Volvo 850 t5 varven fastnar kvar

ejon_850
6 november 2010 · 878 Inlägg

Tja.
Har en volvo 850 t5a som har hänggas...

När jag tex gasar med 3an till 5 tusen varv och ska sedan byta växel så står den och varvar där ett tag men går sedan ner men den går sakta, jämfört med andra bilar.

Får tvinga den och byta växeln och släppa kopplingen då låter det som att man dödar bilen då växeln drar ner varven som fan... känns ju inte specielt bra...

Har smörjt tomgångsmotorn och sprutat in 556 i spjällhuset men hjälper fortvarande inte....

Bilen går jätte fint på tomgången inga som helst problem där.

Måste även tillägga att varven stannar inte på samma varvtal när jag ska växla utan brukar höjja lite:S alltså varva ännu mera:S

Senast redigerat av ejon_850 (6 november 2010)

All The best
MVH
Jonas .L
Marlboroman
6 november 2010 · 8 234 Inlägg

Dem ska göra sådär. Det är ett inprogrammerat beteende. Har man utrustning för det kan man ju gå in i programmeringen och slå av den funktionen. Annars så lär man leva med det.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
6 november 2010 · 8 234 Inlägg

Höjs varvate så är det ide att kola om den drar tjuvluft, troligen i nån vacuumslang vilket inte är ovanligt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ejon_850
6 november 2010 · 878 Inlägg

Marlboroman skrev:
Dem ska göra sådär. Det är ett inprogrammerat beteende. Har man utrustning för det kan man ju gå in i programmeringen och slå av den funktionen. Annars så lär man leva med det.

Fan vad jobbigt?:o
men om jag tex jämför detta hängaset med mina gamla volvo 850s dock glt och gle, så har deras varv gått ner betydligt mycket snabbare?:S

känns verkligen inte bra för motorn när den gör så här?

All The best
MVH
Jonas .L
Marlboroman
6 november 2010 · 8 234 Inlägg

Skälet till att det är sådär är för att skona växellåda och katalysator. Och motorn som sådan tar ingen skada av det. GLE/GLT har andra motorstyrningar och lite andra förutsättningar så dem brukar gå ner i varv fortare.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ejon_850
6 november 2010 · 878 Inlägg

Marlboroman skrev:
Skälet till att det är sådär är för att skona växellåda och katalysator. Och motorn som sådan tar ingen skada av det. GLE/GLT har andra motorstyrningar och lite andra förutsättningar så dem brukar gå ner i varv fortare.

Okej.
Har tittat lite filmer på garaget och youtube när folk gasar och växlar så går deras varv ner lite iaf, men min höjjs från det:p typ 500 varv till xD

All The best
MVH
Jonas .L
Marlboroman
6 november 2010 · 8 234 Inlägg

ejon_850 skrev:
Har tittat lite filmer på garaget och youtube när folk gasar och växlar så går deras varv ner lite iaf, men min höjjs från det:p typ 500 varv till xD

Då är det ju som jag skrev dags att kolla igenom alla slangar och byta ut dem som är trasiga. Byt alla vacuumslangar till att börja med. ett hett tips där är ju att byta en slang i taget och inte riva bort alla och sen inse att man inte har nånkoll på vart dem sak som många gör...

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ejon_850
6 november 2010 · 878 Inlägg

Marlboroman skrev:

ejon_850 skrev:
Har tittat lite filmer på garaget och youtube när folk gasar och växlar så går deras varv ner lite iaf, men min höjjs från det:p typ 500 varv till xD

Då är det ju som jag skrev dags att kolla igenom alla slangar och byta ut dem som är trasiga. Byt alla vacuumslangar till att börja med. ett hett tips där är ju att byta en slang i taget och inte riva bort alla och sen inse att man inte har nånkoll på vart dem sak som många gör...

Turbo slangar kan det orsaka?, eller är det vacumslangarna?

All The best
MVH
Jonas .L
Marlboroman
6 november 2010 · 8 234 Inlägg

Som sagt, börja med vacuumslangarna. Dem kan mycket väl vara bekymret. Och byter man dem så slipper man en massa andra laddtrycksbekymmer som uppstår när dem går sönder. Av slangar till tryckrören så är det egentligen bara den mellan tryckröret och spjällhuset man behöver kolla då den ofta går sönder där slangen till tomgångsmotorn går in.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ejon_850
6 november 2010 · 878 Inlägg

Har kollat igenom allt och återigen smörjt tomgångsmotorn och spjällhuset även gaswiren.

Fortvarande samma problem, jag antar väl att det ska vara såhmm, jävla ovant iallfall när jag gick över från saaben till denna :p den hängde inte ett dugg:p

All The best
MVH
Jonas .L
Moonfury UNDERGROUND
7 november 2010 · 649 Inlägg

låter som om den tjuv luftar ? gjorde min t5a innan jag byte tryckrör

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
Kennet90
7 november 2010 · 85 Inlägg

Det är som Marlboroman  säger det är inprogramerat från volvo ring till tm racing och kolla om dom inte kan ta bort det till dig har själv gjort det vilket jag själv tycker blev mycket skönare när man vill köra lite mera agresift tongue

Nissan s15 silvia "Mona lisa" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang