tips på nån bra olja ???

Rättvik Power varmförzinkare
15 mars 2007 · 64 Inlägg

helsyntet  ??? till vw 1,8t
behöver bara 4 liter smile

Har nu pratat med vw o dom kör i delsyntet shell
så jag köpte av dom 68kr litern ,inte så dyrt = byta lite oftare smile

Senast redigerat av Rättvik Power (17 mars 2007)

mm så äre börje
sara_persson
15 mars 2007 · 4 Inlägg

Spilllolja funkar fint för mig, är inte så dyrt heller, plus att den är inkörd

Andreas83
15 mars 2007 · 601 Inlägg

sara_persson skrev:
Spilllolja funkar fint för mig, är inte så dyrt heller, plus att den är inkörd

Haha den va bra:P

Rättvik Power varmförzinkare
15 mars 2007 · 64 Inlägg

sara_persson skrev:
Spilllolja funkar fint för mig, är inte så dyrt heller, plus att den är inkörd

aa de har du rätt i ska ta från skogsmaskinen hehe

mm så äre börje
sara_persson
15 mars 2007 · 4 Inlägg

Sluta retas jag är seriös det funkar har haft et i allla mina bilar

Andreas83
15 mars 2007 · 601 Inlägg

sara_persson skrev:
Sluta retas jag är seriös det funkar har haft et i allla mina bilar

De funkar säkert men ja hade ju inte hällt de i mina motorer:P

ozzy ★★★★★
15 mars 2007 · 455 Inlägg

castrol...

twin_cam Smålänning
15 mars 2007 · 7 877 Inlägg

vw rekommenderar väll mobil1 eller shell helix i sina bilar? 0W-40

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Jukkas :]
15 mars 2007 · 469 Inlägg

Är verkligen biltema olja bra ? tongue

twin_cam Smålänning
15 mars 2007 · 7 877 Inlägg

absolute_volvo skrev:
Är verkligen biltema olja bra ? tongue

Det är samma blask i alla dunkarna, bara det att det är olika märke och pris...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Jukkas :]
15 mars 2007 · 469 Inlägg

twin_cam skrev:

absolute_volvo skrev:
Är verkligen biltema olja bra ? tongue

Det är samma blask i alla dunkarna, bara det att det är olika märke och pris...

Säker ? tongue

twin_cam Smålänning
15 mars 2007 · 7 877 Inlägg

absolute_volvo skrev:

twin_cam skrev:

absolute_volvo skrev:
Är verkligen biltema olja bra ? tongue

Det är samma blask i alla dunkarna, bara det att det är olika märke och pris...

Säker ? tongue

Väldigt säker... Finns bara två oljebolag i hela världen har jag för mig, och jag har hört att det är samma olja i biltemas dunkar som i preems. Tror det var preem i alla fall.

Och är oljan turbogodkänd så är den, oavsett märke.

Jag funderar på att börja köra med kombiolja till traktorer i min bil

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Thony_mannen
15 mars 2007 · 263 Inlägg

Prova Castrol Edge 0-30! Den är kanon bra! Dyrt men väldigt bra...'

Mvh thony

Volvo-Real-Power!
Mattias_M
15 mars 2007 · 169 Inlägg

Självklart ska du köra på helsyntet. Den tål höga temperarturer betydligt bättre och koksar därmed inte så lätt. Detta är särskillt viktigt på turbo bilar då oljan i turbon blir väldigt varm. Spelar priset än mindre roll så är det Mobil1 som gäller. Ett budget alternativ är Biltemas helsyntet olja. finns som 5W40 eller 5W50. Oljefiltret bör du köpa på VAG mekonomen eller liknade, mao märkesprodukt.

Mvh Mattias

AeroAnders Saab frälst
15 mars 2007 · 43 Inlägg

Hahaha, samma blask i alla dunkar, nu får du ge dig.
Väljer du en billig olja så är det lika bra som dom dyra, i 2mil. Sen har den tappat all effekt och börjar brytas ner vilket ger ett större slitage, högre soppa förbrukning m.m.

Är du rädd om bilen så välj en "känd" olja, shell, castrol, mobil1 eller Redline. Naturligtvis ska det vara Helsyntet, inget annat.

Själv kör jag Castrol Edge 0w-40, en kanonolja! Men till våren blir det redline eftersom det är den enda oljan på marknaden som är fullsyntet, vilket är kanon.

Saablar Aset Axsar Bra!!!
blacken
15 mars 2007 ·

Castrol!

twin_cam Smålänning
15 mars 2007 · 7 877 Inlägg

AeroAnders skrev:
Hahaha, samma blask i alla dunkar, nu får du ge dig.
Väljer du en billig olja så är det lika bra som dom dyra, i 2mil. Sen har den tappat all effekt och börjar brytas ner vilket ger ett större slitage, högre soppa förbrukning m.m.

Är du rädd om bilen så välj en "känd" olja, shell, castrol, mobil1 eller Redline. Naturligtvis ska det vara Helsyntet, inget annat.

Själv kör jag Castrol Edge 0w-40, en kanonolja! Men till våren blir det redline eftersom det är den enda oljan på marknaden som är fullsyntet, vilket är kanon.

Ah, det är vad jag hört i alla fall. Men det låter faktiskt osannolikt att biltema skulle ha ett eget oljebolag, preem ett, shell ett, coop forum ett och så vidare...

Dock möjligt att biltemas olja är "andrasorteringen" från någon stor.

Spelar nog egentligen bara någon roll i moderna bilar...
Vi som kör gamla bilar byggda för mineralolja kvittar det antagligen vad vi häller i. Allt är ju bättre än dom gamla skitoljorna.

Ny bil = Helsyntet, gärna av bra märke och halvdyr till dyr.

Gammal bil = Minreal eller delsyntet, mineral gärna av mer känt märke, syntet eller delsyntet så kvittar det, eftersom det är bättre än gammal olja. gäller ej turbo.

Väldigt gammal bil så spelar det ingen roll egentligen eftersom den billigaste skitoljan du hittar idag är bättre än den dyraste då.

Dedär med oljor är ett mysterium tongue Det bästa är att hälla i det som står i intruktionsboken eller motsvarande.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
camaro67 Meister
15 mars 2007 · 6 763 Inlägg

Bilen som oljan ska i är ju inte någe överdrivet med så biltema oljan duger absolut lika bra som Castrol eller något annat "fint" märke. När jag körde cross åkte jag med 100kr/liter olja i v-lådan. Sedan gick jag över till Biltema olja för att det fungerade lika bra. Många som kör med det och jag har inte hört någon som fått en låda rasad av den anledningen.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Jonni
15 mars 2007 · 1 256 Inlägg

Castrol Edge
Mobil 1

Senast redigerat av Jonni (15 mars 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang