5488
Sök

Ställa kamrem

2 414 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Fick problem med att min audi 80 1.8-89 började gå dåligt idag. Det visade sig att kamremen hade kuggat över. Då kommer min fråga då, hur ställer jag kamremen så den blir exakt? Provade att göra såhära: Lättade på tändstift 1, vred runt motor tills kolven var i topp, kontrollerade att rotorn pekade på tändkabel 1 och satte sedan dit remmen igen. Då startar fanskapet inte ens......

Har jag gjort fel eller är det en trasig topp jag har att göra med här?  Tack på förhand

-.-
383 Inlägg
10 november 2010
Du måste kolla märkningarna på vevaxeln och kamdrevet. märkningen på veven sitter ofta under remskivan så den måste bort först.Sen ska det vara en märkning på drevet där nere.
Sen är det en märkning på kamdrevet. Dessa 2 märkningar ska ställas i rätt förhållande till varandra.
ofta en markering som dreven ska ställas mot, typ en liten pigg eller en prick.

Står nog Haynes-boken hur man gör. runt 200:- på feltema för boken, lätt värt pengarna.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 november 2010
VW 1.8 (RP iaf) skall vara en sk "freiläufer", dvs om remmen rappar/går av så händer inget mer än att motorn stannar. Märket för kamaxlen,en pil, sitter på kamdrevet, du har ett motsvarande märke på plastkåpan bakom märkt med "OT" (Obere Todtpunkt). Vevens markeringar ser du på svänghjulet, dvs mellan motor/vlåda, sitter en liten lucka (en "plastplupp") som man tar bort så ser man märkena. Fördelaren ställer du mot "strecket". 1:ans cylinder är den som är närmast remmen!
Senast redigerat av dawwe (11 november 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Smålänning
7 887 Inlägg
11 november 2010
Glöm inte köpa ny kamremssats (rem+rulle) också så det inte händer igen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 414 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:

Nejdå jag ska köpa allt nytt bara jag får ordning på bilen först. Vill gärna se att skiten funkar men gamla remmen då det verka som en genaralamatör har fixar remmen förut då det såg splitter ny ut (och tidigare ägaren sade att den var nybytt).

Smålänning
7 887 Inlägg
11 november 2010
Nybergrobin skrev:
twin_cam skrev:

Nejdå jag ska köpa allt nytt bara jag får ordning på bilen först. Vill gärna se att skiten funkar men gamla remmen då det verka som en genaralamatör har fixar remmen förut då det såg splitter ny ut (och tidigare ägaren sade att den var nybytt).

Okej.
Känns å det inte är något fel på spännrullen. En del byter bara remmen, och det är sällan det är den som bytesintervallen gäller, utan ofta är det spännrullarna, då dne kan ha skurit eller blivit glapp.

Drivs vattenpumpen av kamremmen på den?

Men bara ställ motorn på markeringarna, en på svänghjulet (f.ö samma som man mäter tändförställningen på på dom bilarna) ska stå på noll, och kammen hat en pil eller hack som ska stämma mot motsvarande på kamremskåpan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 november 2010
Lite "överkurs": Du har även en markering på vevaxel-remskivan (ett "streck") samt motsvarande pil på kamremskåpans nedre del. Dessa märken markerar INTE "nollläget" för veven. Markeringen är för den dynamiska tändningen (tomgång, 6 graders förtändning). Veven nollas alltid via svänghjulsmarkeringarna, man kan även ställa tändningen via markeringarna på svänghjulet men då behöver man en mer avancerad "tändlampa" där man kan ställa in rätt förtändning, har man bara en enkel "tändlampa" skjuter man mot markeringarna på kamremskåpa/remskiva!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök