Hur många hästar kan min 240 ligga på??

Minium
11 november 2010 · 270 Inlägg

Jiimpa skrev:

Minium skrev:

Jiimpa skrev:

Jag tror du hade 165hästar från början men nu är det väldigt nära 300 eftersom 240n är lite tyngre och ändå hänger med a3an och med tanke på den väldiga trimningen. Sportluftfilter, tändspole, dom väldiga soppa pumparna så att spridarna får tillräckligt med bensin.

Om han har fått ut 300 hk med den setup han har så är jag allvarligt förvånad.
Hurvida den ena bilen hänger med den andra eller inte känns ju rätt subjektivt då dom inte på något sätt körts mot varandra.
En S3 har 265 hk original och väger 1530 kg dvs tyngre än 240 samt att 4wd drar ju en del hästar som inte ger något på torr asfalt(iaf inte med såpass "lite" hästar).

/M

Kanske inte skrev inlägget tillräckligt tydligt för att ironin skulle lysa igenom.
Sportluftfilter, tändspole & soppapumparna är väl ganska tydliga exempel då dom ger väldigt nära 0 (noll) hästkrafter.

Jodå det gick fram smile
Ville bara lägga lite fakta om dom olika bilarna..

Volvo Xc90 (2004)
Minium
11 november 2010 · 270 Inlägg

Grn_e34 skrev:

Jiimpa skrev:

Grn_e34 skrev:

den motorn går riktigt bra en kompis hade en audi a3 tsq med stora motorn den hade 286hk, och han ägde bilen med motorn jag har i min 240nu, och han tyckte att den gick nästan som audin inte långt ifrånsmile

Jag tror du hade 165hästar från början men nu är det väldigt nära 300 eftersom 240n är lite tyngre och ändå hänger med a3an och med tanke på den väldiga trimningen. Sportluftfilter, tändspole, dom väldiga soppa pumparna så att spridarna får tillräckligt med bensin.

den går iallafall bra jag är nöjd, men det blir 16v topp senare, extraktor grenrör, garett gt45 turbo, större spridare och ett värre insug;D, sen blir det bänkning:), då får vi veta exakt:)

Det räcker ju med att du är nöjd, men att tro att man har 300 hk när det knappast är möjligt är ju lite synd för man blir ju lätt besviken då om man bänkar den.

Volvo Xc90 (2004)
Grn_e34
12 november 2010 · 220 Inlägg

Sharky skrev:
GT45??

Har du ens kollat hur en kompressormap ser ut till en GT45 och räknat på den.

En GT4508 pumpar 70-80lb/min på 80% ballongen dvs den är lagom för motorer på 700Hkr och uppåt.

Jag gav dig tidigare i tråden ett välbeprövat koncept på 300Hkr. Ett tips i all välmening är att sluta drömma om helt galna saker (vad skall du med 16V topp till? Förstår du överhuvudtaget skillnaden i förbränningshastighet mellan en 8V topp och en 16V topp och hur olika tändlägen du måste ha).

Kommer du inte ner på jorden så blir det bara pannkaka.

/Göran
Jag tänker inte byta till 16ventils topp det får bli en 531topp ist:),men jag är nöjd som den går nu:). Och jag tror inte på några 300hk jag tror ingenting det var därför jag fråga er men verkar inte  få något vettigt svar av vissa!, så jag bänkar biljäveln till sommarn då jag har körkort!

Grn_e34 skrev:
men det blir 16v topp senare, extraktor grenrör, garett gt45 turbo, större spridare och ett värre insug;D, sen blir det bänkning:), då får vi veta exakt:)

Tesla Model S "Iceman" (2016)
Volkswagen Beach Buggy "The Red BitchBuggy" (1968)
Minium
12 november 2010 · 270 Inlägg

Grn_e34 skrev:

Sharky skrev:
GT45??

Har du ens kollat hur en kompressormap ser ut till en GT45 och räknat på den.

En GT4508 pumpar 70-80lb/min på 80% ballongen dvs den är lagom för motorer på 700Hkr och uppåt.

Jag gav dig tidigare i tråden ett välbeprövat koncept på 300Hkr. Ett tips i all välmening är att sluta drömma om helt galna saker (vad skall du med 16V topp till? Förstår du överhuvudtaget skillnaden i förbränningshastighet mellan en 8V topp och en 16V topp och hur olika tändlägen du måste ha).

Kommer du inte ner på jorden så blir det bara pannkaka.

/Göran
Jag tänker inte byta till 16ventils topp det får bli en 531topp ist:),men jag är nöjd som den går nu:). Och jag tror inte på några 300hk jag tror ingenting det var därför jag fråga er men verkar inte  få något vettigt svar av vissa!, så jag bänkar biljäveln till sommarn då jag har körkort!

Grn_e34 skrev:
men det blir 16v topp senare, extraktor grenrör, garett gt45 turbo, större spridare och ett värre insug;D, sen blir det bänkning:), då får vi veta exakt:)

Ett vettigt svar på din ursprungsfråga är väl egentligen att ingen riktigt kan veta det eftersom (förmodligen) ingen har provat just din setup nån gång.
Det innebär ju att det kan funka skitbra och ge 230 hk eller så är det något som inte alls funkar ihop med dom andra grejorna och då får du 140 hk istället.

/M

Volvo Xc90 (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang