. och det skiljer en del på olika märken, men det är inte så stora skillnader och det inte heller alltid så att den dyraste är den bästa.
Mineraloljor är bra till gamla bilar som jänkare odyligt. Om om de inte är renoverade kan vara känsliga för de nyre syntetoljorna. Likaså om den gått på Mineral och du slår i syntet,, kan det bli problem då denna olja bättre rensar motorn på gamla avlagringar och då kan sätt igen kanaler odyligt.
Sedan är det ju så som med allt annat,, för vissa oljor betalar man en hel del för märket.
Alla märkes oljor har säkert vissa speciella egenskaper och tillsatser, men ingen på detta forum känner till eller har nytta av dessa egenskaper.
Givetvis så är oljor från till exempel Biltema, preem, okq8 levererad från nån oljeproducent och håller i stort sett samma ingredienser som märkesoljor.
Har du tex en sommarbil "jänk" finns ingen anledning att köra på dyrare oljor än mineral tjock sådan typ 20-50 om kletar bra och inte blir för tunn när det är varm, dock blir den tjock vid kyla vilket inte är bra vintertid.
Reklam är reklam = Allt är inte vad det ser ut som på TV.

mvh Tommy.

Senast redigerat av Sokrates (18 maj 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Finski87 JÄRNA
18 maj 2007 · 76 Inlägg

ELF olja 10w-40 bra och billig

it's not the FART that kills, it's the SMÄLL!!
Vadå kör försiktigt?? Gaspedalen uppfanns väl inte för att tittas på!?
Volkswagen VR6 2.8 "Dräparen" (1996)
Bosse-buss
30 oktober 2010 · 210 Inlägg

Kul med oljetrådar så jag lyfter upp denna... big_smile

Kommenterer typ: "Jag kör på Castrol syntetisk och det fungerar bra för mig" är ju inget argument för oss andra att göra som skribenten gör. När syntetisk olja med samma klassificering kan köpas för halva priset eller lägre hos Biltema, ÖoB med flera ställen så duger inte något så luddigt som "det fungerar för mig". Ett sådant uttalande talar snarare om att skribenten ifråga inte har några hållbara argument men känner att han måste hävda sitt dyra oljeinköp med fräck etikett, färg och form på flaskan.

Den billigaste helsynteten är det som gäller för mig i alla motorer, bil eller mc (i mc:n helsyntet med additiven så att våtkopplingen inte slirar)

Bara mina funderingar och tankar innan jag åker iväg och köper 4 liter helsyntet till min 4 000: - Seat Toledo.

Denna dunken med 4 liter för 229 kr blir nog bra! http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … olja-5W40/

Senast redigerat av Bosse-buss (30 oktober 2010)

Minium
30 oktober 2010 · 270 Inlägg

AeroAnders skrev:
Du får gärna ta reda på det men jag lägger ner, det finns ingen anledning att lära gamla hundar sitta.

Varför kör hela STCC på Castrol TWS 10W-60 och inte på biltemas super dunder olja? Inte därför att den är billigare i alla fall...

Polestar kör iaf på Castrol:s 0/W30 och det beror på att den kostar mest (=antagligen bäst) samt att man får den gratis om man monterar deras dekaler på bilarna.

/M

Volvo Xc90 (2004)
Bosse-buss
31 oktober 2010 · 210 Inlägg

Betalar man inte själv för oljan eller har ett fett bankkonto och inte orkar leta upp det mest prisvärda så kan man ju betala 730 kr för 4 liter olja av märket Mobil hos Meca här var jag bor. Hade kanske jag också gjort om jag haft gott om inkomster. Men jag vill vara prismedveten och hittar samma typ av olja med exakt samma klassificeringar för drygt 229 kr. hos Biltema. Det sista jag hörde var att det inte längre är Statoils olja i Biltemadunkarna utan ett annat märke typ den dom säljer på Q8 eller Shell. Det har ingen betydelse för oljan är absolut likvärdig till 99,9 % och så länge priset är lågt är det gott nog.

Skillnaden mellan Mobils dyraste och näst dyraste olja är att den dyrare kostar 100 kr mer och är tunnflytande ner till -50 grader istället för -40. I övrigt är dom identiska. Allt enligt personalen hos Meca här i byn.

Senast redigerat av Bosse-buss (31 oktober 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang